افشاگری تکان دهنده نماینده مجلس از تخلفات بانکی

[ad_1]

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: این بانک در مجموع 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات کلان می داد. اما تنها در یک مورد این بانک معادل 17 هزار میلیارد تومان یعنی 40 برابر حداکثر تسهیلات کلان به شخص حقوقی دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا، علی خضریان از ثبت «تسهیلات شفافیت و طرح شفافیت کلان بانکی» به عنوان ضمیمه لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و آن را برای سال های آینده قانونی ماندگار کرد. این سرمایه اولیه هر شخصی است. به عنوان مثال اگر بانکی دارای سرمایه پایه 2000 میلیارد تومانی باشد، اگر به یک یا چند نفر از ذینفعان 200 میلیارد تومان تسهیلات بدهد، معادل تسهیلات کلان و حداکثر پرداخت تسهیلات برای چنین بانکی در نظر گرفته می شود.محدودیت قانونی. 400 میلیارد تومان است و پرداخت بیش از آن تخلف محسوب می شود.

اصل 90 اعضای هیأت رئیسه کمیسیون مجلس در ادامه بیان کردند که کل تسهیلات در اختیار بانک 8 برابر اصل سرمایه بانک است، یعنی بانک می تواند در مجموع 16 هزار میلیارد تومان بدهد. .

نماینده مردم یازدهم در ادامه گفت: اما به دلیل عدم رعایت هوشمندانه این بخشنامه و در مواردی از اجرای قانون غفلت شده و نه تنها برخی بانک ها برای هر فرد تسهیلات گسترده ای را به خود دیده اند، به طور کلی از اجرای این قانون خودداری کرد.

خضریان افزود: در کنار انتقال منابع بانکی به اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته به بانک و استفاده از مجوز برای ایجاد پول بانکی به نفع گروه های خاص، فساد کلان بانکی نیز در تسهیلات کلان صورت گرفته و مشاهده شده است.

اعضای رئیس کمیسیون حوادث 90 با اشاره به فساد در یکی از بانک های کشور که در سال های اخیر در رسانه ها مطرح شده و در قوه قضائیه نیز پیگیری شده است، گفت: از این مبلغ حدود 16 هزار میلیارد تومان پرداخت می شود. ، سهم تسهیلات پرداختی کلان بانک حدود 50 فقره بوده که تقریباً همه آنها با فساد و نزاع پرداخت شده و به همین دلیل بازپرداخت و معوقه نشده است.

خضریان در ادامه گفت: ضوابط دستورالعمل تسهیلات و مسئولیت های عمده در پرداخت این تسهیلات رعایت نشد. به عنوان مثال یک نفر شبانه در اسفند 94 در 5 فقره از حدود 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات از این بانک دریافت کرده و تثبیت نشده است. فردی که اخیرا فسادش پس از 5 سال به دادگاه رفت. ضمن اینکه حداکثر تسهیلات پرداختی بانک باید 80 میلیارد تومان می بود.

خضریان گفت: در نمونه ای دیگر باید بانک دیگری با سابقه نظام بانکی کشور با سرمایه 2000 میلیارد تومان در مجموع 110000 میلیارد تومان اعتبار عملکرد بانک در سال 94-96 را به حساب آورد. امکانات انبوه آن 50 قلم در 70 هزار میلیارد تومان مشترک است. این در حالی است که بانک در مجموع می توانست 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات کلان ارائه دهد. اما تنها در یک مورد این بانک معادل 17 هزار میلیارد تومان یعنی 40 برابر حداکثر تسهیلات کلان به شخص حقوقی دریافت کرده است.

وی افزود: مهم ترین نکته این است که بخش قابل توجهی از تسهیلات ذکر شده بازپرداخت نشده و بخشی نیز در مناطق غیر اولویت دار هزینه شده و عملاً منحرف شده است. 24 شرکت بالغ بر 1000 میلیارد روپیه از بانک دریافت کرده اند و افراد مختلف مرتبط با بانک اعضای هیئت مدیره این شرکت ها هستند.

خضریان در ادامه گفت: به عنوان مثال یکی از معاونان سابق بانک عضویت در هیات مدیره 28 شرکت است که در مجموع 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات کلان از بانک مذکور دریافت کرده اند.

وی در خصوص ریشه های فساد مالی مذکور گفت: انحراف در پرداخت تسهیلات کلان و ریشه معضل فساد را می توان در نظارت بی رویه بانک مرکزی خلاصه کرد. یعنی اولاً بانک مرکزی ظرفیت لازم برای نظارت بر شبکه بانکی را ندارد و ثانیاً سازوکارهای نظارتی بانک مرکزی قدیمی و قابل اجتناب است. البته از آنجایی که گستره تخلفات بسیار زیاد و اجتناب ناپذیر است، نمی توان انکار کرد که در مواردی از مشکل بی اطلاع بوده و یا بلافاصله به وی اطلاع داده نشده است. بنابراین ریشه دوم، تضاد منافع بین بانک مرکزی و مسئولان آن ناظر بر شبکه بانکی است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتند: برای جلوگیری از انحراف و فساد در تسهیلات کلان بانکی، در لایحه بودجه سال 1401 پیشنهاد شده است سامانه جامع تسهیلات و تعهدات کلان بانکی با امکان دسترسی عموم معرفی شود. و همچنین پیگیری برای تبدیل آن به یک قانون دائمی. در این سامانه هر بانک موظف است بلافاصله پس از پرداخت تسهیلات کلان، نسبت به دریافت وام و مشخصات وام گیرنده و وضعیت وی به اطلاع عموم برساند.

خضریان افزود: استفاده از سامانه امکان رسیدگی به موضوع تضاد منافع با بانک مرکزی از جمله نظارت عمومی را فراهم می کند که در برخی موارد تخلف و فساد در بخش تسهیلات کلان را دنبال نمی کند. آشکار کردن، کاهش دادن. این سامانه نظارت بانک مرکزی را تسریع می کند و در صورت تخلف، رسیدگی را تسریع می کند.

خضریان گفت: معرفی این سامانه موجب انتشار اطلاعات به شرکت ها می شود اما دسترسی به تسهیلات مانند کسب درآمد است و کسب درآمد حق همگانی است چرا که نظارت بانک مرکزی موثر نبوده و مساحت و هزینه سرنخ ها در اختیار مردم قرار گرفته است. و با توجه به اینکه سامانه صمت هم اکنون با امکانات مشابه در حال فعالیت است، باید امکانات کلان آن در قالب سامانه آنلاین به اطلاع عموم برسد.

ماده 90 اضافه شده توسط یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون مجلس: اقدام مورد اشاره مجلس شورای اسلامی با تصویب لایحه بودجه سال 1401 به بانک مرکزی و سپس با تصویب قانون دائمی قابل تصویب است. در سال های آینده اجرا می شود.

[ad_2]

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما