پس از انحصار ایران خودرو و سایپا ، مدیران کرمان موتور و خودرو تولید خود را تا 70 درصد کاهش می دهند

[ad_1]

بر اساس ارقام اخیراً منتشر شده ، سهم خودروسازان خصوصی در بازار خودروی کشور از سال 1998 در اوج محدودیت های بین المللی به شدت کاهش یافته است. کاهش سهم بخش خودرو منجر به تعطیلی واردات شده است که انحصار دو خودروساز بزرگ در بازار را تشدید کرده است. در نیمه اول امسال ، حریم خصوصی بازار 5 درصد بود.
بر اساس ارقام ارائه شده توسط وزارت صمت ، خودروسازان بخش خصوصی ، که در حال حاضر عملاً از آنها به عنوان مدیران خودرو ، کرمان موتور و بهمن خودرو یاد می شود. 70 درصد برنامه تولید آنها عقب افتاده است. وزارت صنعت ، معدن و تجارت از خودروسازان خصوصی می خواهد تا پایان 1400 خودرو 150 هزار دستگاه خودرو تولید کنند. این بدان معناست که این بخش قرار بود تا پایان 6 ماه اول حدود 75000 خودرو تولید کند ، در حالی که طبق ارقام ارائه شده توسط بخش خصوصی ، تنها 22500 خودرو به بازار عرضه شده است که نشان دهنده 70 درصد فاصله در برنامه ریزی وزارتخانه خاموش است. این منطقه است.
بر اساس این نظرسنجی ، سهم خصوصی سازی در بازار خودرو مطابق آمار تولید 6 ماهه به 5 درصد رسیده است. با نگاهی به آمار وزارتخانه خاموش ، مشخص می شود که از مجموع 14 شرکت ، 9 شرکت خودروسازی در بخش خصوصی هستند. گزارش ارائه شده توسط وزارت سکوت درباره شرکت های بخش خصوصی در نیمه اول امسال نشان می دهد که سرعت تولید در این بخش از صنعت خودرو کشور کم است ، در حالی که علیرضا رجم حسینی وزیر سابق خاموش برای اولین بار برنامه تولید 1.400.000 واحد برای دارایی ها.
واضح است که با ممنوعیت واردات خودرو ، تحرکات خاصی برای بخش خصوصی برای کاهش انحصار خودروسازان در نظر گرفته شد. با این حال ، رزم حسینی مکانیزمی برای گردش در منطقه تعیین نکرد و دستور تولید تنها 150،000 دستگاه را داد. بنابراین ، خودروسازان نه تنها از وزارت سکوت کوتاهی کردند ، بلکه از برنامه های سالانه خود عقب ماندند.
دلایل کاهش رشد تولید در بخش خصوصی نیز مشخص است. وجود این منطقه به شرکای خارجی مرتبط است ، اما از سال 1998 ، این منطقه با خروج خودروسازان خارجی و افزایش محدودیت ها زمینه ساز شده است. بر اساس آمارهای موجود ، در سال 1997 ، یک سال قبل از تصویب ، بخش خصوصی تولید 93400 خودرو را گزارش کرد. این بدان معناست که سهم بخش خصوصی در بازار خودروی کشور در آن سال به 11.5 درصد رسید. اما روند نزولی تولید از سال 1998 آغاز شد و تولید آن در سال جاری به 32500 دستگاه رسید. در سال 1999 ، تولید خصوصی به خوبی تعریف نشده بود و 47300 دستگاه گزارش شد. میزان تولید در نیمه اول سال به 22500 دستگاه رسید.
انحصار دو خودروساز برجسته کشور در دو سال گذشته به دلیل تعطیلی واردات خودرو و کند شدن روند تولید بخش خصوصی افزایش یافته است. با این حال ، حتی دو خودروساز بزرگ در این بازار کاملاً انحصاری قادر به پاسخگویی به نیازهای مصرف کنندگان داخلی نیستند. با این حال ، از ارقام خاموش وزارتخانه مشخص است که بخش خصوصی صنعت خودرو در کشور امروز وضعیت خوبی ندارد و آمار تولید در 6 ماه گذشته نشان دهنده کاهش یا ثبات گردش در این بخش است. با این حال ، فراز و نشیب مذاکرات هسته ای ، این بخش را به عنوان یک پروژه جدید برای ادامه فعالیت های خود در سال گذشته تعریف کرده است و این خرید یک مارک خاص از تولیدکنندگان خودروهای خارجی بوده است که البته به تیراژ بالایی در این زمینه نمی رسد. تولید

کاهش 65 درصدی تولید ؛ وضعیت مونتاژگران خودروی چینی در سال گذشته (مه 99)

کاهش قابل توجه تولید خودرو در ایران در تابستان 1997 آغاز شد. زمانی که نرخ ارز در سایه تحریم های آمریکا افزایش یافت. خودروسازان دلایل مختلفی را برای کاهش تولید خودرو در ایران در ماه های اخیر ارائه کرده اند. شرکت کنندگان در بازار خودرو ، عرضه قطعات خودرو را که بازار لوازم یدکی را نیز دچار مشکل کرده است ، دلیل اصلی کاهش تولید خودرو عنوان کردند.

خودروسازان بخش خصوصی یکی پس از دیگری از صنعت خودروی کشور رانده می شوند. بر اساس ارقام منتشر شده توسط وزارت خاموش ، برخی از شرکت های خودروسازی خصوصی در دو سال گذشته فعالیت خود را تعطیل کرده اند ، در حالی که برخی دیگر به مقدار کم به تولید خود ادامه داده اند.

واضح است که شرکت های خصوصی فعال در بخش خودروسازی در کشور ما عمدتا محصولات چینی تولید می کنند ، که به دلیل محدودیت های اعمال شده و کنار گذاشتن سازندگان خودروهای چینی از همکاری مستمر با شرکت های داخلی ، امکان تولید آنها وجود نداشت. با این حال ، دو شرکت خصوصی با سابقه طولانی در تولید محصولات چینی با تیراژ نسبتاً خوبی فعالیت می کنند.

اما از آنجا که خودروسازان بخش خصوصی کشور از شرکت های چینی تشکیل شده اند ، این محدودیت ها شرکت های خصوصی را با مشکل مواجه کرده و خطوط تولید را یکی یکی تعطیل کرده است.

البته شرکت های ژاپنی و کره ای نیز در بخش خصوصی ایران فعالیت می کنند ، اما تیراژ آنها بسیار کمتر از شرکت های چینی است ، بنابراین این بخش از صنعت خودروسازی ایران به دلیل ناپدید شدن بادام با بحران روبرو شد.

در ابتدای ممنوعیت ، تولید کنندگان خودروهای شخصی کاهش یافت ، اما به تدریج ، با قطع کامل ارتباط با شرکای خارجی ، بسیاری از شرکت های بخش خصوصی نیمه تعطیل شدند. بر این اساس ، از یک سو ، شرکت های خودروسازی خصوصی در تامین قطعات خط تولید شرکت های چینی با مشکل روبرو بودند و از سوی دیگر ، در صورت حمل برخی از قطعات به دلیل تعلیق عملیات مالی و بانکی ایران ، امکان انتقال وجود داشت. هیچ پولی وجود نداشت که منجر به بسته شدن خطوط تولید به استثنای برخی از سازندگان خودرو شد.

کاهش تولید ویژگی ها

بر اساس ارقام منتشر شده توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، شرکت های خودروسازی خصوصی در سال گذشته در مجموع 32526 دستگاه تولید کردند ، در حالی که سال گذشته ، تولیدکنندگان خودروهای شخصی توانستند 93398 دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی تولید کنند. این خودرو در سال 1997 در کشور تولید شد. از مجموع 12 شرکت خودروسازی خصوصی فعال در سال گذشته ، 4 خودروساز در سال 1997 تولید نکردند ، اما فعالیت خود را در سال 1998 آغاز کردند. بنابراین ، بخش خصوصی در مقایسه با سال گذشته 65 درصد کاهش تولید داشته است.

اکنون به جزئیات آمار تولید شرکت های خودروسازی خصوصی می پردازیم که نوسانات آنها را در سال 1998 بررسی می کنند.

کار خود را با صنعت خودرو آغاز می کنیم. این شرکت محصولات گیلاس را در کشور ترکیب می کند و سال گذشته 13،844 محصول داشت. در سال 1998 ، نام او بیش از 63 درصد نسبت به سال 1997 کاهش یافت.

کرمان موتور یکی دیگر از خودروسازان خصوصی است که سال گذشته سهم زیادی از بازار خودروسازان خصوصی را در اختیار داشت. با این حال ، این خودروساز در سال 1998 پس از کاهش تولید آن را عرضه کرد. پیش از این ، نام تجاری هیوندای نیز برای ترکیب محصولات کره ای در دستور کار بود. در سال 1998 ، شرکت کرمان موتور تولید عمده خود را بر روی محصولات چینی با نام تجاری جک متمرکز کرد.

این خودروساز خصوصی سال گذشته مجموعاً 13،816 دستگاه مونتاژ کرد. مونتاژ این تعداد خودرو نشان دهنده کاهش بیش از 63 درصدی در تولید این خودروساز در مقایسه با مونتاژ 37658 دستگاه در سال 1997 است. گروه بهمن نیز طی یک سال گذشته محصولات خود را تثبیت کرده است و ارقام این خودروساز نیز کاهش تولید را نشان می دهد. گروه بهمن که کار خود را با مونتاژ محصولات برند ژاپنی مزدا آغاز کرده است ، سالهاست که دو محصول Bedran و Haval China را به برنامه مونتاژ اضافه می کند.

در مجموع ، گروه بهمن توانسته مونتاژ و تجاری سازی 2072 واحد محصول را در خطوط تولید خود به پایان برساند. مونتاژ این تعداد خودرو در شرایطی صورت گرفت که بهمن در سال 1997 توانست 9600 دستگاه از محصولات خود را با هم ترکیب کند. بنابراین ، در پایان سال 1998 ، گروه بهمن افت تولید را بیش از 78 درصد در ارقام تولید خود ثبت کرد.

بام خودرو نیز سال گذشته توانست خط تولید خود را فعال نگه دارد اما در 12 ماهه سال 98 نسبت به مدت مشابه در سال 97 روند تولید خود را افزایش نداد. نمودار تولید این خودروساز در دوره ذکر شده کاهش یافته است. Balm Automobiles ، که محصولات مارک Gelly را در دستور کار 1998 قرار داده است ، موفق شده 1277 دستگاه از خودروهای خود را در خط تولید خود نهایی کند. اما همانطور که گفته شد ، با توجه به تولید 2074 خودرو در سال 1997 ، نمودار تولید این خودروساز در حال کاهش بود و کاهش تولید آن تقریباً 41 درصد بود.

سازنده خودرو

شرکت ایمن خودرو که در سال 1998 در مونتاژ محصولات مارک بیسو مشارکت داشت. سال گذشته در تکمیل مونتاژ 403 دستگاه از این خودرو موفق عمل کرد. این خودروساز در سال قبل فعالیتی نداشت.

در سال 1998 ، ریگان خودرو ، مونتاژ کننده نام تجاری کوپا ، موفق شد 398 واحد از این مارک را در خطوط تولید خود نهایی کند. این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته توانست 1584 دستگاه از این مارک را جمع آوری کند. کاهش تولید این خودروساز در مدت یاد شده رقمی نزدیک به 75 درصد را نشان می دهد.

شرکت سرمایه گذاری بین المللی دوچرخه ، که مارک های دوچرخه را ادغام می کند ، 253 واحد از نام تجاری چینی را در سال 1998 تکمیل کرد. این خودروساز مانند ایمن خودرو در سال 1997 هیچ خودرویی را مونتاژ نکرد.

Dyer Automobile که ترکیبی از مارک های Sabrina و Great Wall است ، سال گذشته توانست 201 واحد از محصولات خود را مونتاژ کند. در سال 1997 ، Dyer Automobiles تنها 108 خودرو را در خط تولید خود مونتاژ کرد. بنابراین ، مقایسه این دو رقم نشان دهنده افزایش 86 درصدی بهره وری در این خودروساز خصوصی است.

در 12 ماه گذشته سال گذشته ، صنعت خودرو آذربایجان که محصولات مارک MG را مونتاژ می کرد ، تنها 135 خودروی مارک چینی را در خطوط تولید خود نهایی کرد. در سال 1997 ، این خودروساز با مونتاژ 3570 دستگاه در بین سایر تولیدکنندگان خودروهای خصوصی رتبه چهارم را کسب کرد. 96 درصد افت کنید.

Carmenia ، که محصولات BYD را در ایران ادغام می کند ، از کاهش تولید در نزدیکی صنعت خودرو آذربایجان خبر داده است. خودروساز در سال 1997 توانست 983 خودرو را مونتاژ کند ، در حالی که سال گذشته Carmenia تنها 96 BYD تولید کرد. بنابراین تعداد خودروسازان در سال 1998 نسبت به سال 1997 90 درصد کاهش یافته است.

عظیم خودرو سال گذشته دو محصول Photon و Hunting را با هم ترکیب می کرد. این خودروساز در این مدت تنها 58 خودرو را مونتاژ کرد. خودروسازان غول پیکر در سال 1997 هیچ محصولی را در خط تولید خود نهایی نکردند.

خودروی راین آخرین تولیدکننده خودرو در لیست تولیدکنندگان خودروهای خصوصی از نظر تولید در سال 1998 است. این خودروساز که مارک چینی Velix را در این کشور گرد هم می آورد ، سال گذشته تنها 32 خودرو را تکمیل کرد. در سال 1997 ، خودروسازی مانند عظیم خودرو هیچ گونه ریسکی نداشت.

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما