آیا ایران و روسیه وارد یک مشارکت استراتژیک خواهند شد؟

[ad_1]

آیا ایران و روسیه وارد یک مشارکت استراتژیک خواهند شد؟فارو- حسین موسویان; مذاکره کننده ارشد سابق دانشگاه پرینستون و کارشناس فعلی امنیت هسته ای و سیاست در خاورمیانه. او همچنین رئیس سابق کمیته روابط خارجی امنیت ملی ایران بود.

به گزارش فرارو به نقل از نشنال اینترست، اگرچه روسیه و ایران با یکدیگر همکاری کرده اند و روابط خوبی دارند، اما این مشارکت هنوز تا تبدیل شدن به یک مشارکت استراتژیک واقعی فاصله دارد.

در جریان سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به روسیه، قراردادهایی با شرکت های نفت و گاز روسیه در زمینه ساخت پالایشگاه های نفت و انتقال فناوری و تجهیزات مرتبط با بخش انرژی امضا شد. این دیدار همچنین با انتقادهایی از داخل ایران نسبت به پیشرفت های حاصل شده در حفظ پروتکل های دیپلماتیک و امضای توافق نامه ها مواجه شد. علاوه بر این، روابط خوب مسکو و تهران برای ثبات و امنیت منطقه مهم است. این سوال که آیا رویکرد کنونی مشابه یک مشارکت استراتژیک است یا یک اتحاد کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

پوتین اولین رئیس جمهور روسیه بود که در سال 1943 پس از سفر جوزف استالین، رهبر وقت شوروی، به ایران سفر کرد. از سال 2007، پوتین دو بار برای شرکت در اجلاس سران در سواحل خزر به تهران سفر کرده و هر بار با مقام معظم رهبری دیدار کرده است. او در سال 2007 به پوتین گفت که «روسیه به نفع ایران قوی است» که پوتین در پاسخ گفت: «منافع مردم روسیه به ایران قدرتمند و تأثیرگذار در عرصه بین‌المللی بستگی دارد».

قبل از پیروزی انقلاب 1979، ایالات متحده کنترل کاملی بر سیاست ایران داشت. پس از انقلاب و در جنگ طولانی صدام حسین علیه ایران، واشنگتن و مسکو قویا از حمله عراق به ایران حمایت کردند. اما پس از جنگ ایران و عراق، مسکو سیاست خود را در قبال تهران تغییر داد و سیاست خصمانه با آمریکا و غرب را در پیش گرفت و در عین حال به دنبال دوستی با آن کشور بود. تنش زدایی بین تهران و مسکو پیامدهای مهمی بر ژئوپلیتیک منطقه داشته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند تهران و مسکو باید همکاری خود را برای منزوی کردن ایالات متحده و کمک به ثبات خاورمیانه افزایش دهند. در نتیجه، تهران و مسکو سیاست خاورمیانه ای خود را به سمت انزوای آمریکا سوق داده اند. حمایت کامل تهران و مسکو از سقوط رژیم اسد در سوریه جلوگیری کرده است، در حالی که آمریکا و متحدانش از جنگ در سوریه برای سرنگونی بشار اسد حمایت کرده اند.

چندین زمینه وجود دارد که ایران و روسیه می توانند به توافق برسند. هر دو کشور با گروه های سنی تندرو از جمله داعش و القاعده می جنگند. تمرکز هر دو کشور بر ریاکاری ایالات متحده در مورد حقوق بشر، تروریسم و ​​یکجانبه گرایی است. هر دو کشور در حال مبارزه با تحریم های ایالات متحده هستند و امیدوارند مانع از تسلط دلار نفت در امور مالی و تجارت جهانی شوند. از نظر اقتصادی، نزدیکی جغرافیایی و روابط ترانزیتی می تواند تجارت بین دو کشور را تقویت کند. کریدور تجاری شمال به جنوب از طریق شهرهای تاریخی قفقاز و خلیج فارس و هند احیا می شود. رویای قدیمی روسیه برای ورود به آب های گرم خلیج فارس ممکن است به زودی محقق شود.

اما در مورد مسائل مهم نیز اختلافات جدی بین ایران و روسیه وجود دارد. به عنوان مثال روسیه روابط استراتژیک با اسرائیل دارد و با جذب ترکیه و عربستان سعودی به دنبال فاصله گرفتن از آمریکا بوده است. روسیه و ایران بر سر صادرات انرژی به اروپا با هم اختلاف دارند. نمونه دیگر اختلاف در اسلام است. ایران کشوری شیعه است و اکثر مسلمانان روسیه سنی هستند. روسیه و اسرائیل نیز شرکای استراتژیک هستند و ایران اسرائیل را دشمن می داند. علاوه بر این، روسیه و آمریکا در برخی زمینه ها منافع مشابهی دارند. بازسازی برجام برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور مجهز به سلاح هسته ای یک اتفاق نادر است. نه روسیه و نه آمریکا خواهان جنگ دیگری در خاورمیانه نیستند. در حال حاضر ایرانیان دو دیدگاه متضاد در مورد روابط تهران و مسکو دارند.

اولین نگاهی به تاریخ طولانی روسیه در سیاست های ضد ایرانی دارد، از جمله جنگ های روسیه علیه ایران، اشغال نیمی از ایران توسط روسیه، از دست دادن 17 شهر ایران در قفقاز و حمایت مسکو از حمله نظامی صدام. در مورد ایران این دیدگاه نشان می دهد که نباید به روسیه اعتماد کرد و وابستگی ایران به روسیه با اصل جمهوری اسلامی ایران «نه غربی نه شرقی» در تضاد است.

دیدگاه دوم نشان دهنده منافع مشترک فعلی دو کشور است. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز این اظهارات را تکرار کرد و گفت که سفر رئیس جمهور به روسیه «نقطه عطفی» در روابط دو کشور است. او گفت: «ایرانی ها از روسیه تزاری متنفرند، اما روسیه امروزی با روسیه تزاری متفاوت است. روسیه با غرب روبروست و پوتین و دوستانش دیدگاه مثبتی نسبت به ریاست جمهوری دارند.»

با وجود منافع مسکو و تهران در زمینه های مختلف، این به تنهایی برای یک مشارکت استراتژیک کافی نیست. برای دستیابی به یک مشارکت استراتژیک، دو کشور به یک چارچوب قانونی، نظارتی و سازوکارهای عملی برای همکاری پایدار نیاز دارند. با این حال، روابط دوجانبه بین مسکو و تهران در حال حاضر توسعه نیافته است. به عنوان مثال، در سال 2007 دو کشور برنامه های بلندپروازانه ای برای افزایش تجارت سالانه به 200 میلیارد دلار در طول یک دهه داشتند، اما 15 سال بعد تجارت سالانه ایران و روسیه تنها به 4 میلیارد دلار رسید.

علاوه بر این، مشارکت استراتژیک نیاز به حمایت گسترده عمومی و مردمی از هر دو طرف دارد. در عین حال موضوع اعتماد مردم روسیه و ایران به ویژه طرف ایرانی همچنان مانعی بر سر راه گسترش همکاری ها است. به طور کلی هر یک از طرفین یکدیگر را متهم می کنند که به کشور مقابل به عنوان ابزاری برای تجارت و رویارویی با غرب نگاه می کنند. آندری کورتونوف، وزیر امور خارجه روسیه می گوید که روابط کنونی روسیه و ایران را می توان به عنوان یک “ائتلاف تاکتیکی” و نه یک مشارکت استراتژیک توصیف کرد.

در واقع افزایش خصومت بین ایران و آمریکا به نفع روسیه است در حالی که تشدید خصومت بین روسیه و آمریکا به نفع تهران است. استراتژی کنونی ایران در قبال مسکو بر این فرض استوار است که شاه سرخ (روسیه باستان) و شاه سفید (روسیه امروزی) متفاوت است و ایران امروز با شاه سفید سروکار دارد. . با این دیدگاه و اجماع، رئیس جمهور و دولت ایران مسکو را آماده تشکیل یک اتحاد استراتژیک نمی دانند، بلکه خواهان پیشبرد روابط ایران هستند. رئیس جمهور در دیدار با پوتین گفت: روابط تهران و مسکو در مسیر روابط راهبردی قرار دارد. اما واقعیت این است که علیرغم اینکه روسیه و ایران با یکدیگر همکاری می کنند و روابط خوبی با هم دارند، این همکاری با یک مشارکت استراتژیک واقعی فاصله دارد.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما