آیا شورای اولیا از نامه لاریجانی ناراحت است؟

[ad_1]

عبدیعباس عبدی ماجرای انتشار نامه هیأت امنا به آقای لاریجانی که ممهور به مهر محرمانه بود، اکنون به جای توجه به محتوای اصلی و آن محرمانه دانستن نامه، به موضوعی جزئی تبدیل شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: افشای اسناد محرمانه و طبقه بندی شده از نظر قانون جرم است و هرکس به صورت غیرقانونی افشاگری کند قابل پیگرد قانونی است.

سخنگوی شورای اولیا همچنین گفت: بحث رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری مطرح نمی شود و باید شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی رعایت شود… البته شورا باید نامه شخصی و محرمانه داشته باشد. منتشر شده توسط یک خارجی.”

لازم به ذکر است که انتشار هیچ سندی جرم نیست، زیرا طبق بند 4 قانون مربوطه، تعقیب کیفری به درخواست وزارتخانه یا ارگانی که اسناد آن منتشر یا افشا شده است، آغاز می شود. همچنین بسیاری از مسئولان مفاد اسناد محرمانه را به صورت شفاهی یا کتبی منتشر کرده اند. هیچ کس در صدد تعقیب آنها نیست، زیرا تعقیب جرم مستلزم گزارش مرجع صادرکننده است که معمولاً در اسناد قبلی صدق نمی کند.

علاوه بر این، این سند مشمول قانون اسناد محرمانه نمی باشد. در مقابل، شامل قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است، زیرا در فرآیند جداسازی اسرار دولتی از اطلاعات عمومی، طبقه‌بندی هرگونه سند مربوط به حقوق و تکالیف عمومی ممنوع و اطلاعات مربوط به سلب صلاحیت یکی است. به آنها چون حق الناس و حق عمومی است و قابل دسته بندی نیست.

ضمناً اسناد محرمانه و طبقه بندی شده را نمی توان شخصاً در اختیار افراد قرار داد، زیرا قانون انتشار اسناد محرمانه و محرمانه دولتی را ممنوع کرده است، این اسناد باید در مکان خاصی نگهداری شود و فقط در آنجا قابل حمل است. از شخص حقیقی و به طور طبیعی برگشته؛ طبق ضوابط، «اسناد محرمانه و بسیار محرمانه ممکن است در صورت نیاز به اقامتگاه شخصی افراد برده شود، اما با موافقت کتبی رئیس سازمان یا مقام بالاتر… همچنین اسناد محرمانه باید دور از دسترس باشد. رسیدن.” افراد غیرمجاز باید بازداشت شوند.

بنابراین، چنین نامه هایی را نمی توان برای همیشه از شخص حقیقی مصادره کرد، که خلاف قانون است، زیرا هیچ کس در خانه نمی تواند آن را طبق قوانین خاصی نگه دارد. ممکن است توسط اعضای خانواده به سرقت رفته یا دیده شده باشد.

پس اگر سند را محرمانه فرض کنیم، اصل توزیع آن به شخص حقیقی جرم است یا منطق محرمانه بودن آن را نفی می کند. علاوه بر این، شری. اصل درخواست علنی لاریجانی برای افشای دلایل رد صلاحیت، انتشار آن است. اگر قرار نبود منتشر شوند، درخواست عمومی و عمومی چه فایده ای دارد؟

اینکه شورای اولیا این درخواست را در قالب نامه ای محرمانه فاش کرده است، گونه ای از این درخواست است، زیرا منظور و هدف خواهان افشای عمومی آن است.

از سوی دیگر طبق قانون؛ اسناد محرمانه اسنادی هستند که: «افشای غیرمجاز آنها با امور داخلی سازمان تداخل داشته یا بر خلاف منافع اداری آن سازمان است». کجای این سند کار اداری شورا را مخدوش کرده است؟ تا حالا برای حفظ آبروی منکرات منتشر نکرده اند، الان هم منتشر نکرده اند.

این رفتار برای نقض تمامی ادعاهای این شورا کافی است. اتفاقاً هر شهروندی طبق قانون می تواند به اطلاعات دسترسی آزاد داشته باشد. شورای اولیا باید روند گردش کار خود را در فرآیند صدور گواهینامه منتشر کند، زیرا این گردش کار مانند فرآیند دادگاه یک حق عمومی است و همه باید از آن آگاه باشند.

رای نهایی شورا درباره لاریجانی غیر محرمانه قبلا اعلام شده است. لاریجانی می تواند شخصاً آن را منتشر کند، بنابراین انتشار این سند مشکلی ندارد.

موضوع شفافیت کار شورای اولیا و لزوم رفع ابهام در تصمیمات این شوراست که ظاهراً باعث عصبانیت آقایان شده است.

نکته دیگری که سخنگوی شورای اولیا مطرح کرد این است که شورا واجد شرایط است نه غیرقابل صلاحیت. این گفته هم درست و غلط است! صلاحیت برای افرادی است که به عنوان عارف یا سیاستمدار شناخته نمی شوند، 12 سال رئیس مجلس بوده اند، مدتی وزیر بوده اند، بیش از یک دهه مدیر صدا و سیما بوده اند، مشاور بوده اند. رهبری و بارها منصوب شده است. کاندیداها و مناصب تحریمی لازم نیست واجد شرایط باشند، آنها غیبی هستند که واجد شرایط هستند و باید صلاحیت قبلی را رد کرد و دلیل را انکار کرد.

[ad_2]

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما