آیا می توان از خودروها و خانه های لوکس مالیات گرفت؟

[ad_1]

در رفتن کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 مالیات ثابتی را برای مالکان خودرو و خانه های لوکس تصویب کرده است. بر این اساس صاحبان خودروهای بالای یک میلیارد تومان و خانه های بالای ده میلیارد تومان باید مالیات پرداخت کنند.

به گزارش فرارو، طبق اعلام کمیسیون، انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین با شماره انضباط شخصی اعم از اشخاص حقیقی یعنی خانواده و فرزندان زیر 18 سال خود و افراد تحت تکفل مشمول قانون پرداخت مالیات خودروهای لوکس می شود. .

به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401، خودروها تا سقف یک میلیارد تومان مشمول مالیات نمی شوند. مالیات خودرو تا سقف یک میلیارد و 500 میلیون تومان مشمول مالیات یک درصدی نسبت به مازاد یک میلیارد تومانی، مالیات 2 درصدی تا سقف 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و 500 میلیون تومانی است. تا سقف 4 میلیارد و 500 میلیون تومان با 3 درصد مازاد مالیات 3 میلیارد تومان و تا 4 میلیارد و 500 میلیون تومان با 4 درصد مازاد مالیات.

در خصوص مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت نیز مصوب شده است که مالیات واحدهای مسکونی و باغ در ویلاهای گران قیمت تا سقف 10 میلیارد تومان باشد. برای مازاد 10 تا 15 میلیارد تومانی به ازای هر هزار یک مالیات و برای مازاد 15 تا 25 میلیارد تومانی به ازای هر هزار دو مالیات باید پرداخت کنند.

به گفته زارع، از واحدهای مسکونی و باغ های ویلاهای گران قیمت 25 میلیارد تومان به 40 میلیارد تومان، هر هزار و سه و 40 میلیارد تومان به 60 میلیارد تومان، 4 در هزار و مازاد معادل 60 میلیارد تومان و بالای 5. هزار در هزار مالیات ها بازپس گرفته خواهد شد.

اما در حالی که این طرح در ابتدا توسط کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 تصویب شد، برخی از اقتصاددانان همچنان استدلال می کنند که ساختار منسجمی برای وضع مالیاتی که در حال حاضر برای سیستم مالیاتی وجود ندارد، مورد نیاز است. بنابراین مالیات بر خودروها و خانه های لوکس با چالش مواجه خواهد شد.

آیا می توان از خودروها و خانه های لوکس مالیات گرفت؟کارشناسان مالیاتی درباره امکان اخذ مالیات از سیاوش غیبی پور، مالکان خودرو و خانه های لوکس با فرخ تعامل کرد او گفت: «در مورد مالیات خانه های لوکس، ارزش گذاری به مودی اطلاع می دهد که مثلاً دارایی شما با ارزش است. اکنون این مالیات خانه به دو صورت اخذ می شود. در روش اول که پس از ابلاغ ضوابط اجرایی قابل رعایت است، مالیات بر دارایی در مرحله فروش دریافت می شود. از طرفی نرخ مالیات آنقدر بالا نیست که نتوان از آن مالیات گرفت. مثلاً خانه ای 30 میلیارد تومانی حدود 40 میلیون تومان مالیات می گیرد.

وی در ادامه گفت: در روش دوم در فاز راهکار اجرایی مالیات خانه لوکس دریافت می شود. با اطلاع صاحب خانه. پس از آن، یک پرونده مالیاتی ایجاد می شود. چنانچه پرونده مالیاتی تشکیل شده باشد و اقدامات اداری آن نهایی شود. پس این مرحله اقدام اجرایی است. یعنی حساب بانکی او مسدود شده یا اجازه خروج از خانه برای بازپرداخت وام دولتی را ندارد. اجرای مالیاتی این قانون به گونه ای است که در مرحله اول ساختمان تا پایان بهمن ماه به خوداظهاری واگذار شد. در صورت عدم اعلام خود، کمیته به فرد تذکر می دهد که نزد آنها بیاید و محدوده پرونده را مشخص کند. در بررسی های بعدی، فرد از ارزش ملک یا خودرو محافظت می کند، اما ماهیت مشکل را تغییر نمی دهد، زیرا لوکس بودن خانه تایید می شود و در نهایت می توان ارزش خانه را از 30 میلیارد تومان به 25 کاهش داد. تن میلیارد تومان. در صورت وجود شریک در ملک، بدهی به طور مساوی تقسیم می شود.

این کارشناس مالیاتی درباره موفقیت احتمالی این طرح و میزان مالیات اخذ شده گفت: به نظر می رسد درآمد مالیاتی از خانه ها و خودروهای لوکس در سال اول بسیار کم باشد. زیرا سال اول نیاز به بررسی دارد و در واقع افراد در سال های بعد مشمول مالیات می شوند. با این حال، به نظر من قانون مالیات بر خانه و خودروهای لوکس قانون خوبی است، اما مکانیسم اجرایی آن ناقص است. با این حال، خود قانون مالیات بر ارزش افزوده 10 سال طول کشید. بنابراین نباید انتظار داشت که مشکلات اجرای این طرح در همان سال اول برطرف شود. حل این چالش ها و مشکلات نیازمند زمان و واکنش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

وی در ادامه گفت: از نظر آماری و ارقامی هر ساله هیچکس نباید درآمد این طرح را بیش از حد برآورد کند. علاوه بر این، وضعیت مالیات بر خانه های خالی مشابه است. آیین نامه در مهرماه ابلاغ شد؛ بنابراین مشمولانی که امسال واجد شرایط هستند باید سال آینده مالیات بپردازند. فرمول آن نیز ساده است. به این ترتیب، اگر خانه شما هشت ماه خالی باشد، چهار ماه تخفیف دارید و اگر هشت ماه خالی باشد، باید مالیات بپردازید. به عنوان مثال، ملکی با اجاره ماهانه 10 میلیون روپیه مشمول بند 131 قانون مالیات بر درآمد آن است. اما در سال های بعد در صورت تخلیه مجدد خانه، مالیات 12 تا 18 برابر افزایش می یابد. اگر شخصی 6 خانه داشته باشد، 6 برابر این مبلغ محاسبه می شود. این یک نوع مانع برای کسانی که خانه های بدون احتکار را ارائه می دهند ایجاد می کند.

غیبی پور با اشاره به نظام مالیاتی فعلی در کشور گفت: در حال حاضر اکثر سیستم ها و فرآیندها سیستماتیک شده اند، از سوی دیگر مدیران جدید با روان سازی فرآیندها کار خود را آغاز کرده اند. با این حال، در عمل باید دید تا چه اندازه از آن سیستم سنتی فاصله خواهند گرفت. اما موافقم که بسیاری از سیستم ها و مالیات ها هوشمند نیستند. این قوانین در کشور ما قوانین مترقی هستند و باید دید بازخورد اجرایی آنها چگونه خواهد بود و هنوز برای اجرای عدالت زود است.

وی گفت: در حال حاضر در کشورمان سامانه هوشمند اطلاعات نداریم. از آنجایی که سیستم های اطلاعاتی هوشمند نیستند، بسیاری از مواردی که نیاز به شناسایی دقیق دارند، مستعد خطاها و ارائه نادرست هستند. رئیس جدید سازمان امور مالیاتی دکتر که پیگیر این موضوع و تلاش برای اجرای آن است. تایید در واقع یک آزمون مدیریتی برای آنهاست. اگر این طرح به خوبی و درستی انجام شود، نتایج مورد انتظار را به همراه خواهد داشت و باعث افزایش درآمد در درآمد پایدار کشور می شود. ولی اگه نشد دوبار ضربه میخورن. یکی اینکه اجرای قانون مالیات عادلانه را به تاخیر می اندازد و دیگری اعتماد مودیان را از بین می برد. بنابراین دو خطر اصلی در گوش مجریان وجود دارد. بسیاری از قوانین شروع خوبی دارند، اما به دلیل اجرای ضعیف، می توانند منجر به نارضایتی اجتماعی و سیاسی شوند.

غیبی پور در خصوص شناسایی خانه ها و خودروهای لوکس گفت: ظاهرا بانک اطلاعات خانه ها و خودروهای لوکس با کمک وزارت مسکن، شهرداری ها و سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل شده است. مانند صاحبان مشاغل و فعالان مالی که از قبل اظهارنامه مالیاتی دارند، در آینده نزدیک برای هر ملکی پرونده ملکی تعیین می شود و راهی برای خلاص شدن از شر آن پرونده وجود ندارد. در خصوص ضمانت‌نامه‌های اجرائی که طبق قانون جاری باید مالیات پرداخت کند و یک ماه گذشته است، سازمان مالیاتی می‌تواند با هماهنگی دادستان مالیاتی مستقیماً یا سیستماتیک شخص را از خروج یا مسدود کردن حساب منع کند. بنابراین قوانین پیشگیرانه در شرایط فعلی کامل هستند.

[ad_2]

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما