ابراهیم رئیسی در روسیه به دنبال چیست؟

[ad_1]

در رفتن در عین حال، با توجه به سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به روسیه، گمانه زنی ها و تحلیل های مختلفی درباره ماهیت، نتیجه و نشانه های احتمالی این سفر در عرصه منطقه ای و بین المللی مطرح شده است. در این زمینه، برخی از تحلیلگران بر این باورند که سفر اخیر حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان به چین و متعاقب آن سفر ابراهیم رئیسی به روسیه تجلی عینی استراتژی دولت رایش است. وین به طور همزمان سیگنال مذاکرات هسته ای و نوعی رایزنی با متحدان راهبردی ایران را می دهد و طرف مقابل را برای مذاکره برای توافق مطلوب با تهران تحت فشار قرار می دهد. سفری که البته نمی تواند عاری از تبعات منطقه ای باشد.

در این چارچوب، سفر ابراهیم رئیسی به روسیه می تواند به مذاکرات هسته ای وین و همچنین تحولات منطقه ای و در عین حال «جهت گیری کلی دولت رئیسی برای جلب توجه به شرق.شرق» (با در نظر گرفتن مزیت های سیاسی) مورد توجه قرار گیرد. . و موضوع را برای ایران از نظر اقتصادی در حوزه سیاست خارجی ایران ارزیابی کرد. با این حال، برخی استدلال می کنند که زمان سفر، زمانی که برخی تنش های داخلی و رایزنی های سیاسی در وین به اوج خود رسیده است، بزرگترین تلاش برای هشدار به جامعه بین المللی است که ایران هیچ برنامه ای ندارد. سیاست خارجی خود را فقط به برجام محدود کند.

ابراهیم رئیسی در روسیه به دنبال چیست؟در همین زمینه فررو والدنر مجلسی دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با فرارو به بررسی ابعاد مختلف سفر ابراهیم رئیسی به روسیه پرداخت و به دنبال پاسخ به این سوال بود که ابراهیم رئیسی دقیقا به چه چیزی نگاه می کند؟ برای در روسیه؟

مشروح گفتگو با وی را در ادامه بخوانید:

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که هدف از سفر ابراهیم راسی به روسیه بحث در مورد موضوع هسته ای وین و صدور پالس های مشخص در این زمینه است. تو در مورد آن چه فکر می کنی؟

با توجه به شرایط بحرانی کنونی ایران و در عین حال حیاتی بودن مذاکرات هسته ای وین، تردیدی وجود ندارد که سفر ابراهیم رئیسی به روسیه عمدتاً بر مذاکرات وین و مسائل مربوط به آن متمرکز خواهد بود. ما به عنوان ناظر خارجی مذاکرات از محتوا اطلاع چندانی نداریم، اما وقتی با مقامات ارشد کشور می نشینیم و فکر می کنیم قرار است این گونه سفرها انجام شود، به این نتیجه رسیده اند. می توانید به دلایلی فکر کنید. سفر را حدس بزنید

فکر می کنم هدف اصلی ابراهیم رئیسی در سفرش به مسکو، لابی کردن مردم روسیه برای حمایت روسیه در چارچوب مذاکرات وین است. در این راستا، جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا استدلال‌های خود و همچنین خواسته‌های خود را از طرف روسی ارائه کند و در عین حال تلاش می‌کند حداقل در برخی زمینه‌ها حمایت کرملین را از تهران جلب کند. اینکه ابراهیم رئیسی و تیم سیاست خارجی وی موفق شده این دستور کار را دنبال کنند یا نه، بستگی به این دارد که تهران تا چه اندازه وضعیت تهران را به درستی ارزیابی کرده است.

نباید فراموش کرد که برجام در اصل نوعی مجازات برای ایران در چارچوب معادلات بین المللی بود. این تحریم ها پس از تصویب شش قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت سازمان ملل (به ریاست احمدی نژاد) و ایجاد شرایط سخت اقتصادی علیه ایران صورت گرفت. اکنون که معادله برجام پیچیده است و وضعیت اقتصادی ایران چندان مساعد نیست، باید از همه توان و ابتکارات لازم برای حل معادله هسته ای و بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده کنیم.

لازم به ذکر است در سال های اخیر مردم ایران بیشترین آسیب را از تحریم های آمریکا علیه ایران متحمل شده اند و از این رو استفاده از ابزار «تحریم» در حوزه روابط بین الملل باید بازنگری شود و دولت ها آن را توجیه کنند. دشمنی آنها نباید آزار و اذیت ملت ها باشد. در این زمینه رایزنی های ابراهیم رئیسی با روسیه می تواند تا حدودی زمینه ساز توافق برای احیای برجام و دستیابی به توافقی برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم ایران شود. البته سفر اخیر وزیر امور خارجه به چین عمدتاً به همین منظور است.

همانطور که می دانید در شرایط کنونی روسیه و غرب (به ویژه آمریکا) با یکدیگر تنش های جدی به ویژه بر سر موضوع اوکراین را تجربه می کنند. در این زمینه فکر نمی کنید ابراهیم رئیسی در سفر به روسیه با استفاده از این اختلافات سعی دارد از ظرفیت های روسیه در چارچوب منافع ایران استفاده کند؟

به نظر من اینطور نیست چون به نظر من روس ها ایران را از نظر سیاست خارجی یک کارت و یک بازی می دانند که البته با همین بازی بین المللی هم بازی کرده اند. چندین بار. در این زمینه، ایران باید خود را چیزی فراتر از ورق بازی برای مردم روسیه ببیند. زیرا اگر این اتفاق نیفتد، وقت آن است که او را رها کنید و ادامه دهید.”

نباید فراموش کرد که روس ها در طول تاریخ «شبه جزیره کریمه» را در معادله اوکراین بخشی از خاک خود می دانستند. مردم این منطقه روس تبار هستند و به زبان روسی صحبت می کنند و کریمه یک جمهوری خودمختار است که دسترسی به روسیه را در حاکمیت پذیرفته است. ترفند کنونی آمریکا و غرب در مورد کریمه، از همه مهمتر، یک بازی تبلیغاتی و سیاسی با هدف اعمال فشار بر مسکو است.

با این حال، به ویژه اروپایی ها سعی دارند روسیه را تحت فشار قرار دهند و به منابع انرژی قابل توجهی نیاز دارند و نمی توانند نسبت به این کشور بی تفاوت بمانند. خط لوله نورد استریم که با مخالفت شدید ایالات متحده روبرو شده است، یکی از چالش های روابط مسکو و غرب است و در عین حال بر اهمیت روسیه در زمینه معادلات مهم سیاسی بین المللی تاکید می کند.

در مورد ایران نباید فراموش کرد که از نظر تصمیم گیری بین المللی، ایران از نظر قدرت (به دلیل منابع غنی و پتانسیل اقتصادی) پنجمین کشور بزرگ جهان است. متأسفانه نتوانسته ایم این قابلیت را فعال کنیم و از آن در عرصه بین المللی به نفع خود استفاده کنیم.

فشارها و تحریم‌های مشابهی که به نوع خود بر ایران تحمیل می‌شود، نقش بسزایی در به چالش کشیدن ایران در استفاده از منابع خود، مشروط به رایزنی‌های سیاسی عمیق با هدف حل مسائل و هموار کردن راه برای تحقق توانایی‌ها داشته است. ایران را به امری مهم و البته ضروری تبدیل می کند.

باید در نظر داشته باشیم که ایران امروز باید به توان نظامی و همچنین توان اقتصادی خود توجه ویژه ای داشته باشد، زیرا بدون استحکام و رونق اقتصادی کشور نوعی عدم تعادل ایجاد می کند که آثار نامطلوبی برای ایران به همراه خواهد داشت.

به نظر شما سفر ابراهیم رئیسی به روسیه ابعاد و پیام منطقه ای دارد؟ به طور کلی پیامدهای منطقه ای این سفر را چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای. دانستن واکنش به سفر رئیسی به روسیه به ویژه در داخل و منطقه حائز اهمیت است. به عنوان مثال اخیراً دیدیم که آقای. در آستانه سفر رئیسی به روسیه، اتفاقاتی در امارات رخ داد که از سوی طرف های غربی و برخی بازیگران منطقه ای به ایران نسبت داده شد و تلاش کردند به نوعی شخصیت ابراهیم رئیسی را بپوشانند. از روسیه دیدن کنید.

در این راستا معتقدم در مقیاس منطقه ای باید مراقب بود که روندهای مخرب مانع از تحقق هدف این سفر در آستانه و در سفر رئیس جمهور ایران به روسیه نشود. نباید فراموش کرد که منطقه اخیراً به روند تنش زدایی و توسعه روابط دیپلماتیک پیوسته است که ممکن است به نفع ایران باشد و عملاً فضای خوبی را برای فعالیت تهران در منطقه فراهم کند.

بدون شک عملکرد ملموس دولت ابراهیم رئیسی در سفر به روسیه می تواند فضای بازیگری بیشتری را در منطقه به ایران بدهد و تا حدودی از شدت مشکلات و موانع بر سر راه ایران بکاهد. نباید فراموش کرد که هنرمندان زیادی در منطقه و فراتر از آن وجود دارند که می خواهند همکاری های بین المللی ایران را محدود کنند.

بدون شک توسعه روابط بین‌الملل ایران باید در رأس برنامه‌های دیپلماتیک قرار گیرد و شاید به همین دلیل است که حساسیت‌های زیادی درباره سفر ابراهیم رئیسی یا رایزنی‌های سیاسی ایران در زمینه منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد. سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به چین نیز حساسیت های مشابهی دارد.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما