بافندگی لبه تیغ

[ad_1]

در رفتن احسان خاندوزی وزیر دارایی این روزها با توجه به شرایطی که بورس با آن مواجه بوده و از ابتدای ریاست جمهوری وی به طور مداوم در حال نزول بوده، از سوی ذینفعان و برخی نمایندگان مجلس تحت فشار شدیدی قرار گرفته است. معاونت فصلی در این زمینه وجود دارد. رئیس کمیسیون مالی مجلس از جمع آوری 50 امضا برای استیضاح خاندوجی خبر داده بود که البته بعداً آن را تکذیب کرد.

به گزارش فرارو، غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون مالی مجلس درباره استیضاح خانزوزی گفت: البته می توان برای جمع آوری امضاها تلاش کرد اما حتی اگر چنین شایعاتی وجود داشته باشد نمی توانم تایید کنم که اقدامی انجام شده است. ” این احتمالاً به دلیل مشکلات مالی و نارضایتی از عملکرد است.

در کنار چنین اتفاقاتی، این روزها سهامداران بازار سرمایه کمپین های مختلفی را برای تحت فشار قرار دادن خانواده برای در اختیار گرفتن بازار سهام راه اندازی کرده اند. با اعلام ده پیشنهاد برای رونق بورس، این پیشنهادات مورد تایید دولت نیز قرار گرفت و دائمی است. باید دید آیا وزیر دارایی می تواند از این وضعیت خارج شود و به عنوان وزیر اول استیضاح را اجرا کند یا خیر.

بافندگی روی لبه تیغ؛  وزیر دارایی استیضاح می شود؟دولت باید پاسخگوی وضعیت بورس باشد
حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی گفتگوی فرعون وی گفت: به دلیل همکاری دولت، مجلس وظایف نظارتی خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

وی ادامه داد: در این زمینه طرح موضوعاتی مانند کنترل تورم، کنترل تورم و همچنین رسیدگی و حل و فصل وضعیت بورس بیش از آن که در واقعیت اتفاق افتاده شبیه به اطلاعیه های انتخاباتی باشد. با توجه به وضعیت نابسامان بورس برخی از نمایندگان خواستار استیضاح وزیر دارایی هستند یا سهامداران بورس کمپین های مختلفی برای استیضاح راه انداخته اند، به نظر می رسد این راه حل نیست چرا که تیم مالی دولت باید پاسخگو باشد.

کنعان افزود: به دلیل اینکه وزیر دارایی و تیم مالی دولت باید با نمایندگان مجلس برای رفع موانع قانونی در تنظیم بازار سهام همکاری کنند، وزیر دارایی باید در اوایل دولت به دلیل وضعیت بورس استیضاح شود. موضوع مهم نخواهد بود.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: دولت و صنف مالی باید در این زمینه پاسخگو بوده و به وعده های خود عمل کنند، لذا دولت باید با برنامه ریزی مناسب در جهت تامین مطالبات مردم تلاش کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که وزیر دارایی در حال حاضر سیاست هایی را دنبال می کند که از سوی مقامات ارشد دولتی دنبال می شود، بنابراین خاندوجی تصمیم گیرنده اصلی اقتصادی در دولت نیست که بخواهد استیضاح کند.

بافندگی روی لبه تیغ؛  وزیر دارایی استیضاح می شود؟اعتراض خاندوجی چیزی را عوض نمی کند

فردین آقابجرگی کارشناس بورس در گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه حتی یک نفر پاسخگوی وضعیت فعلی بورس نیست، گفت: وزیر دارایی فعلی پاسخ بهتری به این سوال نمی‌دهد: «دلایل وضعیت فعلی بورس را توضیح دهید.

وی افزود: به عنوان مثال زمانی که عشق آباد به ریاست سازمان جدید بورس منصوب شد، شاخص کل بورس در روز بعد 3.5 درصد رشد کرد اما پس از آن دوباره روند نزولی شروع شد، بنابراین همه ما با مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم، به درستی انجام نشده است. کل قضیه را توضیح داد

آقابجرگی با بیان اینکه وضعیت کنونی بورس و به طور کلی اقتصاد کشور نتیجه انباشت مشکلات دولت های مختلف طی سه دهه اخیر است، گفت: در حال حاضر وضعیت بازار سهام و اقتصاد کشور در حال حاضر ناشی از انباشته شدن مشکلات است. هرگز طبیعتاً در شرایطی که باید با ساختارهای فوق العاده معیوب مواجه شویم، نمی توان انتظار داشت که اقتصاد در مسیر درست حرکت کند.

کارشناسان بورس اضافه کردند: در چنین سناریویی پس از فروش سهام، بازار سهام به حالت عادی باز می گردد که امروز در بازار سرمایه شاهد آن هستیم. از سوی دیگر اگر فردی غیر از خاندوجی شاغل می شد، امروز وضعیت بورس به همین منوال بود که این مشکل اساسی در ساختار اقتصادی کشور است و دولت می گوید کسری بودجه سال آینده تنها 300 هزار میلیارد تومان است. بر اساس برخی گزارش های اولیه، کسری بودجه دولت در سال آینده بیشتر از ارقام اعلام شده خواهد بود.

آقابجرگی افزود: بنابراین در این زمینه انحراف در اعلام کسری بودجه دولت وجود دارد، در چنین شرایطی که دولت باید با چنین کسری بودجه مواجه شود قطعا در سال آینده مشکلات بیشتری وجود خواهد داشت و شرایط نامطلوبی خواهد داشت. از طرفی ممکن است در مقاطعی با صعود بورس مواجه شویم اما نتیجه کلی همان وضعیتی است که در بازار امروز شاهد هستیم.

تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت باعث سردرگمی بسیاری شده است. به عنوان مثال برای اولین بار در بودجه از حقوق بازنشستگان 5 تا 20 درصد مالیات گرفته می شود که بی سابقه است. وضعیت رو به وخامت است. و کسری بودجه دولت جدی است، بنابراین تا ساختار و سیاست ها اصلاح نشود، اقتصاد و بورس کشور بهبود نمی یابد و استیضاح وزیر دارایی مشکلی را حل نمی کند.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما