بودجه انقباضی یا انبساطی 1401; کدام طرف سنگین تر است: مردم یا دولت؟

[ad_1]

در رفتن در حالی که دولت ابراهیم رئیسی در اولین بودجه دارای موافقان و مخالفان قوی است، دولت تلاش کرده است تا تعداد بخش های درآمدی و هزینه ای را کاهش دهد تا تورم افزایش نیابد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت هیچ گونه کاهشی در بودجه شرکت ها، وزارتخانه ها و شرکت های وابسته یا سایر سازمان های دولتی خود نداشته است.

به گزارش فرارو، اگر بخواهید منتقدان بودجه را توصیف کنید، توییت پدرام سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی نمونه خوبی است. وی درباره بودجه نوشت: بودجه سال 1401 در یک جمله: مردم و بنگاه ها را در صورت فلکی مالیات و عوارض مقید می کنیم، به نهادهایی که سعی در استخدام ما داشتند، پرداخت می کنیم. در این زمینه درآمد مالیاتی نسبت به بودجه ۶۱ درصد افزایش یافته است. در سال جاری انتقادات زیادی صورت گرفته است، زیرا رکود اقتصادی باعث شده بسیاری از مردم نتوانند زندگی خود را تامین کنند.

از سوی دیگر دولت تنها با افزایش 10 درصدی میانگین حقوق کارکنان با احتساب افزایش مالیات، بودجه هیچ سازمان و وزارتخانه ای را کاهش نداده است، انتقادات زیادی وارد شده است، باید دید. در مجلس تغییری در بودجه ایجاد می شود تا لایحه دولت بدون تغییر اجرایی شود.

بودجه انقباضی یا انبساطی 1401;  به نفع مردم یا دولت؟دولت باید از بخش غیر شفاف اقتصاد مالیات بگیرد
عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه بودجه سالانه سال 1401 دارای نکات مثبت و منفی مختلفی است، گفت: بودجه سال آینده اولین بودجه تنظیمی دولت ابراهیم رئیسی است که در برخی حوزه ها از جمله بودجه عمومی دولت دارای نکات مثبتی است و بودجه عمرانی افزایش یافته است. 46 درصد که بسیار مهم است و می تواند پروژه های ناتمام را تکمیل کند.

وی افزود: از سوی دیگر مالیات بخش تولید 5 درصد کاهش یافته است، همچنین سقف انتشار اوراق دولتی از 132 هزار میلیارد تومان به 88 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که این امر بسیار مثبت است زیرا فروش اوراق قرضه نوعی فروش آتی است.» که باعث انتقال بدهی در آینده می شود و دولت باید طی دو سال آینده سود قابل توجهی برای تسویه این اوراق بپردازد که قطعا هزینه های دولت را افزایش می دهد و در نتیجه آن را کاهش می دهد. انتشار اوراق قرضه می تواند موضوع بسیار مهمی باشد. بودجه فشرده ای را نشان می دهد.

آرگون گفت: برخلاف درآمد مالیاتی دولت، در بودجه بیش از 526 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که بسیار خوش بینانه است زیرا اولاً در اقتصاد کشور با رکود مواجه هستیم و ثانیاً زیرساخت وجود ندارد. افزایش درآمد مالیاتی، جمع آوری این همه درآمد بسیار دشوار است.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: ، سال ها مالیات گرفته شده است اما این افزایش درآمد مالیاتی را باید از قسمت غیرشفاف اقتصاد ایران که سال ها مالیات پرداخت نکرده است گرفته شود که البته نیاز به بانک اطلاعاتی جامع و مناسب دارد. زیرساخت هایی که در اقتصاد کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پایه جدید مالیاتی از جمله مالیات خانه های خالی باید اجرایی شود تا دولت بتواند این درآمد مالیاتی را دریافت کند، افزود: ، دستیابی به آن بسیار دشوار است. مالیات بر خودروها و خانه های لوکس نیز مشکوک است، زیرا بیش از یک میلیارد خودرو یا بیش از 10 میلیارد خانه گران شده است.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در عوض کاهش ارزش پول ملی به عنوان مثال خودروهای 200 میلیون تومانی را به یک میلیارد تومان رسانده است، بنابراین این افزایش قیمت را افزایش نداده است. ارزش اموال مردم کاهش ارزش پول ملی خانه ها و اموال را گران کرده است. بنابراین لازم است نحوه محاسبه تورم و دارایی های دقیق روی شناسایی این خودرو مشخص شود.

آرگون در خصوص پیش بینی رشد اقتصادی 8 درصدی در بودجه سال آینده گفت: برای دستیابی به چنین رشدی نیاز به سرمایه گذاری است اما طی دهه گذشته نرخ رشد سرمایه گذاری در ایران منفی یا نزدیک به صفر بوده است و سرمایه گذاری کلیدی است. این امر به دلیل تداوم تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست، زیرا سرمایه‌گذاری نیازمند فضای امن و ثبات اقتصادی است که در بلندمدت می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگی باشد، اما اکنون جایی در اقتصاد ایران وجود ندارد. بعید است 8 درصد رشد کند.

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما