ترور سردار سلیمانی چه تأثیری بر آمریکا داشت؟

[ad_1]

در رفتن ایالات متحده و عراق آثار تصمیم بی پروا برای ترور سردار سلیمانی را احساس می کنند.

به گزارش فرارو به نقل از نشنال اینترست؛ در ژانویه 2020، تنها چند روز پس از ترور سردار سلیمانی توسط ایالات متحده، ایران با شلیک موشکی بیش از 100 سرباز آمریکایی را مجروح کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از این قتل دفاع کرد و گفت که برای جلوگیری از ایران ضروری است.

این استدلال که ترور سردار سلیمانی مقاومت واقعی را احیا کرده و از حملات بیشتر جلوگیری کرده است، با افزایش تعداد حملات به پایگاه های آمریکایی توسط شبه نظامیان شیعه عراقی از ژانویه 2020 رد شد. بلافاصله پس از ترور سردار سلیمانی، ایران شروع به انتقام گیری از منافع آمریکا کرد.

با این حال، در دو سال اخیر، تنش ها در عراق بر سر خلاء قدرت ایجاد شده توسط ترور او افزایش یافته است. ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، یکی از فرماندهان برجسته شبه نظامیان عراقی، باعث ناآرامی در الشباب شد که در سال 2014 برای مبارزه با داعش تشکیل شده بود. سرویس های امنیتی عراق این را یک مشکل جدید می دانند.

ترور سردار سلیمانی و مهندس شاید باعث تضعیف نفوذ ایران در خیزش مردمی شده باشد، اما خلأ ایجاد شده به احساسات ضد آمریکایی دامن زده است. این وضعیت وضعیت غیرقابل کنترلی ایجاد کرده است که ایران نتوانسته آن را مهار کند.

علاوه بر تهدید جان سربازان آمریکایی، افزایش حملات، تلاش‌های ائتلاف را با مشکل مواجه کرده و ایالات متحده را مجبور به تعلیق عملیات برای محافظت از پایگاه‌ها در برابر حملات متعدد و محدود کردن توانایی ائتلاف برای حرکت آزاد کرده است. علاوه بر این، خصومت فزاینده قبایل مردمی با دولت عراق، نظام سیاسی عراق را به چالش کشیده و نیروهای امنیتی عراق را تضعیف کرده است.

علاوه بر آثار منفی ترور سردار سلیمانی بر عراق، ترور وی ایران را در مسیر خطرناکی برای توسعه برنامه هسته ای قرار داد. بلافاصله پس از ترور سردار سلیمانی، ایران به طور کامل پایبندی به تحریم های شورای امنیت سازمان ملل را کنار گذاشت و برنامه های خود برای غنی سازی اورانیوم را در اولین سالگرد درگذشت سلیمانی تسریع بخشید.

علاوه بر پیامدهای منفی ترور سردار سلیمانی که یکی از اشتباهات پمپئو بود، دفاع وی از کمپین اعمال فشار حداکثری علیه ایران با شواهد موجود نیز مطابقت دارد که نشان می دهد ایران هیچ یک از شروط دوازده گانه پمپئو را محقق نکرده است. فشار حداکثری آمریکا را به سمت هیچ هدف ملموسی سوق نداده است و از زمانی که ترامپ کاخ سفید را ترک کرد، ایران از زمان امضای برجام به دستیابی به سلاح هسته ای نزدیک شده است.

تصمیم به ترور سردار سلیمانی نشان دهنده تمایل به استفاده تهاجمی از زور بدون توجه به پیامدهای ثانویه ایالات متحده است.

ترور سردار سلیمانی خلاء قدرتی ایجاد کرد که هرج و مرج عظیمی را ایجاد کرد و به همان اندازه به منافع آمریکا در عراق و لیبی آسیب زد. آنها باید قبل از اینکه سیاستگذاران آمریکایی اقدامات مشابهی در آینده انجام دهند متوقف شوند.

[ad_2]

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما