درباره سفر اردوغان به عربستان توضیح دهید

[ad_1]

در رفتن میدل ایست مانیتور در گزارشی از سفر آتی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی خبر داد و از اعلام این سفر به ویژه در تلاش برای یافتن انگیزه اصلی این سفر و به طور کلی بررسی، ابراز شگفتی کرد. ابعاد مختلف آن بدون شک وجود تنش های شدید در روابط ترکیه و عربستان به ویژه پس از ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در خاک ترکیه و اعمال تحریم های غیرمجاز بر کالاهای ترکیه از سوی عربستان برای بسیاری از ناظران و تحلیلگران به واقعیت تبدیل شده است. در کوتاه مدت. نباید انتظار داشت که روابط ریاض و آنکارا بهبود یابد. با این حال، موضع اخیر اردوغان در مورد سفر آتی عربستان سعودی بسیاری از این معادلات را بر هم زده است.

میدل ایست مانیتور نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده است که قصد دارد در ماه فوریه به عربستان سعودی سفر کند. این سفر به دعوت رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی انجام می شود. اردوغان و دولت ترکیه در پاسخ به سوال یک تاجر ترک که از اردوغان در مورد تحریم‌های اعلام نشده عربستان سعودی بر صادرات ترکیه پرسیده بود و از او خواسته بود تا این موضوع را حل کند، این نقش را بر عهده گرفتند.

اردوغان ماه آینده نیز از ابوظبی پایتخت امارات دیدن خواهد کرد. آنها پیشتر از سفر متقابل خود به آنکارا در دسامبر 2021 در جریان سفر محمد بن زاید ولیعهد به آنکارا خبر داده بودند. انتظار می رود اردوغان به زودی پس از سفر به امارات متحده عربی به عربستان سعودی سفر کند. سپس به ترکیه بازخواهد گشت.

به گزارش فرارو، از سرگیری سریع روابط امارات و ترکیه پس از سفر طحون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات به آنکارا در آگوست 2021، انتظارات و گمانه زنی هایی را درباره پیشرفت مذاکرات متوقف شده در ترکیه ایجاد کرد. مصر و ریاض بر تسریع روند آشتی میان ترکیه و مصر از یک سو و بهبود روابط ترکیه و عربستان سعودی از سوی دیگر تاکید کردند. با این حال، موضع اخیر رئیس جمهور ترکیه در مورد قصد سفر به عربستان سعودی، بسیاری از ناظران و تحلیلگران را شگفت زده کرده است، زیرا هیچ سیگنال مثبتی از جبهه سعودی برای بهبود فوری روابط با ترکیه وجود ندارد.

خبرگزاری خاورمیانه به نقل از یک مقام ارشد ترکیه که از ماهیت مذاکرات ترکیه و عربستان سعودی آگاه است، گزارش داد که ریاض پس از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد. و او ملاقات کرد. او در مورد بهبود روابط با ترکیه جدی تر شده است.

به گفته این مقام ترک، “این نشان دهنده تغییر موضع انعطاف پذیر عربستان سعودی در مورد تمایل ترکیه برای بهبود روابط بین دو کشور است. با این حال، تاکنون واکنش کمی از سوی سعودی ها به ابتکارات ترکیه صورت گرفته است. سعودی ها به ما (ترکیه) مراجعه کرده اند. ) و سعودی ها احساس می کنند که گویی ما تنها هستیم.

عوامل متعددی وجود دارد که نقش عربستان سعودی را در مصالحه و تعامل بیشتر با ترکیه تلطیف می کند که مهم ترین آنها افزایش و روند آشتی در روابط ترکیه و امارات است. . دلیل اصلی این امر این است که ترکیه روابط خوبی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارد. پس از پیوستن کشورهایی مانند امارات و بحرین به کشورهایی مانند قطر، کویت و عمان در روند گسترش و بهبود روابط با ترکیه، عربستان سعودی عملاً از نظر تیرگی روابط با ترکیه در منطقه تنها ماند.

سال گذشته، ایران و عربستان سعودی مذاکراتی را با هدف کاهش تنش و آشتی دادن روابط دوجانبه خود با میانجیگری دولت عراق آغاز کردند. با این حال، این بحث هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. این به ویژه در مورد نقش اخیر مقامات سعودی، از جمله ملک سلمان بن عبدالعزیز، که در شورای مشورتی عربستان سخنرانی می کند، صادق است: البته تهران در این زمینه انتقادات خاص خود را به عربستان دارد.

در سفر آتی اردوغان به عربستان، بدون شک موضوع تحریم کالاهای ترکیه ای از سوی عربستان، دستور کار اصلی مذاکرات با مقامات سعودی اردوغان خواهد بود که در عربستان با «تحریم های مردمی» مواجه هستند. در پی این نشست، انتظار می‌رود که شعار صفر کردن معاملات تجاری و اقتصادی با ترکیه از سوی مقامات سعودی کنار گذاشته شود، زیرا این سیاست در زمان شیوع ویروس کرونا مطرح شده است: از دست دادن تجار، مشاغل و مردم سعودی. در عین حال آسیب جدی به اقتصاد ترکیه وارد می کند.

ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار سرشناس سعودی توسط عوامل سعودی در خاک ترکیه یکی از مهمترین موضوعات در روابط ریاض و آنکارا است. ترکیه از طریق ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که آنکارا به قوانین دادگاه های عربستان در این مورد احترام می گذارد. ترکیه در حال حاضر درگیر بحث بر سر این است که آیا این پرونده باید به دست عدالت سپرده شود و آیا ابعاد مختلف جنایت باید به طور کامل روشن شود. در این زمینه ترکیه موضوع رابطه با عربستان و گروگانگیری را در ماجرای ترور جمال خاشقچی نمی بیند.

بدون شک عادی سازی روابط ترکیه و عربستان در برخی زمینه ها بازتاب هایی خواهد داشت و روزهای آینده نشان خواهد داد که سفر اردوغان به عربستان چگونه می تواند یخ های آنکارا و ریاض را آب کرده و صفحه جدیدی در روابط باز کند. بگذار ورق را ورق بزنند.»

[ad_2]

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما