سیگار، برنج و اجاره؛ جبهه تورم

[ad_1]

اداره مرکزی آمار ایران اعلام کرد تورم سالانه خانوارهای کشور در دی ماه به ۴۲.۴ درصد رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای داخلی

به گزارش مهر، نرخ تورم نقطه ای تغییر درصد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه ای در ژانویه به 35.9 درصد رسید. به عبارت دیگر، خانوارهای کشور به طور متوسط ​​۲.۵ درصد بیشتر از دی ماه برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات مشابه» هزینه کرده اند.

تورم دی ماه نسبت به ماه قبل 0.7 واحد درصد افزایش داشته است. تورم در گروه مواد غذایی، آشامیدنی و تنباکو از 1.1 درصد به 1.7 درصد و در گروه مواد غذایی و آشامیدنی از 1.8 درصد به 2.7 درصد افزایش یافت.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 35.8 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش داشته است. این نرخ برای خانوارهای روستایی 36.5 درصد بود که نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش داشت.

افزایش تورم ماهانه در کشور

نرخ تورم ماهانه درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. تورم ماهانه در ژانویه به 2.4 درصد افزایش یافت که نسبت به 2.8 درصد در ماه قبل افزایش یافت. تورم ماهانه برای گروه های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 2.8 درصد و 2.7 درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری در مقایسه با 2.8 درصد در ماه قبل به 2.5 درصد رسیده است. همچنین برای خانوارهای روستایی این نرخ 2.3 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.8 درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه در کشور

تورم سالانه درصد تغییر میانگین شاخص قیمت در سال منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در دی ماه به 42.4 درصد رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل یک واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین نرخ تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 41.8 درصد و 3.8 درصد بوده که برای خانوارهای شهری به 0.9 درصد و برای خانوارهای روستایی 0.7 درصد کاهش یافته است.

تغییر قیمت در ماه جاری / افزایش برنج و کرایه؛ جوجه ها و جوجه ها رو به کاهش است

گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است. با «زعفران و رب گوجه فرنگی» در گروه اصلی «کالاها و خدمات غیرخوراکی»، اجاره واحدهای مسکونی، در گروه «هتل و رستوران»، قیمت اقامت در هتل و مسافرخانه و در گروه «پوشاک» و کفش» در انواع پوشاک بالاترین نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته است.

همچنین در این ماه میانگین قیمت گوشت مرغ «نوع گوشتی» و یک کیلووات برق خانگی نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است.

در میان گروه‌های اصلی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، گروه دخانیات شامل گروه نان و غلات، گروه برنج و ادویه‌ها و چاشنی‌های ایرانی شامل زعفران و رب گوجه‌فرنگی بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتند.

درصد تغییرات شاخص قیمت کل کشور در این ماه

دامنه تغییرات تورم سالانه در دی ماه 1400 از 41.6 درصد برای دهک های مختلف تا 3.1 درصد برای دهک نهم متغیر است.

[ad_2]

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما