فاضل معبدی: مردم به دانش آموزان نگاه مثبتی ندارند/ برخی دلسوز هستند

[ad_1]

استقلال حوزه علمیه از دیرباز مورد بحث اساتید مختلف بوده است. برخی می گویند که حوزه علمیه در سال های اخیر از استقلال واقعی خود فاصله گرفته و زندگی طلاب و درس و بحث آنان را به شکل های مختلف تحت تأثیر قرار داده است. برخی معتقدند که دانشجویان بیش از حد سیاسی شده اند.

به گفته حمدلی، این در حالی است که اخیراً گزارش های مختلفی منتشر شده است که نشان می دهد برخی طلاب به دلیل نگرانی های مختلف از کوم به مراکز حوزوی مانند نجف می روند. البته اگرچه این گزارش ها به طور رسمی تایید نشده است، اما حداقل نگاهی به اظهارات علما و اساتید این حوزه نشان می دهد که این نگرانی ها وجود دارد. نگرانی های مربوط به استقلال حوزه علمیه و همچنین مسائل معیشتی. آیت الله نوری همدانی سال گذشته وضعیت مالی و معیشتی طلاب را نگران کننده توصیف کرد و گفت: تا جایی که بتوانیم کمک می کنیم اما باید مشکلات اساسی حل شود.

حجت‌الاسلام فاضل معبدی، پژوهشگر حوزه علمیه قم و عضو مجمع مدرسین و استاد دانشگاه در این زمینه به مشکلات این روزها اشاره کرد و گفت: اختلافات خانوادگی در منازل طلاب زیاد شده است. درآمد کم و مشکلات معیشتی.

فاضل معبدی گفت: دانش آموزان به دو دسته تقسیم می شوند. اما اینها همه دانش آموز نیستند. معمولا اکثر طلاب حوزه علمیه جایی کار نمی کنند. عمرش صرف شهریه حوزوی می شود که زیاد نیست و حداکثر دو میلیون تومان. یعنی تعداد زیادی از طلاب در حوزه با مشکل گذران زندگی می کنند». وی گفت: «تعداد زیادی از طلاب حوزه علمیه برای گذران زندگی خود با مشکل روبه رو هستند. به جیب دانشجویان غیردرآمد نمی رود».

فاضل معبدی با اشاره به اینکه «مردم فقط در نمازهای دولتی یا جمعه و یا فضا در شهرها شاگرد دارند و در نتیجه ماشین و نگهبان دارند؛ تشخیص می دهند»، خاطرنشان کرد: مردم این گروه یا کسانی را که در تلویزیون سخنرانی می کنند، می بینند، اما آنهایی که هیچ جا، نه امام، نه مکان و حضوری در رادیو هستند، نمی بینند که این گروه خیلی بزرگ است. او گفت. مردم آن را نمی بینند و فکر می کنند این همه دانشجویان هستند که مناصب و مناصبی را دارند.»

بسیاری از طلاب حوزوی ناگزیر به مشاغل دیگر روی آورده اند

وی گفت: واقعاً تعداد زیادی طلبه در حوزه علمیه هستند که مجبور شده اند مشاغل دیگری را انتخاب کنند یا در اسنپ کار کنند یا من طلبه هایی را هم می شناسم که مراقب شب هستند و همه آنها برای امرار معاش هستند. وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کم درآمدها باعث افزایش اختلافات خانوادگی در منازل دانش آموزان شده است. بسیاری از دانش آموزان خانه ندارند و مجبورند خانه اجاره کنند و تعدادشان زیاد است».

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاسی شدن حوزه باعث ایجاد تصورات نادرست از وضعیت طلاب شده است افزود: متاسفانه حوزه بسیار سیاسی شده و حکومت به نوعی حکومت دینی و روحانی است.نگرش مردم اینگونه نیست. بسیار مثبت است و ما باید در مورد آن فکر کنیم.”

حضور روحانیون در هر مراسمی شایسته نیست

فاضل معبدی افزود: هر چه طلاب و روحانیون بیشتر پست و مناصب اجرایی خود را رها کنند برای کارشان بهتر است، البته جانشان ارزش دارد اما جایی که طلبه یا روحانی را نگه داریم یا سیم را باز کنیم یا برش دهیم استاندار یا فرماندار یا هر کسی، دانش‌آموزان همسایه یا معلمی وجود دارد. برای او درست نیست.»

این استاد دانشگاه همچنین به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و یادآور شد: اقتصاد جامعه ما یک اقتصاد بیماری است و متأسفانه هر دولتی که سر کار می آید به مردم وعده هایی می دهد و به هیچ کدام عمل نمی کند، مردم در مسئولیت، از رئیس جمهور گرفته تا رئیس ستاد ارتش و سایر ادارات، بیش از روحانیون هستند.

مردم به دانش آموزان نگاه مثبتی ندارند

فاضل معبدی در ادامه با بیان اینکه نگرش مردم نسبت به روحانیت مانند گذشته نیست، افزود:

مثلاً اگر الان یک نفر در شهر بخواهد برود پیش امام جمعه باید از چند پله عبور کند، نگهبان باید اجازه بدهد، وقت بدهد و در خانه نگهبان دارند. مردم هم از این چیزها متنفرند. در گذشته مردم تمایلی به دیدار با روحانیت نداشتند و با موانع مواجه می شدند.

وی در ادامه گفت: البته به ندرت پیش کشیانی می روند که هیچ مقامی ندارند و کاری از دستشان برنمی آید، اما کشیانی که مقام دارند و می توانند کاری انجام دهند یا امام جمعه هستند یا جای دیگری و معمولاً. این آسان نیست. در دسترس است.”

استاد حوزه علمیه با رد موضوع مهاجرت طلاب به خارج از کشور به ویژه در شهر نجف اشرف گفت: به نظر من این موضوع صحت ندارد.

بسیاری از دانشجویان نگرش مثبتی نسبت به حضور کشیشان در دولت ندارند

فاضل معبدی با رد سیاسی بودن هجرت طلاب در نجف گفت: در جامعه بسیاری از علما هستند که نگاه سیاسی ندارند و نگاه معنوی، سیاسی و تاثیرگذاری در حکومت ندارند، خیر، آنها می خواهند مستقل باشند. روحانیون و استقلال سابق را می خواهند.البته مشکلات آنها باید حل شود.

مردم این حالت را به روحانیت نسبت می دهند

فاضل میبدی گفت: متأسفانه وضعیت از بهبود رابطه مردم و کشیش خارج شده است. یعنی تا زمانی که کشور به ویژه در مسائل اقتصادی به این شکل اداره می شود و مردم باید روزانه با تورم و افزایش قیمت ها مواجه شوند و بالعکس. شب ها در تلویزیون یک روحانی را ببینید که از منظر اسلام صحبت می کند. طبیعی است که مردم با دید مثبت به دانش آموزان نگاه نمی کنند.

وی افزود: اگر روحانیت رویکرد خود را به سیاست تغییر دهد و سیاست های کلان و مسائل کلان اقتصادی را تغییر دهد، کشور را در دست بگیرد، ثبات اقتصادی داریم و تورم کنترل شده است، مردم می گویند روحانی بود، اما نگاه می کنند.

منشیان مولوی کمتر در انظار عمومی ظاهر می شوند

فاضل معبدی در پایان می گوید: بسیاری از طلاب که می خواهند به بازار بروند، خرید کنند یا شغلی پیدا کنند یا به مغازه بروند سعی می کنند لباس روحانیت نپوشند، زیرا مردم توهین می کنند یا فحش می دهند، امروز در اماکن عمومی کشیش ها اذیت نمی شوند. به ندرت با لباس مبدل دیده می شوند.روحانی در تاکسی نشسته و مردم در حال تمسخر هستند.

[ad_2]

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما