فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به نفع مردم است

[ad_1]

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای رقابت با دفاع از فرمول جدید شورا برای قیمت خودرو، گفت: یقین داریم این پیشنهاد به نفع مصرف کنندگان است. سوء تفاهم از این فرمول در هر صورت نظر مرجع رسیدگی کننده نیز در کنفرانس مطرح می شود اما تصمیم نهایی با شورای رقابت است.

دفاع تمام قد از فرمول جدید قیمت خودرو

راجا شیوا:

* (در پاسخ به این سوال که چرا در چند ماه اخیر که بازار خودرو دچار تلاطم شده بود این مصوبه تصویب نشد): از اردیبهشت 99 مجدداً وارد بحث اصلاح دستورالعمل قیمت خودرو شدیم. در آن زمان تصمیم گرفتیم همان فرمول قبلی را اعمال کنیم و سبد تورم را به روز کنیم.

* توجه داشته باشید که از بهمن 98 تا اردیبهشت 99 در کارخانه بازنگری در قیمت خودرو صورت نگرفت و با بازگشت شورای رقابت به میدان، سردرگمی زیادی در مورد قیمت خودرو ایجاد شد. اما از اردیبهشت 99 توانستیم قیمت خودرو را تنظیم کنیم.

* تولید کننده در صورت انحصار نباید در نهایت حقوق مصرف کننده را نقض کند.

* (با تاکید بر اینکه یقین داریم دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت خودرو به نفع مصرف کنندگان است): در این دستورالعمل قیمت های مناسبی را تعیین کرده ایم. البته برای پایان دادن به انحصار در بازار خودرو باید به سمت رقابت پذیری حرکت کرد و برای تحقق این امر وزارت صنعت و نهادهای توسعه باید اقدامات لازم را انجام دهند. شورای رقابت مسئول ساماندهی وضعیت موجود در بازار خودرو نیست، بلکه باید واحدهای نظارتی وارد عمل شوند.

* در حال حاضر علاوه بر ایران خودرو و سایپا، خودروسازان دیگری نیز وارد عرصه تولید شده اند و با افزایش تولید آنها در آینده، حداقل می توانیم بازار رقابتی در خودرو ایجاد کنیم.

* (در خصوص ضمانت اجرای مصوبه جدید شورای رقابت): در فرمول جدید ضریبی به نام لاندا وجود دارد که مقدار عرضه به بازار است. در آیین نامه جدید میزان عرضه محصولات نیز سنجیده شده است، علاوه بر این که تولیدکننده باید به هدف افزایش 50 درصدی تولید دست یابد. بر این اساس اگر خودروساز با افزایش تولید، عرضه را افزایش دهد به ضریب کامل دست پیدا می کند و می تواند قیمت ها را افزایش دهد. البته اگر خودروسازان نتوانند تولید و عرضه را افزایش دهند، قیمت ها نیز به همین نسبت کاهش می یابد.

* برخلاف فرمول قبلی که همچنان در مورد بسیاری از خودروهای اقتصادی صدق می کند، معیارهای افزایش محصول را افزایش قیمت تمام شده خودروساز تعیین کرده ایم. البته باید بگوییم که در فرمول جدید افزایش خاصی در قیمت خودرو نمی‌بینیم، در گذشته قیمت‌ها بر اساس تورم تعدیل می‌شد که معمولاً هر سه ماه یکبار محاسبه می‌شد، اما طبق فرمول جدید افزایش قیمت‌ها.

* (حتی در فرمول جدید گفته می شود افزایش قیمت ممکن است کمتر از نرخ تورم باشد): متاسفانه برخی فرمول را به دقت مطالعه نکرده اند. دلیلی ندارد که مجوز افزایش قیمت در این فرمول بالاتر از فرمول قبلی نباشد. در بسیاری از موارد، افزایش قیمت ها نیز کمتر از تورم است.

*شورای رقابت به دلیل افزایش 25 درصدی قیمت خودرو در سه ماهه اخیر، شاخص تورم را حذف کرد تا این افزایش قیمت با تورم همخوانی نداشته باشد و تابعی از تولید و عرضه باشد.

* ما به وظایف قانونی خود عمل می کنیم و در صورت لزوم قطعنامه را تغییر می دهیم. شورا باید خودش تصمیم بگیرد. ما البته موضوع هیئت ناظر را در کنفرانس مطرح خواهیم کرد و اعضا نظرات خود را ارائه خواهند کرد، اما به هر حال مصوبه شورا کاملا قانونی است و معتقدیم که این فرمول اشتباه گرفته شده است و مسئله ای نیست بیدار شد.

[ad_2]

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما