معامله انجام شد؛ روسای آمریکایی دست به کار می شوند؟!

[ad_1]

جوزف کرینسیوندر رفتنجوزف کرینسیون، رئیس سابق صندوق پلاگین قیچی به مدت 12 سال، بر خلع سلاح و حل و فصل درگیری های جهانی تمرکز کرده است. او در سال 2020 به مؤسسه کوینسی پیوست و یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده روابط خارجی دانشگاه جورج تاون است. او نه سال در مجلس نمایندگان ایالات متحده خدمت کرد و کار خود را در سال 1985 به عنوان عضوی حرفه ای در کمیته نیروهای مسلح آغاز کرد.


در هفته‌های منتهی به آغاز سال جدید میلادی، افراط‌گرایان آمریکایی بار دیگر از نیروهای آمریکایی می‌خواهند که برای یک حمله تمام عیار به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی کنند. از جمله مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی ها، و متیو کرونینگ، یکی از اعضای شورای آتلانتیک، که هر دو از حامیان جنگ پیش از جنگ با ایران بودند، اشاره کرد. هفته گذشته در مقاله ای در وال استریت ژورنال، این دو نفر استدلال کردند که خط قرمز برای اقدام نظامی زمانی فرا خواهد رسید که چارچوب زمانی مورد نیاز ایران برای ساخت سلاح هسته ای به سرعت کاهش یابد.

او ادعا می کند که این برنامه می تواند اوایل امسال اتفاق بیفتد. این دو از رئیس جمهور آمریکا خواسته اند که دستور حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران را بدهد تا از ساخت بمب اتمی تهران جلوگیری شود.

نویسندگان علاوه بر دعوت به جنگ دیگر پیش از جنگ در خاورمیانه، با تحریف واقعیت ها و نادیده گرفتن تاکتیک های نظامی مناسب به نتیجه گیری می پردازند. برای متقاعد کردن سیاستگذاران برای ارزیابی یک ماجراجویی نظامی دیگر در منطقه، طرفداران جنگ با ایران دو دروغ بزرگ می گویند: دیپلماسی با ایران نمی تواند بحران را حل کند و جنگ می تواند راه حل باشد.

بنابراین، دوبوویتز و کرونینگ شروع می کنند و ادعا می کنند که مذاکرات متوقف شده است. درست است که مذاکرات با ایران کند شده است. بله، آنها در حال غنی سازی اورانیوم فراتر از آستانه تعیین شده توسط آژانس در سال 2015 هستند.

با این حال، در دوران ریاست جمهوری ترامپ، ایالات متحده این توافق را در سال 2018 نقض کرد و بیش از هزار تحریم جدید معلولیت را علیه ایران اعمال کرد و هر ساله مقامات ارشد ایرانی از جمله فرمانده ارشد نظامی این کشور را در انظار عمومی افشا کرد. او در سال 2020 ترور شد.

علی‌رغم اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مذاکراتی را برای تأیید مجدد پایبندی خود به توافق هسته‌ای آغاز کرد، او تمام تحریم‌های دوران ترامپ علیه ایران را حفظ کرده است. در نتیجه روند مذاکرات کند شده است و جای تعجب نیست که ایرانی ها محتاط باشند.

با این حال، بحث متوقف نشده است و نشانه هایی از پیشرفت در این ماه مشاهده می شود دیپلمات های ایرانی و غربی نسبت به نهایی شدن این توافق در هفته آینده ابراز خوش بینی محتاطانه کرده اند. شاید بازگشت برجام باعث شود منتقدان بار دیگر موضوع «توافق خوب» را در رسانه ها مطرح کنند.

برجام یکی از قوی‌ترین توافق‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که تاکنون مذاکره شده است و همه راه‌های ایران برای ساخت بمب اتمی برای دهه‌ها توسط برجام مسدود شده است. ایران موافقت کرده است که بیش از دو سوم سانتریفیوژهای خود را نابود کند، همه ذخایر اورانیوم به جز فراوان را به خارج منتقل کند، و قلب راکتور پلوتونیوم خود را خارج کند و آن را با بتن پر کند. ایران موافقت کرده است که تمامی تاسیسات هسته ای خود را تحت سیستم بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) قرار دهد.

بسیاری از این تحریم‌ها در 15.20 یا 25 سال دیگر منقضی می‌شوند، اما تعهد ایران به بازرسی‌های آژانس و عدم اشاعه هسته‌ای مانند الماسی ماندگار است. همچنین، بر اساس مفاد شورای امنیت سازمان ملل، دو کشور برای مذاکره درباره تحریم‌های احتمالی بیشتر، مانند معاهده راهبردی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، که مشابه اکثر معاهدات کنترل تسلیحات است و مشترک است، باز خواهند ماند.

برای شکستن این موفقیت رکوردشکنی، طرفداران جنگ باید ادعا کنند که حملات نظامی ایالات متحده یک راه حل جادویی خواهد بود که به حداقل تلاش اما حداکثر اثربخشی نیاز دارد. به عنوان مثال، کرونیگ چندین مقاله در خواست حمله به ایران نوشته و کتابی را به جنگ پیش از پایان نهایی با آن کشور اختصاص داده است. او این کتاب را در حین مذاکره برای توافق ایران و قدرت های جهانی منتشر کرد. این گروه شبه نظامی مدعی است که “واشنگتن گزینه های نظامی موثری دارد” و پنتاگون می تواند “تاسیسات هسته ای ایران را نابود کند”.

درست است که وزرای دفاع سابق گفته اند که ایالات متحده می تواند تأسیسات هسته ای ایران را (حداقل موقت) نابود کند، اما هیچ کس نگفته است که این هوشمندانه ترین ایده خواهد بود. در مقابل، رابرت گیتس، جورج دبلیو. وزیر دفاع سابق آمریکا در دوره بوش و باراک اوباما در سال 2007 گفت: «حمله به ایران یک فاجعه استراتژیک خواهد بود و چنین حمله ای برنامه ایران را دو سال به تعویق می اندازد». وی افزود: اگر فکر می کنید جنگ در عراق سخت است، حمله به ایران فاجعه خواهد بود.

دریاسالار مایک مولان رئیس ستاد مشترک سابق ارتش با این موضوع موافقت کرد. وی در سال 2015 گفت: هر حمله ای حتی اگر به هر دلیلی موفقیت آمیز باشد، توانایی هسته ای ایران را حداقل یک تا سه سال به تاخیر می اندازد و ایران را کاملاً علیه آمریکا و به نفع پیشبرد NPT خواهد کرد.

حتی جیم متیس، وزیر دفاع ترامپ، گفته است که وقتی صحبت از ایران می‌شود، ایالات متحده باید برای حفظ صلح وقت بگذارد و به دیپلمات‌ها اجازه دهد ساعت‌های طولانی روی دیپلماسی کار کنند، حتی هفته‌ها یا ماه‌ها و سال‌ها. وی گفت: «ارتش ایالات متحده باید تلاش کند تا برای دیپلمات ها زمان بخرد تا جادوهای خود را انجام دهند.

دوبوویتز و کرونینگ ادعا کرده اند که بایدن باید اوایل سال جاری به ایران حمله نظامی کند، زیرا ایران به سمت ساخت بمب اتمی حرکت می کند. اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، از جمله ویلیام برنز، رئیس سیا، ماه گذشته تکرار کردند که هیچ مدرکی مبنی بر تصمیم رهبران ایران برای ساخت تسلیحات نظامی وجود ندارد.

در همین حال، چندین مقام سابق نظامی و اطلاعاتی اسرائیل قبلاً از بازگشت به شورای امنیت در هر دو طرف حمایت کرده بودند. ایهود باراک، نخست وزیر سابق اسرائیل، خروج ترامپ از آمریکا را «تصمیمی نادرست» خوانده است. وی گفت: این تصمیم به ایران اجازه داد تا برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند و در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای قرار گیرد، نه اینکه ایران را مجبور کند به خواسته‌های آمریکا عمل کند یا باعث فروپاشی کشور شود.

پاسخ تهران احتمالا آرام و بی پاسخ خواهد بود، با این استدلال که دوبوویتز و کرونینگ همگی نظرات کارشناسان را نادیده می گیرند و در عوض دیدگاهی فرضی از اقدام نظامی کم هزینه (مانند کسانی که در طرف جنگ در عراق هستند) ارائه می دهند.

آنتونی زنی، یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته در سپاه تفنگداران دریایی و فرمانده سابق سنتکام، در مورد اینکه ایران تصمیم به پاسخگویی به حملات نظامی ایالات متحده بگیرد چقدر بد خواهد بود، موافق نیست.

“بعد از بمباران تاسیسات آنها چه اتفاقی می افتد؟” او گفت. اگر آنها تصمیم بگیرند که به پایگاه های آمریکایی در سراسر خلیج فارس موشک پرتاب کنند چه؟ اگر آنها به اسرائیل یا جاهای دیگر راکت شلیک کنند و به میادین نفتی یا گاز طبیعی عربستان حمله کنند چه؟ اگر نفتکش توسط ایران غرق شود چه اتفاقی می افتد؟ البته اقتصاد جهان کاملاً سقوط کرده است. “فقط به من بگو چگونه با این همه چالش روبرو می شویم.”

زیانی در پایان گفت: در نهایت این موضوع را تا انتها پیگیری کنید. من به دوستانم می گویم که اگر می خواهید تجربه عراق و افغانستان را تکرار کنید، می توانید تجربه ایران را تکرار کنید.

جنگ هرگز ساده نیست و ما باید همیشه مراقب کسانی باشیم که وعده جنگ می دهند. واقعیت این است که هدف اصلی افرادی مانند دوبوویتز و کرونیگ تغییر نظام سیاسی ایران از طریق حملات نظامی آمریکاست. پس از بیش از 20 سال جنگ بین عراق و افغانستان، 54 درصد از آمریکایی ها با تصمیم خروج نیروها از افغانستان موافق هستند، اگرچه با نحوه مدیریت این روند موافق نیستند. علاوه بر این، 69 درصد از آمریکایی ها احساس می کنند که ایالات متحده در دو دهه با حضور ایالات متحده هیچ دستاوردی نداشته است.

در پس زمینه این ناکارآمدی گسترده، واشنگتن از حمایت اعضای دو حزبی برای لغو حق رئیس جمهور برای استفاده از نیروی نظامی برخوردار است، دستوری که در سال 2002 ترامپ برای حمایت از ترور هدفمند سردار سلیمانی در سال 2020 استفاده کرد.

دولت بایدن به صراحت گفته است که هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد و در صورت لزوم همه گزینه ها روی میز است. اما نباید خود را گول بزنیم و فکر کنیم که شروع یک پیش جنگ دیگر در خاورمیانه آسان، ارزان و مؤثر خواهد بود.

منبع: رویاهای مشترک

ترجمه: فرارو

[ad_2]

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما