مورد عجیب بازار خودرو

[ad_1]

در رفتن مدتی پیش اعلام شد که قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار تحویل داده شده است اما اعضای شورای رقابت این موضوع را تایید نکردند و تاکید کردند که به طور رسمی به آنها ابلاغ نشده است؛ در حالی که این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده است. شورای رقابت قیمت خودروی جدید را در هفته های اخیر در ستاد تنظیم بازار تصویب نکرد.

به گزارش فرارو، این شرکت در حال حاضر بر اساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله جمع آوری و ابلاغ دستورالعمل تنظیم قیمت را بر عهده دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت. تنظیم بازار

بر این اساس شورای رقابت از این پس هیچ وظیفه و اختیاری در خصوص قیمت خودرو نخواهد داشت. شکایت خواهد کرد. پیگیری از مراجع ذیصلاح مانند وزارت صمت، دادگاه های عمومی، موسسات حمایت از مصرف کنندگان و تولید، نهادهای تعزیرات حکومتی و غیره.

شایان ذکر است که شورای رقابت از 10 سال گذشته درگیر قیمت خودرو بوده که در سال 1397 با مصوبه فرمانده کل ارتش پس گرفته شد اما پس از رایزنی در اردیبهشت 1399 به قیمت خودرو بازگشت اما در این بین انتقاد از عملکرد شورا و به ویژه سیستم قرعه کشی.

ماجرای عجیب بازار خودرو;  خودرو تنها چیزی است که سود آنی داردسود آنی در بازار خودرو باید حذف شود
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو است گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه کنار گذاشتن شوراهای رقابت از قیمت گذاری مشکل جدیدی نیست، گفت: طی سالیان گذشته همواره شوراهای رقابت مسئول قیمت گذاری بوده اند و گاهی نهادهای حمایت از مصرف کننده زیر نظر ستاد تنظیم بازار و وزارتخانه ها، یک صنعت هستند، این کار را انجام دادند. اما با تغییر قیمت ها همچنان بر اساس سفارش تعیین می شود که برای خودروسازان تفاوتی ندارد.

وی افزود: زمانی که شورای رقابت قیمت گذاری می کرد طبق فرمول قیمت گذاری کار می کرد اما اکنون که وزارت صمت بازار را در دست گرفته فکر نمی کند قیمت از رده خارج شود همیشه آنها بهانه ای برای گفتن دارند که ضرر بیشتری متحمل خواهند شد، بنابراین مشکل بزرگ این است که باید کاری برای تغییر آن انجام داد.

مدنی تصریح کرد: به عبارتی تا زمانی که خودرو در قرعه کشی قرعه کشی نشود، تفاوت قیمت کارخانه با سود بازار آزاد، همواره تقاضا برای خودرو باقی خواهد ماند و در صورت ادامه این روند، بازار خودرو هرگز تسویه نخواهد شد. خرید خودرو از درب باعث حذف حاشیه سود می شود.در حال حاضر خودرو بیش از 90 درصد از سرمایه تقاضای بازار را در اختیار دارد.

این مدیر اسبق خودروسازان افزود: دلالان و افرادی که به دلیل افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی می خواهند با خرید خودرو در هزینه های خود صرفه جویی کنند، همیشه در قرعه کشی و پیش فروش خودروسازان شرکت می کنند، از طرفی دیگر نمی بینید. هر محصول یا بازار دیگری که در آن هنگام دریافت محصول از درب کارخانه، سود آنی به دست می آورید.

وی خاطرنشان کرد: وقتی با قیمت کارخانه تحویل می دهید می توانید خودرو را حدود 50 درصد بالاتر از قیمت کارخانه در بازار آزاد بفروشید، بدیهی است تا زمانی که اینگونه باشد بازار خودرو جذاب است، برای دلالی و سود بادآورده.” خواهد بود و وضعیت بهبود نمی یابد. بنابراین این سود فوری در بازار خودرو باید از بین برود، اما تا زمانی که مشکل وجود دارد، کسانی که تقاضای واقعی در بازار دارند، نمی توانند به قیمت کارخانه خودرو تهیه کنند.

مدنی در ادامه گفت: چون مجبورند برای تامین نیاز خود به بازار آزاد بروند؛ بنابراین تا زمانی که با شرکت در قرعه کشی سود فوری در بازار خودرو حاصل شود، تقاضا برای خرید خودرو همچنان بالا خواهد بود. قیمت سفارشی نیز باید کنار گذاشته شود، در صورت وجود رویکرد قیمت کارخانه و بازار آزاد، بازار دیگر جذابیتی نخواهد داشت و بسیاری از تقاضاهای کاذب و سوداگرانه در بازار از بین می رود که در این صورت خریدار واقعی می تواند خودرو را با قیمت پایین تری خریداری کند. قیمت آنچه را که اکنون در بازار آزاد موجود است بخرید.

وی گفت: اگر قیمت ها در حاشیه بازار تعیین می شد، برخی می گفتند باید تولید را به قیمت های پایین تر افزایش داد که دیگر منطقی نیست، زیرا مثلاً 4 میلیون نفر برای 50 نفر کار می کنند. هزاران وسیله نقلیه درگیر خواهند شد، اگر قیمت ها جمع شوند دیگر درگیر نخواهند شد، زیرا جذابیت خود را از دست می دهد و سود زیادی نخواهد داشت، بنابراین نیازی به افزایش سطح تولید نیست. برخی از افراد می خواهند و برخی تقاضا متعادل است و محصول فعلی می تواند با کمی افزایش آن به راحتی آن را پوشش دهد.

وی گفت: بنابراین اگر قیمت کارخانه و بازار آزاد بتوانند به یکدیگر نزدیک شوند، ابتدا سود کسانی که در بازار فعلی نیستند در اختیار دلالان و حاضران در بازار قرار می گیرد تا حفظ کنند. آنها خودرو دیگر کالای سرمایه ای محسوب نمی شود و تنها در این صورت است که تقاضای واقعی در بازار وجود خواهد داشت که در این صورت خودرو با قیمتی بسیار کمتر از آنچه که دارند فروخته می شود. در حال حاضر در بازار آزاد.

[ad_2]

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما