نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور

[ad_1]

ایران کشوری غنی از ذخایر معدنی، نفت و گاز است و 10 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. در این میان استان های نفت خیز مانند خوزستان برای بهره برداری از این منابع استراتژیک و حیاتی برای توسعه کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند. چرا که می توان خوزستان را منطقه نفت خیز جنوب کشور دانست که نماد توسعه صنعتی و پیشرفت کشور است. وجود صنایع متنوع و تاثیرگذار در تولید ناخالص داخلی از جمله صنایع پتروشیمی، نفت و گاز در استان خوزستان توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی اعم از بزرگ و کوچک را در ایران و جهان به خود جلب کرده است. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور و همچنین بررسی وضعیت اقتصادی استان خوزستان و صنایع بزرگ این استان بپردازیم. پس این مقاله را با ما بخوانید.

معرفی استان خوزستان

در جنوب غربی کشور عزیزمان ایران، استانی وسیع و نفت خیز قرار دارد که می توان آن را کلید توسعه اقتصادی ایران دانست. این منطقه که در سواحل خلیج فارس قرار دارد، دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است. به نوعی خوزستان، استان نفت خیز، به عنوان قطب تولید نفت ایران نیز شناخته می شود. زیرا حدود 85 درصد تولید نفت و گاز کشور در استان خوزستان است.

مرکز استان خوزستان اهواز است و از دیگر شهرهای استان می توان به بهبهان، خرمشهر، آبدان و دزفول اشاره کرد. بر اساس سرشماری سال 1395، استان خوزستان بیش از 4.7 میلیون نفر جمعیت دارد. به نوعی می توان این استان را پنجمین استان پرجمعیت کشور نامید.

اما برای آشنایی بیشتر با نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور، بهتر است ابتدا با صنایع فعال و بزرگ استان خوزستان بیشتر آشنا شوید. به همین منظور و در قسمت بعدی به معرفی صنایع بزرگ خوزستان می پردازیم.

صنایع عمده خوزستان کدامند؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید: “صنایع عمده خوزستان کدامند؟” یا «در کجای استان خوزستان فعالیت های اقتصادی صورت می گیرد؟»؛ استان خوزستان با دارا بودن منابع طبیعی فراوان و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود دارای صنایع گوناگونی است. وجود این صنایع نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی خوزستان دارد.

تحولات اقتصادی استان خوزستان عمدتاً ناشی از ذخایر عظیم نفتی این منطقه است. با حفر اولین چاه های نفت در منطقه بین ایران و خاورمیانه، نگرش فعالان اقتصادی و صنایع مختلف نسبت به استان تغییر کرده و بیش از گذشته به منابع طبیعی استان توجه شده است.

اما این تنها نفت و گاز نیست که ملک استان خوزستان محسوب می شود. در عوض وجود صنایع فلزی و تنوع صنایع فعال در این منطقه از کشور نشان‌دهنده وجود کارخانه‌های فولاد، کارخانه‌ها و کارگاه‌های ذوب و همچنین تولید فرآورده‌های آهنی در استان خوزستان است.

با توجه به پتانسیل بالای کشاورزی در استان خوزستان، صنایع مرتبط مانند نیشکر و کاغذسازی نیز از دیرباز فعالیت جدی خود را در استان خوزستان آغاز کرده اند. از دیگر صنایع فعال در استان خوزستان می توان به صنایع غذایی و شیمیایی اشاره کرد. برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی مهم در استان خوزستان به شرح زیر است:

  • شرکت فولاد خوزستان
  • شرکت ملی نفت جنوب
  • شرکت نفت و گاز اروندان
  • پالایش نفت آبادان
  • پتروشیمی بندر امام
  • شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
  • شرکت پتروشیمی رازی

علاوه بر صنایع ذکر شده در بالا، سرمایه گذاری بیشتر در صنایع تبدیلی خوزستان می تواند چرخه های اقتصادی استان را تسریع کند و وضعیت اقتصادی خوزستان را تا حد امکان بهبود بخشد.

اما اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که: «برای کار در خوزستان به چه مشاغلی نیاز است؟»، «پرتقاضاترین مشاغل در خوزستان کدامند؟» و سوال: آیا می توان در اهواز یا سایر شهرهای خوزستان شغلی پردرآمد پیدا کرد؟ برای دریافت پاسخ این سوالات پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را مطالعه کنید.

وضعیت اشتغال و مشاغل مورد نیاز در خوزستان

جالب است بدانید که استان خوزستان بیش از 70 شهر و ناحیه صنعتی و حدود ده هزار هکتار زمین صنعتی دارد. خوزستان بیش از 1300 واحد تولیدی و صنعتی فعال دارد که راه را برای صنایع کوچک و بزرگ هموار می کند.

از نظر جذب سرمایه نیز در سال های اخیر افزایش چشمگیری در سرمایه گذاری در استان خوزستان وجود داشته است. این معضل میزان اشتغال زایی در استان را افزایش داده و کاریابی مناسب را برای افراد جویای کار بسیار آسان کرده است. در نتیجه جذب سرمایه بیشتر و جذب سرمایه گذاری برای شرکت های بین المللی می تواند وضعیت اشتغال استان را بهبود بخشد.

بنابراین به سختی می توان باور کرد که افراد جویای کار مهارت های لازم برای کار در یکی از این واحدهای صنعتی را داشته باشند اما نتوانند در استان خوزستان کسب درآمد کنند یا شغل مناسبی پیدا کنند. البته شرکت ها و واحدهای تولیدی می توانند از افراد بومی کمتری برای جذب نیروهای مورد نیاز خود استفاده کنند.

به همین دلیل استاندار خوزستان در جلسه اخیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بر استفاده از نیروهای بومی توسط شرکت ها تاکید کرد. ضمن ایجاد اشتغال پایدار برای کارگران بومی استان خوزستان، این معضل می تواند به میزان قابل توجهی از بیکاری در استان بکاهد.

اما برای یافتن مشاغل مورد نیاز بخش های صنعتی و تولیدی خوزستان کافی است نگاهی به صنایع فعال در منطقه بیندازیم. با توجه به معرفی توانمندی های تولیدی و صنعتی استان خوزستان در قسمت قبل، لیست مشاغل مورد نیاز در این استان به شرح زیر است:

  • مهندس نفت
  • مهندس شیمی
  • کارشناسان صنایع غذایی
  • فارغ التحصیل بازرگانی
  • راننده
  • کار و خدمات ساده
  • تکنسین برق

لازم به ذکر است مشاغل مورد نیاز استان خوزستان به لیست فوق محدود نمی شود و فرصت های شغلی مختلفی برای جویندگان کار در این منطقه وجود دارد. برای مشاهده آگهی های استخدام آقایان در اهواز نیز می توانید این قسمت را مشاهده نمایید.

اما با توجه به وجود صنایع بسیار مهم در استان خوزستان و مشاغل مرتبط با این صنایع، نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور غیرقابل انکار است. چرا که استان خوزستان یکی از قطب های تولید انرژی و تولید محصولات کشاورزی در ایران است که طبیعتا بدون ایجاد اشتغال در مناطق مذکور امکان توسعه سریع اقتصادی وجود ندارد.

نتیجه

استان خوزستان دارای انواع توانایی های طبیعی و خدادادی است. شناخت هر چه بیشتر این توانمندی ها و سرمایه گذاری بیشتر در استان نه تنها باعث ایجاد شغل بیشتر برای گرم مردان و زنان این دیار می شود، بلکه زمینه رشد و توسعه استان را نیز فراهم می کند. به همین منظور در این مقاله با معرفی صنایع بزرگ خوزستان چند شغل ضروری در این استان را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اگرچه نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور بر هیچکس پوشیده نیست، اما می توان با جذب سرمایه برای تولید بیشتر و کمک به کسب و کارهای کوچک این نقش را بیش از پیش پررنگ کرد.

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما