نقش شبکه های اجتماعی در حرفه ای شدن اعتراضات مردمی

[ad_1]

نتایج تحقیقات در مورد اعتراضات گسترده و نقش شبکه های اجتماعی در سازماندهی و اجرای این اعتراضات منتشر شده است. گفته می شود رسانه های اجتماعی نه تنها در گسترش و تبلیغ اعتراضات بلکه در کاهش خشونت نیز موثر هستند.

به گزارش ایسنا، اخیرا پژوهشی منتشر شده است که در آن 16500 اعتراض در 162 منطقه مورد بررسی قرار گرفته و 50 محقق و کارشناس در آن شرکت داشته اند.

این مطالعه توسط دیوید کلارک، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بینگهمپتون نیویورک انجام شد. کلارک هشت سال از کار خود را به تحقیق در مورد اعتراضات گسترده در سراسر جهان اختصاص داده است.

به گزارش دویچه وله، این مطالعه به سال 1990 برمی گردد. لازم به ذکر است که این تحقیق به اعتراضات در آمریکا نپرداخته است.

کلارک می پرسد معترضان به دنبال چه هستند؟ چه چیزی آنها را وادار به اعتراض در خیابان ها می کند؟ چه آتش اعتراضی؟ و دولت از چه روش هایی برای مقابله با این اعتراضات استفاده می کند؟ اینها محورهای اصلی تحقیق ذکر شده است.

نقش شبکه های اجتماعی

طبق تحقیقات کلارک و تحقیقات، اعتراضات به دنبال گسترش شبکه های اجتماعی سازماندهی شده است.

همچنین گفته می شود به دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی، اعتراضات به دلیل نبود رهبران مشخص به صورت غیر متمرکز سازماندهی می شود.

از سوی دیگر، تظاهرات در کشورهای مختلف در دهه گذشته بیش از هر زمان دیگری موفق بوده و گرایش کمتری به خشونت نشان می دهد.

روش های اعتراضی مسالمت آمیز و در عین حال سرگرم کننده، مانند تظاهرات دوچرخه سواران برهنه در پرو یا تظاهرات میلیونی در هنگ کنگ، احتمال سرکوب خشونت آمیز توسط رژیم های دیکتاتوری را کاهش می دهد.

از سوی دیگر، معترضان به مناسبت سرکوب خشونت‌آمیز حکومت، تصاویر و ویدئوهایی از این سرکوب را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند که می‌تواند برای دولت‌های سرکوبگر آزاردهنده باشد.

دیوید کلارک همچنین علیه استفاده از رسانه های اجتماعی توسط دولت های سرکوبگر صحبت کرده است.

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما