پوتین لایحه جنجالی را امضا کرد

[ad_1]

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور روسیه بسته بحث‌برانگیز قوانین جدیدی را امضا می‌کند که حق دولت را برای برچسب زدن افراد و سازمان‌ها به عنوان «عوامل خارجی» و اعمال محدودیت‌های جدید بر رسانه‌ها افزایش می‌دهد.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، قانون جدید قانون ماموران خارجی مصوب 2012 را تمدید می‌کند. قانونی که به مقامات اجازه می‌دهد گروه‌های حقوق بشر و سایر سازمان‌هایی که از خارج از روسیه کمک مالی دریافت می‌کنند را به عنوان «عوامل خارجی» معرفی کنند. این قانون در سال‌های اخیر منجر به بسته شدن دفاتر برخی از سازمان‌های غیردولتی بزرگ روسیه شده است که منجر به جلسات دادگاه و جریمه شده است. این قانون سال گذشته برای اعمال افراد از جمله روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان به روز شد.

این اصلاحیه ها که روز چهارشنبه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا شد، پارامترها را گسترش می دهد تا یک فرد یا سازمان به طور رسمی به عنوان “عامل خارجی” در روسیه در نظر گرفته شود. کلمه ای که بار منفی دارد و مربوط به دوران جنگ سرد است.

طبق قانون، اتباع روسی یا خارجی که از خارج از روسیه کمک مالی دریافت می کنند و به نفع یک کشور خارجی در فعالیت های سیاسی شرکت می کنند، باید به عنوان نماینده خارجی ثبت نام کنند.

منتقدان قانون استدلال می‌کنند که تعریف قانونی «فعالیت سیاسی» برای نظارت بر انتخابات، اظهار نظر درباره سیاست‌های دولت از طریق رسانه‌های اجتماعی و شرکت در تجمعات بسیار گسترده است.

این تفسیر به مقامات این حق را می دهد که در آستانه انتخابات پارلمانی روسیه در سال 2021 از قانون علیه هر نوع مخالفت استفاده کنند.

عفو بین‌الملل ماه گذشته به این لایحه اعتراض کرد و هشدار داد که این لایحه «پیگیری ایده‌های جدید» در روسیه است.

بر اساس قانون توسعه یافته، مقامات دولتی روسیه می توانند در صورتی که روزنامه نگاران خارجی به این نتیجه برسند که کاری بر خلاف فعالیت های حرفه ای روزنامه نگاران انجام داده اند، به فهرست رسمی “عوامل خارجی” اضافه کنند.

“نمایندگان خارجی” شامل محدودیت هایی مانند ارائه صورت های مالی در مورد فعالیت های خود و در نتیجه شناسایی خود در نشریات روسی است. لایحه دوم که روز چهارشنبه توسط پوتین امضا شد، برای ماموران خارجی که از ثبت نام یا گزارش فعالیت های خود کوتاهی کنند، جریمه نقدی تا پنج سال حبس در پی دارد.

واسیلی پیسکاروف، نماینده روسیه و حامی این لایحه، در دفاع از ابتکار عمل، گفت که برای حفاظت از حاکمیت فدراسیون روسیه و جلوگیری از مداخله در امور داخلی کشورمان ضروری است.

وزارت دادگستری روسیه اخیراً Nasiliu.Net، یک سازمان پیشرو در حمایت از قربانیان خشونت خانگی روسی را به فهرست “جنایتکاران خارجی” و فعالان حقوق بشر خشمگین اضافه کرده است. این وزارتخانه نام پنج نفر از جمله پوتین، از منتقدان قدیمی پوتین، لئو پونوماریوف، فعال ارشد حقوق بشر، و همچنین چهار نفر دیگر از جمله خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی را معرفی کرده است.

پوتین روز چهارشنبه با امضای چند لایحه دیگر به لایحه 2020 پایان داد. انتظار می رود تعدادی از قوانین رژیم پوتین را تقویت کند. یکی از این قوانین به تنظیم‌کننده‌های روسی این حق را می‌دهد که پلتفرم‌های اینترنتی را به طور کامل یا جزئی مسدود کنند که علیه رسانه‌های دولتی تبعیض‌آمیز است.

حامیان پرونده او تلاش کرده اند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. توییتر اخیرا برخی از رسانه های روسی را «رسانه های وابسته به دولت» توصیف کرده و از مقامات مسکو انتقاد کرده است. یوتیوب چندین کانال طرفدار کرملین را در سال 2020 مسدود کرد. این اقدام توسط مقامات روسی به عنوان “سانسور” توصیف شد.

نویسندگان این لایحه گفتند که این لایحه شبکه های اجتماعی خارجی را هدف قرار می دهد، اما می تواند در سیستم عامل های روسیه نیز استفاده شود.

لایحه دوم که روز چهارشنبه توسط پوتین امضا شد، تجمعات سیاسی در نزدیکی خدمات اضطراری، از جمله ایستگاه های پلیس یا آژانس های اطلاعاتی را ممنوع می کند.

به اشتراک گذاری داده های شخصی یا اطلاعات مربوط به فعالیت های افسران اطلاعاتی یا افسران مجری قانون در حال حاضر جرم است. این ابتکار در پاسخ به تحقیقات اخیر رسانه‌ای، از داده‌های فاش شده برای فاش کردن اسامی، تصاویر و شماره تلفن مقامات اطلاعاتی سرویس امنیت فدرال که گفته می‌شود در مسمومیت الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه دست داشتند، استفاده کرد.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما