چرا برنج ایرانی گران شد؟

[ad_1]

در رفتن قیمت برنج ایرانی نسبت به سال های اخیر بیش از 120 درصد افزایش داشته است. بر اساس بررسی ها، برنج طارم و برنج هاشمی درجه یک در بهمن ماه سال گذشته به 33 هزار تومان رسید. اما اکنون این نرخ به طور میانگین به 71 تا 78 هزار تومان در هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک و هاشمی رسیده است. قیمت هر کیلوگرم برنج فجر 56 تا 60 هزار تومان و قیمت برنج نیم طارم به 41 هزار تومان رسیده است.

به گزارش فرارو، برنج ایرانی درجه یک طارم 4.5 کیلوگرمی بسته بندی شده در گلستان هم اکنون 340 هزار تومان به فروش می رسد که به طور میانگین قیمت هر کیلوگرم آن بیش از 75 هزار تومان است. بسته بندی 10 کیلویی برنج هاشمی برند تعاونی یوسفی پناه 780000 تومان و هر کیلو 78000 تومان قیمت دارد.

قیمت برنج ۱۰ کیلویی هاشمی ممتاز طبیعت به ۷۱۲ هزار تومان رسیده است. همچنین 4.5 کیلوگرم برنج دیگر برند گلستان نیز 384 هزار تومان به فروش می رسد که برای خریدار ایرانی کیلویی 85 هزار تومان است.

قیمت هر کیلوگرم برنج نیم دانه طارم با افزایش چشمگیر به 40 هزار و 900 تومان رسیده است. بهترین برنج ده کیلویی فجر با بسته بندی برند استوتی 572 هزار تومان قیمت دارد که هر عدد 57 هزار تومان است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزایش قیمت برنج داخلی را ناشی از کمبود عرضه و افزایش هزینه های نگهداری عنوان کرد.

ذخیره سازی، کاهش تولید و بحران آب همگی به افزایش قیمت برنج ایرانی کمک کرده است

چرا برنج ایرانی گران شد؟سید تقی جعفریان رئیس اتحادیه برنج کاران مازندران درباره دلایل افزایش قیمت برنج ایرانی به فرارو گفت: عوامل زیادی دست به دست هم دادند تا افزایش چشمگیر قیمت برنج داخلی را تجربه کنیم. اما مهمترین عامل کاهش 30 تا 40 درصدی کسری محصول است. این بدان معناست که میزان تولید نسبت به سال زراعی گذشته کمتر بوده است و به همین دلیل عرضه محصول در بازار به همین نسبت کاهش یافته است.

وی افزود: دلیل دوم سرازیر شدن پول به بازار برنج است. در این زمینه شاهد بوده ایم که بسیاری از مردم مقادیر زیادی برنج از بازار خریداری می کنند و اکنون این برنج را در انبارهای خود نگهداری می کنند. این احتکارها باعث کمبود این اقلام در بازار شده است.

جعفریان با اشاره به اینکه دولت به موقع ممنوعیت تعرفه ها را لغو نکرد، گفت: قبل از این حوادث به دولت اعلام کرده بودیم که وضعیت آب به حد بحرانی و خطرناک رسیده است، زیرا می دانستیم گرما افزایش می یابد و شاهد تابش شدید آفتاب خواهیم بود. شرایط شدید آب و گرما و شدت نور خورشید نیز نقش مهمی در کاهش عملکرد محصول دارد.

رئیس اتحادیه برنج داران مازندران در ادامه گفت: در حال حاضر نظارت و کنترل آن طور که باید و احتمالا انجام نمی شود. به دلیل عدم کنترل و نگهداری، برنج از یک باغچه به گلدان دیگر منتقل می شود و ذخیره سازی صورت می گیرد. در نتیجه قیمت ها در بازار برنج و همچنین در بازار طلا و دلار در حال حاضر در نوسان است.

وی در ادامه گفت: برنج انحصاری عموماً شش تا یک سال قابل نگهداری است و پس از مدتی برنج آلوده به آفات، کرم و شپش می شود. در نهایت بیشتر این برنج از بین می رود. متأسفانه مشخص نیست چرا دستگاه دفاعی نظارتی بر مسئولان ندارد.

مخلوط برنج ارزان پاکستانی و برنج خانگی به عنوان برنج ایرانی به فروش می رسد!

یکی از فعالان انجمن برنج گفت: اختلاط برنج پاکستانی و ایرانی در شمال کشور بیداد می کند. فعالان بازار در استان های شمالی کشور. من فکر می کنم باندهایی پشت این اقدامات هستند و علاوه بر این، مافیای این بازار این کالا را در مسیر درست هدایت می کند. در حال حاضر اکثر مردم توان خرید برنج ایرانی را ندارند و فقط اقشار خاصی از جامعه توان خرید برنج خانگی را دارند که آن هم بسیار محدود است. البته هر روز این محصول بیشتر از دسترس مردم خارج می شود و سفره مردم کوچکتر می شود.

جعفریان همچنین درباره قیمت انواع برنج در کارخانه (برنج خام قبل از بسته بندی در تعاونی ها و برندها که شامل برنج شکسته و سالم است) گفت: برنج پرمحصول فجر به 46 تا 47 هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت برنج ندا به 36 تا 37 هزار تومان رسیده است. ورود برنج تارو به کارخانه هم اکنون به 62 تا 64 هزار تومان رسیده است. البته برای رسیدن به قیمت واقعی برنج در بازار باید قیمت بسته بندی، برنج شکسته و سود برندگان را در نظر بگیرید. از این حساب باید حدود 10 تا 15 هزار تومان به قیمت های اعلامی برنج های عرضه شده در کارخانه اضافه شود. بنابراین قیمت برنج طارم درجه یک باید در بازار به 75 تا 80 می رسید. این در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی می گویند قیمت برنج داخلی در بازار کمتر از این ارقام است اما در واقعیت قیمت ها چیزی خلاف این گفته ها می گوید.

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما