چرا روسیه مانند چین نقش شریک اقتصادی ایران را بازی نمی کند؟

[ad_1]

در رفتن گسترش مبادلات اقتصادی تهران و مسکو با توجه به سفر اخیر ابراهیم رئیسی به روسیه بار دیگر در دستور کار دو طرف قرار گرفت، اما به گفته کارشناسان اقتصادی، با توجه به ساختار اقتصادی کشور، در عمل امید چندانی به این موضوع وجود ندارد. دو کشور و روسیه، به ویژه، نمی تواند سطح تجارت را در کوتاه مدت افزایش دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با وجود نظرات کارشناسان گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تلاش می کنیم طی چهار سال آینده صادرات ایران به روسیه را به 57.5 میلیارد معادل 15 برابر افزایش دهیم.

علیرضا پیمان پاک افزود: روابط تجاری روسیه با جهان حدود 600 میلیارد دلار است اما سهم ایران در واردات 300 میلیارد دلاری روسیه از 350 تا 400 میلیون دلار فراتر نمی رود.

معاون وزیر امور خارجه صمت با بیان اینکه اقتصاد روسیه و ایران می‌تواند متقابلاً تقویت‌کننده باشد، گفت: ایران در بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی برای صادرات و تامین کالاها و خدمات مورد نیاز روسیه پتانسیل خوبی دارد و می‌تواند سهم بزرگی از آن را به خود اختصاص دهد. 8 دلار روسیه. “میلیاردها در کشاورزی.” برای تامین.

چرا روسیه مانند چین نقش شریک اقتصادی ایران را بازی نمی کند؟چرا تبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه کم است؟
مسعود دانشمند، دبیرکل سابق اتاق بازرگانی ایران و عضو اتاق بازرگانی ایران با فراروشی صحبت کن وی خاطرنشان کرد: با وجود سطح بالای روابط سیاسی ایران و روسیه، روابط اقتصادی دو کشور در سطح پایینی قرار دارد. هر دو کشور، اما دولت های هر دو کشور همواره در این زمینه شکست خورده اند.

وی افزود: بسیاری از اقتصاددانان روابط اقتصادی ایران و روسیه را با روابط اقتصادی کشورمان با چین مقایسه می کنند، اما چین را باید دومین قدرت اقتصادی جهان در تولید مواد اولیه، الکترونیک و بسیاری از کالاهای دیگر دانست. اطلاعات، پوشاک، ماشین و… در دنیا بسیار مهم است، اما روسیه هیچ مزیتی جز صنعت نظامی و مشکلات انرژی ندارد.

این دانشمند گفت: بنابراین اگر روسیه بخواهد به کشور ما کالا صادر کند، واقعاً چیزی در کیف آن نیست که بتواند بازار ایران را تحت تأثیر قرار دهد، اما از نظر صادرات محصولات، مرز دریایی با مردم روسیه داریم. کشاورزی و مواد غذایی در سال های اخیر توانسته ایم به روسیه صادرات داشته باشیم اما با توجه به شایعات اخیر مبنی بر بازگشت فلفل ترشی از روسیه به کشورمان، صادرات محصولات کشاورزی به این کشور نیز در وضعیت اسفناکی قرار دارد. گنگ

این کارشناس اقتصادی افزود: در حوزه دیپلماسی اقتصادی ضعیف عمل کرده ایم و علیرغم روابط خوب سیاسی با روسیه و در زمینه محصولات غذایی و کشاورزی از مزیت رقابتی برخورداریم، اما سهم ترکیه از بازار مواد غذایی روسیه بسیار بیشتر است. از ایران

وی افزود: در حال حاضر در این مورد استانداردهای سختگیرانه روسیه در زمینه واردات مواد غذایی کار کشاورزان ایرانی را بسیار سخت کرده است، اما بازگشت محصولات کشاورزی ایران از روسیه خسارت زیادی به این تولیدکننده وارد کرده است، بنابراین اگر دولت خواهان افزایش روابط اقتصادی با روسیه است، باید از دیپلماسی قوی برای حل چنین مشکلات فنی استفاده کند. روسی. آرام آرام حل و فصل شود، در غیر این صورت این مشکلات می تواند منجر به بسته شدن صادرات برابر محصولات کشاورزی و غذایی به روسیه شود.

اعضای اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند با روسیه همکاری های اقتصادی دوجانبه به ویژه در زمینه گاز داشته باشد، گفت: روس ها نمی خواهند انحصار صادرات گاز به اروپا را از دست بدهند. بنابراین، آنها درگیر نیستند. ایران در چنین بازی. اگر بخواهید با روسیه برای صادرات گاز به اروپا از طریق سوآپ همکاری کنید، مسلم است که صادرات گاز ایران به اروپا بر دوش روسیه نخواهد بود، زیرا گاز کافی دارد و دارد. شرکت کننده مطمئناً در این زمینه اصلاح نخواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر توافقاتی در مورد گاز وجود دارد، اما هرگز اجرا نشده است، بنابراین روسیه آماده نیست مزیت خود را در اروپا، یعنی صادرات گاز، از دست بدهد، زیرا آنها جاه طلبی های سیاسی خود را دنبال می کنند، بنابراین ما نباید با ما این کار را انجام دهیم. گاز، تمایل روسیه به همکاری را به تعویق بیندازید، از سوی دیگر، اختلاف آمریکا و اتحادیه اروپا با روسیه بر سر اوکراین، مبنای محکمی برای این مسائل گازی است، بنابراین برای روسیه بسیار مهم است و باری بر دوش نخواهد داشت.

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما