چپ شیلی نو نامیده می شود و چگونه به قدرت رسید؟

[ad_1]

در رفتنیک دهه پیش، گابریل بوریچ رهبر دانشجویی بود که یکی از بزرگترین جنبش های اعتراضی شیلی را سازماندهی کرد. او با 35 سالگی جوانترین رئیس دولت در کشور خواهد بود. نظرسنجی ها نشان می دهد که او 56 درصد آرا را به دست آورد، در حالی که رقیب راست افراطی او، خوزه آنتونیو کست، 44 درصد آرا را به دست آورد.

به گزارش فرخ به نقل از اکونومیست؛ کاست در مبارزات انتخاباتی خود وعده قانون و نظم داد و از مهاجران، تروریست ها و قاچاقچیان مواد مخدر به عنوان منبع بسیاری از مشکلات شیلی نام برد. او ابتدا موفق بود، اما حضور گسترده مردم در انتخابات شیلی، شانس پیروزی جناح راست را کاهش داد. بیش از یک میلیون رأی دهنده بیشتر از آنچه قبلاً انتظار می رفت شرکت کردند. میزان مشارکت 56 درصد بود که بالاترین میزان از زمان انتخابات 2012 شیلی بود.

نتایج انتخابات اخیر نشان می دهد که شیلی که زمانی یکی از باثبات ترین کشورهای آمریکای لاتین بود، پس از سال ها مخالفت و نتایج فاجعه بار کرونا چقدر تغییر کرده است.

پیروزی بوریک بخشی از یک روند ضد دولتی در آمریکای لاتین است. در پرو، پدرو کاستیو، معلم دهقان متحد با حزب کمونیست، در ماه ژوئیه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل، در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پیشتاز است. در کلمبیا، گوستاو پترو، مبارز سابق چریکی جناح چپ، اکنون نامزد محبوب انتخابات ماه مه است.

بوریک که در سال 2017 اتحاد بین حزبی را با حزب کمونیست شیلی تشکیل داد، از بسیاری جهات محتاط تر از هر رهبر دیگری در آمریکای لاتین بوده است. با برنامه هایی که بر عدالت اجتماعی، حقوق بشر، محیط زیست و فمینیسم تمرکز دارند، هزاره جدیدی را در منطقه ای که تحت سلطه دموکراتیک سازی دموکراتیک است، نشان می دهد.

با این حال، طرح او برای ایجاد یک دولت رفاه در شیلی با چالش های جدی اقتصادی و سیاسی روبرو خواهد شد و تیم او تاکنون در مدیریت این وضعیت ضعیف عمل کرده است. هر کسی که بوریچ برای کابینه خود انتخاب کند نشان خواهد داد که دولت او چقدر رادیکال خواهد بود.

زمانی که بوریک فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد، از اقتصاد شیلی و احزاب سنتی چپ میانه و راست که از پایان دیکتاتوری نظامی آگوستو پینوشه در سال 1990 بر کشور حکومت می کردند انتقاد کرد. با این حال، بعید بود که وی فراتر از چپ ها جذابیتی داشته باشد، به خصوص زمانی که در سال 2018 مخفیانه با یک مبارز سابق کمونیست تبعیدی در فرانسه، متهم به ترور شیلیایی گوزمان، نویسنده قانون اساسی شیلی، ملاقات کرد. دیکتاتوری پینوشه ملاقات کرد. او در سال 2019 از خانواده گوزمان به خاطر این دیدار عذرخواهی کرد.

با این حال، در سال‌های بعد، مشخص شد که بوریچ به یک شخصیت سیاسی بزرگ در شیلی تبدیل شده است. در سال 2019، او با دولت شیلی قراردادی منعقد کرد که راه را برای بازنویسی قانون اساسی این کشور هموار کرد، توافقی که توسط بسیاری در ائتلاف به رهبری بوریک پذیرفته نشد، زیرا آنها آن را امتیازی برای راست می‌دانستند.

پس از دور اول انتخابات در شیلی، بوریچ به محله فقیر نشین لاپینتانا در سانتیاگو رفت و در آنجا قول داد که جنایت را سرکوب کند. او حزقیا سیچ، رئیس محبوب انجمن پزشکی شیلی را به رهبری مبارزات انتخاباتی خود منصوب کرد. او به شمال شیلی نقل مکان کرد، جایی که بوریچ در دور اول به دلیل موضع ملایمش در مورد مهاجرت غیرقانونی در وضعیت بدی قرار داشت.

او تیمی از اقتصاددانان چپ میانه را برای ارزیابی طرح خود دعوت کرد و قول داد که اصلاحات را به تدریج اجرا کند. او نامه‌ای عذرخواهی به یک حزب سنتی چپ میانه نوشت و گفت: «در جوانی او هیچ فضیلتی وجود ندارد».

استراتژی او نتیجه داد. جوانان در این گروه به بوریچ رای دادند. مرکز پشت سرش گذاشت. شگفت آورتر، رای دهندگان در شمال شیلی این کار را انجام دادند. برادران رقیب بوریچ نیز پس از دور اول سعی کردند تاکتیک خود را تغییر دهند. در دور اول انتخابات، کاست در میان رای دهندگان جوان و زن چندان مورد استقبال قرار نگرفت. او یک کاتولیک فوق محافظه کار و پدر نه فرزند بود.

او در ابتدا پیشنهاد لغو وزارت امور زنان و لغو سقط جنین (در شیلی، سقط جنین تنها در صورت تجاوز به زن انجام می شود، بارداری غیرقابل تحمل است و جنین سلامت مادر را به خطر می اندازد) قانونی است). او بعد از دور اول این وعده ها را زیر پا گذاشت، اما بسیاری از زنان به این وعده ها عمل نکردند. کاساندرا فرانکو، یک رای دهنده 36 ساله، به بوریک گفت: “نژاد ما زنان را شهروندان درجه دوم می داند.”

این کاست همچنین متهم به ارتباط با دیکتاتوری پینوشه است. او قبلاً در دفاع از میراث رژیم نظامی که برادرش به عنوان وزیر در آن خدمت می کرد، اظهارات متعددی ارائه کرده است.

چند روز قبل از دور دوم انتخابات در شیلی، تحقیقات نشان داد که پدر کاست یک مهاجر آلمانی بود که به شیلی مهاجرت کرده بود و در سال 1942 زمانی که 18 سال داشت به حزب نازی پیوسته بود. در هفته های اخیر، کاست ها سعی کرده اند از دوران پینوشه فاصله بگیرند. مرگ بیوه پینوشه در روز پنجشنبه بحثی را در مورد حافظه تاریخی به راه انداخت. خاویر فرناندز، یک وکیل در سانتیاگو گفت: ما برای رسیدن به دموکراسی عرق، خون و اشک ریختیم. نامزدی برای کشور ما به اندازه کاست خطرناک است.»

با وجود پیروزی قاطع بوریچ، او هنوز راه زیادی در پیش دارد. پس از انتخابات عمومی نوامبر، سنا اکنون به طور مساوی به چپ و راست تقسیم شده است. رئیس جمهور جدید تنها 37 کرسی از 155 کرسی مجلس سفلی را در اختیار دارد. برای تصویب اصلاحات پیشنهادی خود باید به یک اجماع گسترده دست یابد.

برنامه اصلاحی آنها شامل افزایش مالیات به میزان 8 درصد تولید ناخالص داخلی در یک دوره دو تا چهار ساله، لغو صندوق های بازنشستگی خصوصی، کاهش ساعات کاری به 40 ساعت، افزایش حداقل دستمزد، ایجاد سیستم بهداشت عمومی و چشم پوشی از وام های دانشجویی است.

وضعیت اقتصادی امکان اجرای برنامه بوریچ را پیچیده خواهد کرد. بسته محرک بزرگی که در طول فوران کرونا و سیاست‌های پوپولیستی متعاقب آن اتخاذ شد، به شیلیایی‌ها این امکان را داد که 30 درصد از حقوق بازنشستگی خود را در سال جاری دریافت کنند، و با 50 میلیارد پوند در اقتصاد شیلی، نرخ‌ها اکنون افزایش یافته است. 6.7 درصد، بیش از دو برابر هدف بانک مرکزی در سال 2021 و کسری مالی در مسیر رسیدن به 8.3 درصد تولید ناخالص داخلی است.

اگرچه اقتصاد شیلی به سطح قبل از کرونا بازگشته است، اما انتظار می‌رود در سال آینده بین 1.5 تا 2.5 درصد رشد کند که از 11 درصد در سال جاری کاهش یافته است. پیش نویس بودجه سال 2022 هزینه ها را بیش از 22 درصد کاهش می دهد. بدهی عمومی شیلی، اگرچه بسیار کمتر از سایر کشورهای آمریکای لاتین است، اما از 4 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2007 به 32.5 درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

بسیاری از اقتصاددانان تردید دارند که بوریک بتواند به اهداف مالیاتی خود دست یابد و فضای مالی محدودی برای اجرای اصلاحات اساسی خود دارد. حتی اگر او قول دهد که بدهی های عمومی را تثبیت کند، فشار برای عمل به وعده هایش می تواند او را مجبور به افزایش هزینه کند.

رودریگو والدز، وزیر دارایی سابق شیلی نگران است که تیم بوریچ اکنون برای مدیریت انتقال از یک سیستم خدمات عمومی بسیار خصوصی شده به دولت رفاهی که او وعده داده بود، بی‌تجربه باشد.

علاوه بر این، شیلی در حال بازنویسی قانون اساسی خود است که در اواخر سال جاری با همه پرسی تصویب خواهد شد. آژانس تهیه پیش نویس تحت سلطه چپ ها و مستقل ها است که تقریباً مطمئن هستند که حقوق اجتماعی بیشتری را در اسنادی که دولت را مجبور به پرداخت هزینه می کند ذکر می کنند. در همین حال، تصویب این سند در پارلمان شیلی که از نظر سیاسی دو قطبی شده کار آسانی نخواهد بود.

در طول مبارزات انتخاباتی، بوریک بارها وعده داد که نئولیبرالیسم را دفن کند. اما اکنون او می خواهد شیلی را به سوسیال دموکراسی یا دولت رفاه ببرد. تیم او به ویژه به کشورهای شمال اروپا در اسکاندیناوی و اروگوئه در آمریکای لاتین نگاه می کند، نه کوبا. با این حال، کارشناسان درباره جذابیت جمعیت آرژانتین هشدار می دهند و هشدار می دهند که اگر راه دشوار پیش رو را رها کند و در برابر فشار هزینه ها تسلیم شود، می تواند تاریخ ساز شود، حتی اگر آن را دوست نداشته باشد.

منبع: اکونومیست

[ad_2]

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما