آیا ملکی ها بالاخره وارد تور مالیاتی شدند؟

[ad_1]

در صورت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در کمیسیون مالی مجلس نهایی شده و آماده بررسی در مجلس است، دوره انتظار 12 ساله اخذ مالیات از معامله گران مسکن، طلا و ارز شکسته می شود.

به گزارش ایسنا، اخذ مالیات از سوداگران از فعالیت های غیرمولد مانند طلا، سکه، ارز و مسکن حداقل از سال 1388 مورد بحث بوده است، اما در 12 سال گذشته سه بار به دلیل مخالفت دولت و عدم بررسی همه جانبه پیشنهادات در این منطقه. مطرح شدند و رد شدند. اما اکنون به گفته مجتبی توانگر، عضو کمیسیون مدنی مجلس، این طرح نهایی شده است و قرار است 12 دی ماه به هیئت رئیسه مجلس ارسال شود.

وی با تاکید بر لزوم تمرکز بر کاهش هزینه مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: این طرح در مجالس و دولت های گذشته با تدابیر ضعیف ارائه شده اما هر بار به دلایل مختلف موفق نبوده است. مصداق آن تصمیم دولت در خرداد ۱۳۸۸ برای دریافت مالیات از مشاغل مسکن یا دلالی است که با وجود ابلاغ، با نامه آقای لاریجانی، رئیس وقت مجلس، لغو شد.

توانگر خاطرنشان کرد: در سال 1391 وزارت دارایی لایحه مالیات بر سود سرمایه را در قالب لایحه اصلاح مالیات مستقیم به مجلس ارائه کرد که در سال 1393 به تصویب مجلس نرسید و در نهایت با نامه آقای آخوندی وزیر وقت راه شهرسازی و لاریجانی از اداره اخراج شد.

عضو کمیسیون مالی مجلس افزود: نمایندگان طرح مالیات بر درآمد سرمایه در حوزه املاک در تیرماه 1397 مجدداً این طرح را مطرح کردند که مجدداً اجرایی نشد. این طرح اکنون در دستور کار مجلس یازدهم قرار دارد و پس از آن رئیس کمیسیون مالی و رئیس مجلس در دستور کار قرار دارد. کمیسیون مالی از ابتدای هفته جاری در دو نوبت بررسی می کند و یکشنبه هفته آینده در کمیسیون رای گیری نهایی برای ارسال به صحن علنی می شود.

مالیات بر درآمد سرمایه پایه مالیاتی است که به گفته کارشناسان، اگرچه می تواند منابع عمومی را افزایش دهد، اما در درجه اول کارکرد نظارتی آن است و می تواند با تضعیف و کاهش فعالیت های غیرمولد، نقش موثری در تنظیم بازارهای مختلف اعم از مسکن و خودرو داشته باشد. مشوق های سوداگرانه بازی طلا و ارز.

پنجم خردادماه امسال نمایندگان مجلس یازدهم کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کردند. بر اساس این طرح، اگر فردی خانه، طلا، ارز یا خودرو بخرد و در زمان تملک آن را بفروشد، باید بخشی از سود معامله را به عنوان مالیات پرداخت کند که تقاضای سفته بازی و دلالی را کنترل می کند. بازار مسکن، طلا، ارز و خودرو از حالت سرمایه بر به سمت استفاده برای متقاضیان نیازمند تغییر یافته است.

اما با تغییر دولت، طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی نشد و البته چکش بعدی به کمیسیون مالی مجلس فرستاده شد.

به گفته کارشناسان، در حالی که طرح ارائه شده از سوی مجلس در خردادماه برای مهار سفته بازی های تروریستی در بازارهای غیرمولد موثر است، برخی معتقدند برای کاهش تورم ناشی از خالص سود سرمایه و همچنین اجرای عادلانه آن، دوره ذخیره باید کوتاه شود. نرخ مالیات بر دارایی باید به سرعت اجرا شود.

اگرچه توانگر هیچ توضیحی برای اصلاح این موارد ارائه نکرد، اما به نظر می رسد استفاده از این قانون می تواند تا حدودی از سوختن گهگاهی بازارهای غیرمولد بکاهد.

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما