انواع لوله کشی ساختمان مسکونی

اجرای لوله کشی و تاسیسات ساختمان قسمت اصلی از ساخت یک ساختمان مسکونی محسوب میشود, و با توجه به خصوصیاتی که  میتواند به طور موثر در میزان کیفیت آسایش و رفاه ساکنین یک ساختمان دخیل باشد, میتوان از لوله کشی ساختمان به عنوان یکی از فاکتورهای مهم ساخت یک ساختمان نام برد.

با توجه به تنوع در گرمایشی و سرمایشی موجود در یک ساختمان, در حال حاضر تفاوتهای بسیار زیادی در انواع لوله کشی ساختمان وجود داشته و البته با توجه به فناوری هایی که در ساخت یک ساختمان وجود دارد, راهکارهای مختلفی نیز در هنگام اجرای لوله کشی پیشرو داریم.

انتخاب تجهیزات و مدلهای لوله کشی ساختمان هم در کیفیت و هم در هزینه لوله کشی ساختمان موثر بوده و برای این منظور بایستی نخست به بررسی شیوه ها و برآورد کلی مخارج به نتیجه گیری نهایی و سپس اقدام به طراحی و اجرای تاسیسات لوله کشی ساختمان نمود. یکی از شرکتهای با سابقه در طراحی و اجرای تاسیساتی ساختمان شرکت خدمات تاسیساتی تهران پایپر بوده که با چند شعبه در تهران و حومه اقدام به ارایه کلیه خدمات تاسیساتی لوله کشی کلی و جزیی به صورت شبانه روزی است.

از نظر عملیاتی لوله کشی ساختمان به شیوه هایی همچون لوله کشی روکار, لوله کشی توکار, لوله کشی کلکتوری, لوله کشی انشعابی_ رایزری, لوله کشی زیر سقفی , لوله کشی گرمایش کفی, لوله کشی پکیج و موتورخانه, لوله کشی معکوس, لوله کشی داکت دسته بندی میشود, که هریک از موارد فوق کاربردهای خاصی دارند.

انواع لوله کشی  ساختمان

همانطور که ذکر شد, بسته به انتخاب تاسیسات گرمایشی-سرمایشی ساختمان ممکن است لوله کشی های متفاوتی در یک بنا وجود داشته باشند, اما لوله کشی آب و فاضلاب از جمله مواردی هستند که وجود آنها در هر ساختمانی الزامی است. در سطور پایین به دسته بندی لوله کشی های مختلف و ذکر لوله اتصالات قابل استفاده در ساختمانهای مسکونی میپردازیم.

1- لوله کشی آب : لوله پلاستیکی پلی پروپلین,  لوله اتصالات پنج لایه , لوله تک لایه پکس, لوله سه لایه کامپوزیت,  لوله پلی اتیلن پیچی, لوله اتصالات گالوانیزه از اقسام لوله های مورد استفاده در لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان هستند که البته 2 مورد اول در ایران رایج تر هستند. لوله های پلی اتیلن نیز معمولا برای انتقال آب سرد, لوله کشی کشاورزی و باغ, لوله کشی چاه و سیستم آبیاری قطره ای مورد استفاده قرار میگیرند.

2- لوله کشی فاضلاب : لوله اتصالات PVC یا پلیکا , لوله پوش فیت, لوله پلی اتیلن فاضلابی جوشی , لوله چدنی از لوله های مورد استفاده در فاضلاب کشی ساختمان میباشند که در لوله کشی فاضلاب ,  لوله پلیکا و پوش فیت رایجتر میباشند.

3- لوله کشی شوفاژ :  لوله تک لایه پلاستیکی , لوله پنج لایه , لوله 3 لایه آلومینیمی, لوله تک لایه پکس و لوله های آهنی سیاه از متریال مورد استفاده در لوله شکی گرمایشی رادیاتوری و پکیج هستند, که درست شبیه لوله کشی آب 2 مورد اول بیشتر عرف بوده و شرکت تاسیساتی لوله کشی تهران پایپر لوله کشی پنج لایه را برای اجرا پیشنهاد میکند. تا 30 سال پیش لوله های فولادی سیاه برای این نوع لوله کشی ساختمان به کار میرفت که به علت مخارج اجرا و تعمیرات مناسبتر و ارزانتر لوله های پلیمری طرفداران بیشتری دارد.

4- لوله کشی گرمایش از کف : برای اجرای سیستم گرمایش از کف ساختمان تنها میتوان از لوله اتصالات پنج لایه استفاده نمود.

5- لوله کشی گاز : در لوله کشی گاز توکار ساختمان ملزم به استفاده  از لوله های مانیسمان و API , و اتصالات مانیسمان هستیم و در لوله کشی گاز روکار از لوله اتصالات بدون درز یا درزدار استاندارد آهنی جوشی میتوان استفاده نمود.

6- لوله کشی کولر گازی و اسپلیت : در لوله کشی سرمایش اسپلیت, لوله های مسی استفاده میشوند.

7- لوله کشی موتورخانه :  لوله کشی موتورخانه ساختمان به علت دمای اسمی حداقل تا کلکتور بایستی حتما لوله های فولادی ضخیم به کار برده شود و بعد از آن با کاهش درجه حرارت سیال میتوان از لوله های تک لایه و پنج لایه استفاده کرد.

8-لوله کشی هواکشی : لوله کشی هواکش با هدف هدایت گازهای موجود در سرویس بهداشتی , پخت و پز و لوازم گازسوز انجام میشود, و اغلب با لوله های پلیکا هواکشی یا لوله های ورقه گالوانیزه به صورت عمودی نصب میشوند, که خروجی هر قسمت به آن متصل میگردد.

نصب تاسیسات گرمایشی سرمایشی ساختمان

از مسایل اصلی در زمینه تاسیساتی لوله کشی میتوان به انتخاب سیستم مختلف حرارتی برودتی شاره کرد. از گزینه های قابل انتخاب, میتوان به نصب و راه اندازی موتورخانه شوفاژ مرکزی , نصب و راه اندازی پکیج دیواری , مخزنی و چگالشی و آبگرمگن ,نصب کولر آبی , گازی و داکت اسپلیت , استفاده از چیلر جذبی و تراکمی, نصب و سرویس پمپ آب ساختمان و مخزن تحت فشار, نصب بوستر پمپ و منبع ذخیره آب , نصب شیرالات بهداشتی ساختمان , راه اندازی سیستم گرمایش از کف, لوله کشی آبیاری قطره ای, تاسیسات لوله کشی آتش نشانی و اطفای حریق و نصب انواع شیر فلکه و لرزه گیر و تجهیزات جانبی تاسیسات ساختمان اشاره کرد.

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما