بحران جدید در روابط عربستان و آمریکا

[ad_1]

در رفتن گزارش ها در مورد روابط خاورمیانه و آمریکا و عربستان به ویژه پس از روی کار آمدن جو بایدن و به طور خاص تاکید می کنند که عربستان سعودی دیگر جایگاه مرکزی در سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه ندارد و در واقع در سال 2022 یک کشور باقی خواهد ماند. جایگاه جزئی در حوزه معادلات منطقه ای و بین المللی. خاورمیانه از این موضوع به عنوان یک چالش و بحران بزرگ برای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی یاد کرده و مشکلات را به رهبران سعودی یادآوری کرده است.

میدل ایست نوشت: از نظر بین المللی، عربستان سعودی تا حد زیادی نقش خود را در معادلات منطقه ای و جهانی به ویژه قبل از روی کار آمدن ولیعهد فعلی محمد بن سلمان احیا کرده است. ، شکست خورده اند. سال 2021 شوک ها و ناامیدی های زیادی را برای ریاض به همراه داشت. در همان زمان، برای رهبران سعودی روشن شد که کشورهای غربی دیگر تنها نیرویی نیستند که سعی در کنترل و کنترل معادلات جهان عرب و اسلام دارند.

به گزارش فرارو، وضعیت ناچیز عربستان احتمالاً در سال 2022 ادامه خواهد داشت و این نشان می دهد که این کشور جایگاه مهم خود را در سیاست خارجی آمریکا باز خواهد یافت و مانند گذشته به واشنگتن برای کمک به عربستان سعودی برای حفظ منافع خود نگاه خواهد کرد. منطقه، قابل مشاهده نیست. در این راستا، سایر کشورهای کوچکتر منطقه در واقع وزن سیاسی بیشتر و بهتری نسبت به عربستان سعودی به دست آورده اند و به کشورهای امارات متحده عربی، قطر، مراکش، اردن، مصر و البته سلطنت اسرائیل (خاورمیانه یک آمریکایی سنتی است). متحد. شرق). به نظر می رسد که ریاض به شدت در حال سقوط در معادلات سیاسی در خاورمیانه است، زیرا سیاست خارجی دولت بایدن رو به افول است.

از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در ژانویه 2021، روابط عربستان سعودی و ایالات متحده با چالش های زیادی روبرو بوده است. پس از اینکه بایدن به دولت عربستان اجازه داد اسناد محرمانه سیا در ارتباط با ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی را منتشر کند، محمد بن سلمان نقش کلیدی در صدور این فرمان ایفا کرد. او به اتهامات وارده اعتراف کرد و واشنگتن اقدامی نکرد. این گزارش عربستان را نفس نفس انداخت. اما این دوره ماه عسل چندان طول نکشید و عملاً به دلیل ترجیح دولت بایدن برای گفتگوی مقطعی و البته گزینشی و گزینشی با دولت عربستان و شخص محمد بن سلمان، پایان یافت.

به نظر می رسد محمد بن سلمان دیگر در واشنگتن چندان محبوب نیست. البته همین امر در مورد هر مجمعی که نقش مهمی برای ایالات متحده دارد صادق است. در این زمینه، شاهد بودیم که در نشست‌های اخیر گروه 20 و همچنین در کنفرانس تغییرات آب و هوا در سال 2021، محمد بن سلمان با شکست سختی مواجه شد، زیرا او حتی فرصتی برای دست دادن یا عکس گرفتن با رئیس جمهور آمریکا جو بایدن پیدا نکرد. حتی دیگر رهبران بزرگ جهان. ولیعهد عربستان سعودی نیز در سال گذشته افتخار کمک به خروج آمریکا از افغانستان را نداشت (نشان جدی از ضعف موقعیت عربستان در دولت آمریکا).

البته این نکات به معنای حذف برای همیشه محمد بن سلمان نیست. ایالات متحده یک تعهد گزینشی (به ویژه) محدود به عربستان سعودی و شخص بن سلمان را حفظ خواهد کرد. در این زمینه، به ویژه دولت آمریکا می خواهد تضمین کند که جریان نفت عربستان به بازارهای جهانی بدون وقفه ادامه یابد تا قیمت نفت افزایش پیدا نکند. این مشکل، به ویژه با توجه به تأثیر گسترده اپیدمی کرونا بر اقتصاد جهانی، می تواند عواقب بسیار مخرب و خطرناکی داشته باشد. این مهمتر از آن است که گونه جدیدی از ویروس کرونا به نام Omicron در حال ظهور است که به طور موثر عدم اطمینان در اقتصاد را افزایش می دهد.

بحران جدید

همزمان با کاهش توان دفاعی عربستان سعودی برای مقاومت در برابر حملات موشکی و پهپادی از یمن، بحران جدید بین عربستان و ایالات متحده در حال تشدید است. در همین راستا، اخیراً روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که سامانه های موشکی زمین به زمین پاتریوت عرضه شده به آمریکا مملو از کمبودهای خطرناک موشکی و سایر مشکلات لجستیکی مرتبط با این سامانه ها است.

در همین راستا ماه گذشته مجلس سنای آمریکا در مجموع با 67 رای موافق در مقابل 30 رای موافق، قطعنامه تضمین فروش 280 موشک زمین به هوا به عربستان را رد کرد. بسیاری از حامیان معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان ترجیح می دهند روند فروش تسلیحات به عربستان را بدون قید و شرط ادامه دهند. وی همچنین خاطرنشان کرد که عربستان سعودی به شرط پایان جنگ یمن مجبور به فروش سلاح نیست. این یکی از مهمترین اولویت های جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است.

عربستان سعودی احتمالا با حملات پهپادی بیشتری از سوی حوثی های یمن روبرو خواهد شد. حوثی ها تاکنون خسارات سنگینی به میدان نفتی و استخراج و صادرات نفت عربستان از جمله موشک های بالستیک خود وارد کرده اند. در این زمینه، محمد بن سلمان به شدت نیازمند پایان دادن به جنگ با حوثی های یمن در اسرع وقت است. جنگی که ثابت کرده برای عربستان سعودی غیرقابل کنترل و پرهزینه است. به احتمال زیاد روابط بن سلمان با جو بایدن و دولتش در سال 2022 سرد خواهد ماند.

در این راستا عربستان می تواند تا حدودی به چین و روسیه تکیه کند تا شاید از طریق آنها موقعیت بین المللی خود را ارتقا دهد. با این حال، به نظر می رسد این کشورها نمی توانند جایگزین مناسبی برای اتحاد سنتی عربستان و آمریکا ارائه دهند. روسیه هم از نظر انرژی و هم البته فروش تسلیحات از روابط خود با عربستان سود می برد. چارچوبی که البته روسیه نمی تواند نقش آمریکا را برای عربستان تغییر دهد. چین از فرصت های اقتصادی بیشتری در عربستان سعودی استقبال می کند، اما از نظر سیاسی و فرهنگی از عربستان سعودی فاصله دارد.

باید توجه داشت که محمد بن سلمان نمی توانست ناگهان سیاست نگاه به شرق را اتخاذ کند. دلایل زیادی برای این وجود دارد. اول اینکه زرادخانه نظامی عربستان سعودی عمدتاً غرب محور است و باسلمان در تلاش است تا روابط کشورش با ایالات متحده را که در زمان رهبری ترامپ در موقعیت بسیار خوبی قرار داشت، احیا کند. از این نظر، این احتمال وجود دارد که ترامپ منتظر انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا بود. انتخاباتی که در نهایت می تواند به ظهور رئیس جمهور جدید در کاخ سفید منجر شود که روابط دوستانه تری با عربستان سعودی ایجاد کند.

عربستان و اروپا

همچنین ممکن است محمد بن سلمان به انگلیس و اروپا نگاه کند که هر دو بسیار فرصت طلب هستند و ممکن است چشم خود را بر جنایات ریاض به ویژه با عربستان سعودی ببندند تا در ازای معاملات تسلیحاتی سودآور، روابط خارجی کشورشان را توسعه دهند. بریتانیا روابط نزدیکی با عربستان سعودی دارد و دولت محافظه‌کار کنونی تمایلی به دنبال کردن فرصت‌های آینده در روابط با عربستان سعودی مانند نقض حقوق بشر توسط ریاض ندارد. بریتانیا دومین فروشنده بزرگ تسلیحات به عربستان سعودی است (این کشور سال‌هاست که وجود دارد).

در فرانسه، رئیس جمهور امانوئل مکرون اخیراً از محمد بن سلمان استقبال کرد و سعی کرد از توان اقتصادی و مالی عربستان سعودی برای توسعه هر چه بیشتر کشورش (جذب دلارهای نفتی عربستان) استفاده کند. نباید فراموش کرد که مکرون اولین رهبر اروپایی بود که پس از ترور جمال خاشقچی در سال 2018 وارد عربستان شد.

با این حال، دیگر رهبران اروپایی احتمالاً نسبت به عربستان سعودی و شخص بن سلمان بی تفاوت هستند. در این زمینه، هم رهبران اروپایی و هم مجالس کشورهایشان دیدگاه تا حد زیادی منفی نسبت به بن سلمان دارند. در سال 2022، اگر همه متحدان عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با ریاض تلاش کنند، در سیاست داخلی خود با مشکلات و چالش های جدی مواجه خواهند شد. با این حال، بن سلمان تمام تلاش خود را می کند تا عربستان را به عنوان کشوری مهم در معادله خاورمیانه معرفی کند. کشورهایی که برای حل مشکلات منطقه نیاز به ارتباط و همکاری دارند».

[ad_2]

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما