برندگان و بازندگان در اقتصاد جهانی در طول فوران کرونا

[ad_1]

در رفتن کدام اقتصادها در طول همه گیری کرونا بهترین و بدترین عملکرد را داشتند؟ ما 23 کشور ثروتمند را بر اساس پنج شاخص رتبه بندی می کنیم.

به گزارش فرخ به نقل از اکونومیست؛ سرعت بهبود اقتصادی پس از رکود بزرگ 2020 بسیاری از دلالان را شگفت زده کرده است. انتظار می رود تولید در 38 کشور ثروتمندی که عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) هستند، از سطح قبل از بحران فراتر رود.

متوسط ​​نرخ بیکاری در بین کشورهای عضو 5.7 درصد است که مشابه پس از جنگ جهانی دوم است. تولید ناخالص داخلی بر اساس تورم تعدیل شده بالاتر از سطح قبل از کرونا است. با وجود تنوع گونه‌های کرونا که در طول سال مشاهده می‌شود، تصویر بزرگ به‌طور چشمگیری خفیف است. با این حال، تفاوت های بزرگی از دیدگاه مردم پنهان است. گسترش کرونا در بخش مالی برندگان و بازندگانی ایجاد خواهد کرد و احتمالاً توزیع آنها در سال 2022 ادامه خواهد یافت.

برای ارزیابی این تفاوت ها، اکونومیست داده های مربوط به پنج شاخص اقتصادی و مالی 23 کشور ثروتمند، از جمله تولید ناخالص داخلی، درآمد خانوار، عملکرد بازار سهام، مخارج سرمایه و بدهی دولت را ارزیابی کرد. ما بر اساس بهترین عملکرد در هر شاخص از هر اقتصاد رتبه‌بندی می‌کنیم. برخی از کشورها در بحران مالی هستند، در حالی که برخی دیگر تقریباً با هر معیاری نسبت به قبل از فوران کرونا بهتر هستند.

دانمارک، نروژ و سوئد همگی پیشتاز هستند و اقتصاد ایالات متحده به خوبی کار می کند. با این حال، وضعیت در بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی از جمله بریتانیا، آلمان و ایتالیا بدتر است. اسپانیا بدترین عملکرد را دارد.

تغییر در تولید در پایان سال 2019 تصویری از سلامت اقتصادی ارائه می دهد. برخی از کشورها همیشه در برابر ممنوعیت سفر و هزینه های خدمات کمتر آسیب پذیر بوده اند، به خصوص در جنوب اروپا که به شدت به گردشگری متکی است. بسیاری از کشورها، از جمله بلژیک و بریتانیا، سطوح بالایی از بیماری عروق کرونر قلب و مرگ و میر ناشی از آن را تجربه کرده اند که منجر به کاهش هزینه ها شده است.

تغییر در درآمد خانواده نشان می دهد که خانواده ها چقدر خوب عمل کرده اند، زیرا نه تنها درآمد شغلی بلکه کمک های دولتی را نیز شامل می شود. در برخی کشورها، به ویژه کشورهایی که تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند، ابزارهای تجاری نسبتاً ملایم بودند و به مردم اجازه می دادند تا پول دربیاورند. نرخ بیکاری ژاپن از زمان شیوع اپیدمی کرونا اندکی کاهش یافته است، در حالی که نرخ بیکاری اسپانیا بین فوریه و آگوست 2020 به 3 درصد افزایش یافته است.

برخی از دولت ها کار عمومی از دست رفته را با در نظر گرفتن بودجه های هنگفت جبران می کنند. این استراتژی آمریکا بود. اگرچه اقتصاد کشور قفل شده و نرخ بیکاری افزایش یافته است، اما خانوارها در سال جاری و سال های اخیر بیش از 2 تریلیون دلار کمک بیکاری و چک های تشویقی دریافت کرده اند. کانادا هم همین کار را کرد. با این حال، کشورهای دیگر، مانند کشورهای بالتیک، از منابع مالی خود برای حفظ جریان نقدی شرکت یا تمرکز بر افزایش ظرفیت مراقبت های بهداشتی استفاده کردند.

اتریش و اسپانیا نتوانستند شغل خود را حفظ کنند یا پولی که از دست داده بودند را جبران کنند. در هر دو کشور، درآمد واقعی خانوار حدود 6 درصد کمتر از قبل از فوران کرونا است.

در مورد شرکت ها چطور؟ عملکرد بورس سلامت و همچنین جذابیت کشور برای سرمایه گذاران خارجی است. امروز، قیمت سهام در بریتانیا کمی زیر آستانه کرونا است و ممکن است بازتابی از عدم اطمینان ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (EU) باشد. بریتانیا همچنین میزبان شرکت‌های کمتری در بخش با رشد بالا است که از همه‌گیری کرونا و پذیرش فناوری به دلیل نرخ‌های بهره پایین‌تر بهره برده‌اند.

ایالات متحده که تعداد بیشتری از این شرکت ها را در اختیار دارد، در بازار سهام جهش کرده است. در بازارهای اروپای شمالی، فوران کرونا تاثیر منفی بر بازار سهام نداشته و قیمت سهام افزایش یافته است. سه شرکت از ده شرکت برتر در بازار سهام دانمارک از نظر ارزش بازار در بخش مراقبت های بهداشتی فعال هستند که ذخایر خوبی برای حفظ موقعیت خود در طول فوران کرونا داشتند.

ارزش سرمایه چهارمین شاخص خوش بینی تجاری ما به آینده است. برخی از کشورها در بحبوحه رونق سرمایه هستند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، کارآفرینان از فرصت های ایجاد شده توسط فوران کرونا آگاه هستند و شرکت ها پول زیادی را صرف فناوری می کنند که کار از خانه را کارآمدتر می کند.

در اکتبر، بانک گلدمن ساکس تخمین زد که P500 (فهرستی از 500 سهام برتر در بورس نیویورک و نزدک) در سال 1822 نسبت به سال 2019 برای سرمایه گذاری و تحقیق، 18 درصد بالاتر بود. هزینه هایی برای توسعه وجود خواهد داشت. در مقابل، سرمایه گذاری در سایر بخش ها کند شده است. تولید نفت و گاز در نروژ کاهش یافته است.

آخرین شاخص مورد بررسی بدهی عمومی بود. افزایش زیادی در بدهی های دولت وجود داشته است که نشان دهنده افزایش احتمالی افزایش مالیات و هزینه های کمتر در آینده است. البته، در حالی که ایالات متحده، بریتانیا و کانادا بدهی های هنگفتی دارند، اما همه کشورها در طول فوران کرونا بدهی های زیادی ندارند.

بدهی عمومی سوئد تنها 6 درصد تولید ناخالص داخلی به ازای هر سهم رشد کرده است. این نشان دهنده این واقعیت است که کشورهایی که از جداسازی جدی اجتناب کردند (مانند سوئد) به بودجه کمتری نیاز داشتند.

اقتصاد در سال 2022 به بهبود خود ادامه خواهد داد، اگرچه گسترش سویه آمیکرون کمتر از سرعت مورد انتظار آن بوده است. تصویر بزرگتر احتمالاً دوباره تنوع گسترده تری را پنهان می کند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) اشاره کرده است که برخی کشورها روند بهبود را با بدترین عملکرد آغاز خواهند کرد. برای مثال، پیش‌بینی می‌شود که ایتالیا در سال 2022 به میزان 4.6 درصد رشد کند که بالاتر از میانگین نرخ رشد 3.9 درصدی کشورهای عضو آن است.

با این حال، کشورهای عقب مانده هنوز راه زیادی در پیش دارند. تا پایان سال آینده، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) انتظار دارد تولید ناخالص داخلی سه کشور اول خود 5 درصد بیشتر از سطح قبل از کرونا باشد. انتظار می‌رود تولید سه کشور با بدترین عملکرد تنها یک درصد بیشتر از دوره قبل از کرونا باشد. به عبارت دیگر، اثرات نابرابری ناشی از کرونا ثابت خواهد ماند.

منبع: اکونومیست

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما