بمب ساعتی چینی

[ad_1]

دکستر تیف رابرتزدر رفتندکستر تیف رابرتز; عضو ارشد ابتکار امنیت آسیا در شورای آتلانتیک در مرکز اسکوتر برای استراتژی و امنیت. او رئیس سابق دفتر چین و سردبیر آسیا نیوز در بلومبرگ بود. او بیش از دو دهه است که در پکن زندگی می کند. این محقق و گزارشگر نویسنده کتاب افسانه سرمایه داری چینی (2020) است. این کتاب به عنوان اقتصاددان سال انتخاب شد. او برنده چندین جایزه روزنامه نگاری از جمله جایزه بنیاد سیدنی هیلمن، جایزه مطبوعات حقوق بشر، و جایزه انجمن ناشران برای بهترین ویراستار در آسیا شده است.

نسبت نامتعادل جمعیت نوزادان در چین تغییر چندانی نکرده است: به ازای هر 100 دختر، 111 پسر متولد می شود. پیش بینی می شود که تعداد چینی های بالای 65 سال از 30.9 درصد در یک دهه قبل به 30 درصد تا سال 2050 افزایش یابد و امروز به 13.5 درصد برسد. در همین حال، جمعیت شاغل در چین بین سنین 16 تا 59 سال در سال های اخیر رو به کاهش بوده است، به طوری که تعداد کارگران چین از سال 2010 تا کنون 40 میلیون نفر کاهش یافته و تعداد کارگران فعال امروز به 800 میلیون نفر رسیده است.

دولت چین تخمین می زند که 35 میلیون کارگر دیگر در پنج سال آینده از دست خواهند رفت. جمعیت چین به شدت نامتعادل است. در این کشور مردان زیادی وجود دارند که اکثراً پیرمردها هستند. می فونگ، نویسنده کتاب The Single Child: The Story of China’s Radical Experience می گوید: نرخ باروری در چین به حدی کاهش یافته است که رشد اقتصادی را تهدید می کند و می تواند بر ثبات اجتماعی این کشور تأثیر بگذارد.

واقعیت این است که چین با یک بمب ساعتی جمعیتی مواجه است، بمبی که می‌تواند بر قدرت خرید مردم، نرخ سود و رشد آینده اقتصاد این کشور تأثیر بگذارد و حتی می‌تواند توانایی ایالات متحده برای پیشی گرفتن از تولید ناخالص داخلی را تهدید کند. . . بر اساس گزارشی که در سال 2019 منتشر شد، این روند نگران کننده کاهش رشد جمعیت می تواند عدم تعادل منطقه ای و نابرابری اجتماعی را تشدید کند و رقابت مردان جوان را برای همسران کمیاب افزایش دهد.

فشار بازار بر مردان جوان برای ازدواج، تمایل به ارتکاب جرایم مالی را افزایش می دهد. اداره آمار چین در ماه نوامبر گزارش داد که این کشور تنها 8.14 میلیون ازدواج در سال 2020 داشته است، که هفتمین سال متوالی است که کمترین میزان در 17 سال گذشته است.

اندکی پس از اعلام نتایج سرشماری، حزب کمونیست چین اعلام کرد که چین در حال حرکت به سمت سیاست سه فرزندی است که مجازات هایی را که قبلا برای زوج های بیش از دو فرزند اعمال می شد حذف می کند. رهبران دفتر سیاسی تاکید کرده اند که واکنش فعال به پیری جمعیت به طور مستقیم با “توسعه کشور” و “رفاه مردم” مرتبط است و برای حفاظت از “امنیت ملی” و “ثبات اجتماعی” ضروری است.

از آن زمان، صحبت از افزایش سن بازنشستگی برای مردان چینی از 60 سال کنونی و برای زنان چینی به 55 سال شده است. برای ترویج باروری، دولت مرکزی چین مرخصی زایمان را در چندین شهر از جمله شانگهای افزایش می دهد و محافظت بهتری در برابر تبعیض شغلی که زنان باردار و مادران را هدف قرار می دهد، ارائه می دهد.

کمیسیون ملی بهداشت برنامه های آزمایشی را با هدف بهبود مراقبت های بهداشتی برای سالمندان در 15 استان از 31 استان چین اعلام کرده است. دراماتیک تر، در اواخر ژوئیه، شورا ممنوعیت ناگهانی تدریس را برای کاهش فشار اقتصادی و اجتماعی بر خانواده ها، که زمانی شکوفا بود، اعلام کرد.

با این حال، هیچ یک از این اقدامات به راحتی مشکل جمعیتی چین را حل نخواهد کرد. جمعیت کشور به سطحی از تحصیلات و درآمد رسیده است که جذب خانواده سالمند کاهش یافته و میانگین تعداد اعضای خانواده از 3.4 عضو در سال 2000 به سطح فعلی تنها 2.6 کاهش یافته است.

پیری جمعیت، دولت‌های محلی چین را که در حال حاضر فاقد نقدینگی هستند، اما مسئول ارائه مزایای رفاهی اجتماعی و پرداخت‌های مراقبت‌های بهداشتی و مستمری هستند، مجبور می‌کند بیشتر هزینه کنند. کاهش تعداد افراد در سن کار نیاز به حمایت از بستگان بیکار را افزایش می دهد. همچنین امکان داشتن فرزندان بیشتر برای زوج های کارگر چینی وجود ندارد.

آکادمی علوم اجتماعی چین پیش بینی می کند که صندوق بازنشستگی این کشور برای ساکنان شهری تمام شود و تا سال 2035 تمام شود. هزینه های دولت چین برای مراقبت های بهداشتی و بازنشستگی حدود 7 درصد تولید ناخالص داخلی برای رفاه اجتماعی است که کمتر از بسیاری از کشورها است. میانگین نرخ در میان کشورهای عضو OECD حدود 20 درصد، برای ایالات متحده 18.6 درصد و حتی برای کشورهای در حال توسعه برزیل 17 درصد است.

همچنین در حال حاضر تفاوت زیادی در سیستم بازنشستگی در چین برای بازنشستگان وجود دارد و مردم شهری به طور متوسط ​​50 برابر بیشتر از بازنشستگان روستایی حقوق بازنشستگی دریافت می کنند.

در سال‌های آینده، مناطقی که از نظر اقتصادی کمتر فعال هستند، بیشتر از مناطق مرفه تحت تأثیر تغییر جمعیت قرار خواهند گرفت. با مراقبت های بهداشتی و حقوق بازنشستگی، کمتر از 60 درصد از سالمندان در روستاهای چین زندگی می کنند.

جمعیت به سرعت در حال پیر شدن است، اما شمال شرق چین نیز همینطور است، جایی که اقتصاد بیمار منطقه منجر به هجوم جوانان اخیر شده است. به عنوان مثال، در سه استان لیائونینگ، جیلین و هیلونگجیانگ، جمعیت در دهه گذشته 11 میلیون یا حدود 10 درصد کاهش یافته است، در حالی که میانگین سنی در این مناطق افزایش یافته است.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه چینی هنگ کنگ دریافته‌اند که رشد اقتصادی چین در دهه‌های اخیر به نفع کودکان خانواده‌های با درآمد بالاتر بوده است، در حالی که کودکان خانواده‌های فقیرتر فقیرتر باقی مانده‌اند. او این حادثه را «تله فقر بین نسلی» خواند. تحرک اجتماعی در چین ضعیف است و مردم روستایی چین را از هزینه کردن باز می دارد.

در عوض، اقتصاددانان می گویند، روستاییان چینی درگیر «پس انداز احتیاطی» هستند و درآمد ناچیز خود را برای آماده شدن برای هزینه های پزشکی، آموزشی و بازنشستگی پس انداز می کنند. این امر مانع از دستیابی دولت چین به هدف خود در افزایش مصرف داخلی و کاهش وابستگی اقتصاد به بدهی و سرمایه گذاری می شود.

سناریوی خوش بینانه تر این است که چین بتواند از کارگران تحصیل کرده بیشتری برای آگاهی اقتصادی جدید خود استفاده کند و با از دست دادن مزیت جمعیتی از “استعداد” جدید بهره ببرد. لورن جانستون، جمعیت شناس ساکن لندن، استدلال می کند که نیروی کار رو به کاهش چین با کارگرانی با تحصیلات بهتر و مولدتر جبران می شود.

در واقع، در طول دهه گذشته، کل جمعیت دانشجویان کالج در چین از 8.9 درصد به 15.5 درصد افزایش یافته است. او همچنین انتظار دارد که در چین “اقتصاد نقره ای” وجود داشته باشد که در آن سالمندان بیشتر برای مراقبت های بهداشتی، تفریحی و مسافرت هزینه می کنند. این کاهش رشد جمعیت در چین را جبران می کند و کاهش مصرف را جبران می کند.

با این حال، مطالعه ای توسط اسکات راسل، اقتصاددان دانشگاه استنفورد، نشان داد که شکاف بین نسبت تحصیلی جوانان روستایی و جوانان شهری به سرعت در حال کاهش نیست. امروزه بیش از 90 درصد از نوجوانان شهری چین تحصیلات دبیرستانی دارند، اما تنها یک چهارم کودکان روستایی آنها تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان می‌رسانند. این نیز به این دلیل است که اکثر کودکان مهاجر از رفتن به مدارس خوب در شهرهایی که والدینشان در آنجا کار می کنند، جلوگیری می کنند.

در حالی که دو سوم همه کودکان از مناطق روستایی هستند و تنها یک چهارم آنها در شهرهای مرفه تر رشد می کنند، ظهور استعدادهای بیشتر غیرمنتظره به نظر می رسد. همچنین، بعید است که جمعیت سالخورده چین باعث موج جدیدی از مصرف شود و می‌تواند اثر معکوس داشته باشد، زیرا افراد مسن باید هزینه بیشتری برای مراقبت بپردازند.

به هر حال، سیاست سریع اقتصاد تحت رهبری شیعیان منجر به سرکوب کارآفرینان موفق، صرف بودجه های هنگفت دولتی برای ایجاد فناوری های بومی و خودکفایی بیشتر شده است که تولید ناخالص داخلی چین را کاهش می دهد. و بودجه مورد نیاز کاهش می یابد. برای رفع نیازهای سالمندان و رفاه اجتماعی. ماه گذشته، صندوق بین المللی پول هشدار داد که اقتصاد چین نامتعادل و کند است.

خطر این وضعیت نامطلوب جمعیتی برای چین این است که نمی تواند با کشورهای کم دستمزد رقابت کند و اقتصاد آن به اندازه کافی برای ارتقای زنجیره فناوری در مقایسه با کشورهای توسعه یافته نوآور نیست. در این شرایط، چین می‌تواند در دام «درآمد متوسط» بیفتد که آفریقای جنوبی و برزیل تجربه کرده‌اند، به این معنی که بسیاری از کشورها روند صنعتی شدن را آغاز کرده و برای مدت کوتاهی از آستانه تبدیل شدن به کشورهای پردرآمد عبور می‌کنند، اما اعداد بسیار بالاتر است. برخی از این کشورها در دام درآمد متوسط ​​قرار می گیرند.

در نهایت، کاهش سرعت رشد جمعیت چین، هدف حزب کمونیست چین را برای ساختن یک کشور مرفه و قدرتمند تا سال 2049، صدمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، تضعیف خواهد کرد. کای فانگ، اقتصاددان در سخنرانی اخیر خود هشدار داد: چین قبل از اینکه بتواند ثروتمند شود با چالش جمعیت سالخورده مواجه است و بدتر از همه این که هرگز نخواهد توانست به هدف رشد ۱۰۰ ساله خود دست یابد. این یک چالش جدی برای رهبران و مردم چین خواهد بود.

[ad_2]

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

تماس با ما