تا کی درهای مذاکره باز است؟

[ad_1]

تیم جدید مذاکره کننده ایران حدود دو ماه است که مذاکره کرده و دو دور از دور هفتم و هشتم را برگزار کرده است. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد.

به گفته شارک، اما آیا واقعا مهلتی برای مذاکره وجود دارد؟ اخیراً طرف آمریکایی در رسانه ها اعلام کرد که ایران تنها چهار هفته فرصت دارد تا با اتحادیه به توافق برسد. یک منبع ایرانی دیروز به اسکای نیوز گفت: «هیچ مهلتی برای دستیابی به توافق وجود ندارد». شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از منابع ایرانی نزدیک به هیئت ایرانی در وین اعلام کرد که ضرب الاجلی برای دستیابی به توافق وجود ندارد و آنچه منابع آمریکایی و غربی در این زمینه گفته اند نادرست است.

سلاح رسانه ای

با فرض باز بودن یک پنجره چهار هفته ای برای مذاکره، بدون شک این تنها ابزار فشار بر مذاکره کنندگان به ویژه ایران است. هیچ ضرب الاجلی برای چنین وضعیتی در توافق هسته ای یا آژانس بین المللی انرژی اتمی که الان زیر سوال است وجود ندارد. به بیان ساده، در مذاکرات برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل، هیچ ضرب الاجلی، بر اساس هیچ سند تعهدی وجود ندارد.

اما مهمتر از آن، اگر ضرب الاجلی وجود داشته باشد، کدام طرف مذاکره می تواند چنین ضرب الاجلی را تعیین کند؟ آیا ایالات متحده می تواند ضرب الاجل تعیین کند زیرا قدرت بیشتری برای مذاکره دارد؟ یا اینکه ایران به عنوان کشوری که گرفتار عدم تعهد آمریکا و اروپا به برجام است، می تواند ضرب الاجلی برای بازگشت آمریکا به برجام در نظر بگیرد؟ بنابراین، چگونه اروپایی ها می توانند ادعای ضرب الاجل داشته باشند؟

پولیتیکو اخیرا نوشت که برخی از مقامات نزدیک به مذاکرات گفته اند که درهای بازگشت به توافق هسته ای در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه بسته خواهد شد. با این حال، برخی دیگر می گویند که تاریخ مشخصی برای مهلت تعیین نشده است.

دیپلمات‌های بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی هفته گذشته گفتند که اگرچه تمایلی به تعیین «مهلت مصنوعی» برای مذاکرات ندارند، اما «هفته‌ها و نه ماه» برای تمدید توافق باقی مانده است. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که ایران باید «فوریت واقعی به مذاکرات وین بدهد». کمی به عقب برگردیم، در زمان توافق وین در ژوئیه 1994، آمریکایی ها نیز بر حفظ ضرب الاجل کنگره به عنوان چوب در مذاکرات اصرار داشتند. ایران همواره تاکید کرده است که هرگز ضرب الاجل یا فشار برای دستیابی به توافق را نمی پذیرد و تا زمانی که منافع ملی خود حفظ نشود، وارد هیچ توافقی نمی شود.

وضعیت ایران

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا گفت: ما هیچ ضرب الاجل جعلی را قبول نداریم و امیدواریم آنها (کشورهای غربی و آمریکا) به ضرب الاجل جعلی اعتقاد نداشته باشند و برای درک بهتر بیایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پنجره توافق برای همیشه باز نخواهد ماند. زمان مهم است و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه بار زنده نگه داشتن این توافق را بر دوش نخواهد داشت. طرف های اروپایی و آمریکایی باید بدانند که ما برای تلف کردن وقت خود و مردم ایران در وین نیستیم. پیشنهادات روی میز است و خوب است که با پیشنهادات ویژه به وین بیایید.

دیکو حسینی تحلیلگر اخیرا به این سوال که آیا ضرب الاجل مذاکرات هسته ای واقعی است یا تخیلی، “از قبل” پاسخ داده است. از دیدگاه غرب، پیشرفت فناوری هسته‌ای که مدت خروج را به کمتر از یک ماه کاهش داده است، دلیلی برای محدود کردن زمان باقی مانده برای دستیابی به نتایج است؛ اما از دیدگاه ایران، در هفته‌های اخیر دو ابتکارات سازش تا حدودی فشار تبلیغاتی آمریکا برای محدود کردن زمان مذاکره را خنثی کرده است؛ اول توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مجتمع تسا که نشان دهنده جدیت و حسن نیت ایران است و دوم رئیس سازمان انرژی اتمی. (AEOI) گفت علیرغم شکست مذاکرات، ایران نپذیرفته است که 90 درصد رونق در نظر گرفته شده است، اشتباه کنید. با این حال، فرصت های مذاکره پایانی ندارد. با این حال، تحت فشار تحریم ها، ایران تمایلی به معرفی خود ندارد. با این حال، کشور آگاه است که تحریم ها باید هر چه سریعتر برای اقتصاد کشور کاهش یابد. بنابراین من فکر می کنم یک درک ناگفته وجود دارد که توافق نهایی باید در چند ماه آینده انجام شود.

موضوع محتوای هسته ای ایران

موضوع اصلی که بحث را به بحث ضرب الاجل ها مرتبط می کند، موضوع مواد هسته ای است که غرب را به شدت مورد توجه قرار می دهد.

پولیتیکو اخیرا نوشت که «در جریان از سرگیری این دور از مذاکرات وین، نمایندگان ایران و ایالات متحده مستقیماً با یکدیگر دیدار می کنند. انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، مجبور شده است از اقدامات سازش بین ایران و ایران استفاده کند. ایالات متحده؛ وی گفت: «واشنگتن باید بهای عدم خروج مستقیم از ایالات متحده را بپردازد.

یک دیپلمات ارشد غربی گفت: با آغاز دور جدید مذاکرات، باید در مورد همه موضوعات بحث موازی صورت گیرد تا مذاکرات به خوبی پیش برود.

تارنمای پولیتیکو به تعدادی از موضوعات کلیدی اشاره کرد که باید در این مذاکرات مورد توجه قرار گیرد: «یکی از این موضوعات موضوع «مواد هسته‌ای» است.اما امروز محدودیت زمانی به چند هفته کاهش یافته است. گفت: مذاکرات در مورد مسائل هسته ای بسیار فنی است و باید اقداماتی برای بازگرداندن برنامه هسته ای ایران به همان سطح در سال 2015 انجام شود.

درمان در برخی موارد در دسترس است. اما در برخی موارد دیگر وضعیت پیچیده تر بود. برای مثال یکی از راه های خلاص شدن از شر مازاد مواد هسته ای ایران، انتقال آن به روسیه است. این زمان بر است. اما آنچه قبلا انجام شده قابل اجرا است. نحوه برخورد با تعداد زیاد سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران موضوعی دشوارتر و حل نشده است.

منابع غربی می گویند برخی کشورها از ایران خواسته اند سانتریفیوژ را نابود کند. اما تهران ترجیح می دهد آنها را برای آینده نگه دارد. قرارداد بالقوه ممکن است مربوط به دفع تاسیسات اصلی و همچنین سایر امکانات الکترونیکی مورد نیاز برای عملکرد سانتریفیوژ باشد. ماه ها طول می کشد تا این امکانات بازسازی شوند. نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در این مذاکرات بسیار مهم است. وظیفه آن بررسی این است که آیا ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند است. در صورت تصویب هر توافقی، ایران باید دسترسی کامل به ناظران را بدهد. تهران همچنین باید کارت حافظه دوربین های نصب شده در تاسیسات هسته ای خود را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.

تایید و تایید بلند کردن

سایت پولیتیکو نیز موضوع تایید را مطرح می کند و آزمایش در این زمینه از دیگر موضوعات کلیدی در مذاکرات است.

ایرنا به نقل از پولیتیکو نوشت: در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی هسته توافق را بررسی کرده است، هیچ نهادی وجود ندارد که بتواند موضوع لغو تحریم ها را راستی آزمایی و نظارت کند. مذاکره کنندگان باید در مورد چگونگی انجام این کار به توافق برسند. این یک مانع است که باید به سرعت برطرف شود.»

یکی دیگر از گزینه های دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده، ارائه راهنمایی و نقشه راه در مورد نحوه تجارت با ایران و صدور تصمیمات اجرایی در این زمینه است. سایر ابزارها شامل تکمیل قراردادهای صادرات نفت یا افتتاح حساب بانکی خارجی برای ایران است.

موضوع سوم بحث «ضمانت» است. ایران بارها تاکید کرده است که از واشنگتن تضمین حقوقی می خواهد که ایالات متحده از برجام خارج نخواهد شد.

وین چطور؟

دور دوم از هشتمین دور مذاکرات به طور رسمی عصر دوشنبه ساعت 17 به وقت وین در هتل کوبورگ آغاز شد. علی باقریکانی، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برای گفتگو درباره نشست‌ها و بحث‌های آتی دیدار کردند. باقری سپس با نمایندگان سه کشور اروپایی در برجام دیدار کرد و این دو دیدار حدود دو ساعت به طول انجامید.

در همین حال، زمانی که ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار کرد، انریکه مورا به هتل ماریوت، درست روبروی هتل کوبورگ رفت، جایی که گروه 1+4 با هیئت آمریکایی دیدار می کند. او بدون صحبت با رسانه ها قبل از پایان جلسه اصلی مذاکره ایران با طرف های اروپایی به هتل کوبورگ بازگشت.

[ad_2]

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما