تصمیم غیرمنتظره مقتدی صدر تفسیری پشت پرده است

[ad_1]

کارشناسان و افراد مرتبط با احزاب و جنبش های مختلف در عراق با تصمیم رهبر فعلی صدر مبنی بر تحریم جلسه پارلمان در روز دوشنبه برای انتخاب رئیس جمهور جدید عراق مخالف هستند. و با حمایت صدر برای تشکیل دولت با هماهنگی سنی ها و شیعیان عراقی.

به گزارش ایسنا، العربی الجدید در گزارشی درباره تصمیمات اخیر مقتدی صدر، رهبر فراکسیون صدر عراق مبنی بر تحریم جلسه روز دوشنبه پارلمان برای تعیین رئیس جمهور جدید نوشت: 48 ساعت پیش. پارلمان عراق تاریخ انتصاب رئیس جمهور جدید را تعیین کرد.

اطلاعات ضد و نقیض در مورد دلایل این تصمیم

جناح صدر در عراق اطلاعات متناقضی درباره دلایل این تصمیم ارائه کرده است. اولین توضیح برای این تصمیم این بود که مقتدی صدر به احزاب کردی و سنی فشار می آورد و آنها از یک حزب شیعه در برابر حزب شیعه دیگر حمایت نمی کردند و شیعیان عراق از چارچوب هماهنگی منزوی شده بودند.

برخی دیگر می گویند صدر قصد دارد انتصاب رئیس جمهور عراق را تا پایان تحقیقات درباره اتهامات علیه هوشیار زیباری، نامزد حزب دمکرات کردستان عراق به تعویق بیاندازد.

اگر فردا (دوشنبه) انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشود، عراق با اولین نقض قانون اساسی خود در بحران سیاسی کنونی مواجه خواهد شد، زیرا مهلت انتخاب رئیس جمهور جدید فردا 30 روز پس از اولین جلسه پارلمان جدید است.

در همین حال، یکی از اعضای جناح صدر عراق گفت که العربی به احزاب سیاسی و سنی ها به ویژه پس از آخرین سخنرانی عمار الحکیم، رهبر گروه حکمت ملی عراق، فشار آورده است. وی از احزاب و اهل سنت خواست تا وارد عمل شوند و مسئولیت آنها در قبال اختلافات میان احزاب شیعه باعث شد تا از مقتدی صدر بخواهند در چارچوب هماهنگی شیعی در مقابله با بحران انعطاف پذیر باشد.

به گفته این منبع، احزاب سنی و کرد در حال حاضر درباره لزوم توافق در یک دولت برای هماهنگی با شیعیان عراق و دولت صدر بحث می کنند و ادعاهایی مبنی بر تسلط یک حزب شیعه بر دیگری را تکذیب می کنند. بحران فعلی

یکی از اعضای فراکسیون صدر گفت که آخرین تصمیمات مقتدی صدر بر اساس توافقات صورت گرفته بین احزاب سیاسی کرد و اهل سنت برای اجبار آنها اتخاذ شده است.

وی گفت که تصمیم الصدر نهایی نیست و او می تواند قبل از نشست فردا در تصمیم خود تجدید نظر کند، اما تضمین ها مستلزم حمایت احزاب و سنی ها از تشکیل دولت اکثریت ملی است. مشارکت در چارچوب امضای تفاهم نامه با فراکسیون صدر برای هماهنگی شیعیان و همچنین تشکیل فراکسیون اکثریت در مجلس.

تفاوت صدر با کردها و سنی ها

علی الفتلاوی، یکی از اعضای ائتلاف الفتح عراق، گفت که داده های موجود تفاوت بین مقتدی صدر و حزب دمکرات کردستان عراق و ائتلاف اکثریت ملی را نشان می دهد. برتری و قاطعیت) و دلیل تصمیمات مقتدی صدر در بالا همین اختلافات است.

الفتلاوی افزود که چارچوب هماهنگی به دنبال برقراری ارتباط با جنبش صدر برای تکمیل مذاکرات بین دو طرف با هدف تشکیل یک جناح بزرگتر و تشکیل یک دولت ائتلافی است که همه احزاب شیعه را متحد کند و احزاب سیاسی با نفوذ را حذف کند. معادله در آن حد قرار نمی گیرد.

الفتلاوی همچنین گفت که درخواست مقتدی صدر برای تحریم پارلمان می تواند احزاب کرد و سنی ها را به تشکیل ائتلافی برای تشکیل دولت جدید با هماهنگی شیعیان سوق دهد. گنجاندن روند سیاسی عراق در گروه تصمیم گیری او غیرممکن است و حتی جلسه پارلمان بدون حضور صدر تشکیل می شود و رئیس جمهور تعیین می شود.

جاسم محمد جعفر، یکی از اعضای ائتلاف حکومت قانون، نیز گفت که تصمیم مقتدی صدر پس از آن اتخاذ شد که احزاب کرد و سنی تاکید کردند که جنبش صدر را بدون هماهنگی شیعیان ادامه نخواهند داد. دلیل دیگر این تصمیم، سومین تأثیرگذار در مجلس – چارچوب هماهنگی بین شیعیان و متحدان آنها است.

وی گفت: «تصمیم مقتدی صدر ثابت می کند که حزب او بدون متحد کردن احزاب شیعه قادر به تشکیل دولت اکثریت نیست، بنابراین ما به آشتی دادن مواضع خود و تکمیل مذاکرات با الصدر ادامه خواهیم داد. وی گفت: مجلس تشکیل جلسه خواهد داد. و این توافق خواستار یک رئیس جمهور جدید برای جلوگیری از ورود عراق به خلاء قانون اساسی است.

اما مهدی عبدالکریم، رهبر حزب دمکرات کردستان عراق، گفت که هیچ تفاوتی بین کردها و صدر وجود ندارد.

وی توضیح داد که هیچ تفاوتی بین ائتلاف سه حزبی (جنبش صدر، حزب دمکرات و ائتلاف حاکم) وجود ندارد. نمی دانیم چرا تصمیم مقتدی صدر برای ما غافلگیرکننده بود، اما با او تماس خواهیم گرفت تا دلیل آن را جویا شویم.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما