تغییرات بزرگ در خاورمیانه!

[ad_1]

در رفتن خاورمیانه در روزها و ماه های اخیر تحولات جدیدی را تجربه کرده است. در این راستا، بسیاری از بازیگرانی که در سال‌های اخیر به رقابت پرداخته‌اند و در برخی موارد جنگ‌های نیابتی شدیدی با یکدیگر داشته‌اند، اکنون مانند روند عمومی منطقه، راهی برای کاهش تنش در روابط دوجانبه اتخاذ کرده‌اند. سن نمونه

سیل در خاورمیانه و روند کاهش تنش

به گفته فرخ، ایران و عربستان سعودی از ابتدای سال 2021 با هدف کاهش روابط دوجانبه با دولت عراق مذاکره کردند. روندی که تاکنون در قالب چهار دور مذاکرات اتخاذ شده است. در عین حال، امارات مسیر کاهش تنش با تهران را در پیش گرفته است و شاهدیم که اخیرا (اواخر سال 2021) مشاور امنیت ملی امارات «شیخ تهنون بن زاید آل نهیان» پیشرفت چشمگیری داشته و سفری بزرگ به ایران داشته است. امارات متحده عربی در دهه گذشته، مقام ارشد سیاسی از ایران بازدید کرد، از تهران دیدن کرد و رایزنی های گسترده ای با مقامات ایرانی داشت. البته چند ماه پیش اماراتی ها سیگنال های مختلفی برای تنش زدایی با ایران به تهران ارسال کردند و در همین چارچوب چند تن از مقامات نظامی و امنیتی اماراتی راهی تهران شدند.

علاوه بر این، ترکیه و عربستان سعودی اخیراً راهی برای کاهش تنش در پیش گرفته اند. روابط دو کشور به ویژه پس از ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول توسط عوامل سعودی تیره شده است. در همین راستا رجب طیب اردوغان مواضع سخت و تهاجمی علیه دولت عربستان به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد در پیش گرفت و عربستان به طور غیرمجاز ورود هرگونه کالا و خدمات ترکیه را به خاک خود ممنوع کرد. اما اخیرا رجب طیب اردوغان از سفر به ریاض در فوریه سال جاری خبر داده بود که تعجب بسیاری از رسانه های سیاسی و رسانه ای منطقه ای و فرامنطقه ای را برانگیخت.

علاوه بر این، ترکیه و امارات که در موضوعاتی مانند جنگ داخلی سوریه و بحران لیبی اختلافات زیادی دارند، اخیرا گام های مهمی برای کاهش تنش برداشته اند. در همین راستا، در دسامبر 2021، «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ترکیه به ترکیه سفر کرد و قراردادهای مهمی را در زمینه‌های اقتصادی و تجاری به ویژه با ترکیه امضا کرد. در همین حال، ولیعهد امارات از تعهد کشورش برای سرمایه گذاری 1010 میلیاردی در ترکیه خبر داد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده است که در فوریه سال جاری به ابوظبی سفر خواهد کرد و به سفر محمد بن زاید به ترکیه پاسخ خواهد داد.

این در حالی است که امارات در دوران ریاست جمهوری بشار اسد مسیر عادی سازی روابط با نظام سیاسی سوریه را در پیش گرفته است و در پایان سال 2021 وزیر خارجه امارات در سفر به سوریه از عزم کشورش برای توسعه روابط خبر داد. . شرکت سوریه این در تضاد کامل با رویکرد دولت امارات برای سرنگونی نظام سیاسی سوریه و حمایت از شورشیان در بحبوحه جنگ داخلی سوریه است.

قطر و عربستان سعودی نیز به وضوح اختلافات خود را در سال 2021 کنار گذاشتند و دوحه دوباره به بلوک شورای همکاری خلیج فارس پیوست. ترکیه و مصر که درگیر مناقشه بر سر حمایت ترکیه از اخوان المسلمین یا جنگ لیبی هستند، اخیرا با اعلام عزم خود برای توسعه روابط دوجانبه، اقداماتی را برای کاهش تنش ها انجام داده اند.

ظهور یک پارادوکس عجیب در خاورمیانه

در بحبوحه تشدید اخیر روند کاهش تنش در روابط کشورهای مهم خاورمیانه که قبلاً ذکر شد، واضح است که با حرکت منطقه به سمت ثبات و صلح بیشتر، هیچ یک از آنها وجود ندارد. بحران‌ها و درگیری‌های بزرگ در خاورمیانه حل شده است که محل اختلاف قدرت‌های خاورمیانه است و حتی راه‌حل روشن خود را هم نمی‌بینند.

به عنوان مثال، با وجود کاهش تنش ها بین ایران و عربستان، جنگ یمن که هر دو طرف در آن فعال هستند، پایان نیافته و یمن با چالش ها و بحران های مهمی مواجه است. علاوه بر این، جنگ لیبی که در آن ترکیه و چند کشور عربی (به ویژه امارات و مصر) در مقابل یکدیگر قرار دارند، ادامه دارد و بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در لبنان نیز ادامه دارد. علاوه بر این، روابط قطر با سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، علیرغم عادی سازی ظاهری، همچنان با تنش های قابل توجهی مواجه است و هر دو طرف در بی اعتمادی شدید به یکدیگر قرار دارند.

در همین حال، یک پارادوکس و تناقض عجیب ظاهر می شود: با وجود سیل روندهای رو به افزایش در کشورهای کلیدی خاورمیانه، چرا این رویه هیچ راه حلی برای بحران یا تنش در منطقه نمی بیند؟

کشورهای خاورمیانه و اولویت های استراتژیک آنها در حال تغییر است

شاید بهترین پاسخ به سوالی که قبلا مطرح شد این باشد که عامل اصلی تداوم تنش ها و بحران ها در خاورمیانه، علیرغم روند گسترده کاهش تنش در منطقه، یک هدف برای خاورمیانه نیست، بلکه مانور بر روی آن است. دستور جلسه. در واقع، کشورهای خاورمیانه زمینه‌های سیاسی، امنیتی و بعضاً اقتصادی خاصی دارند و تنش زدایی عملی تاکتیک خوبی برای کاهش هزینه‌ها و تقویت امنیت آنها تلقی می‌شود.

تغییرات بزرگ در خاورمیانه!

نشنال اینترست در گزارشی با عنوان «معنای تغییر بزرگ در خاورمیانه»، روند کاهش تنش در خاورمیانه را «غیرواقعی» توصیف کرد و به جای حل و فصل آنها، تنها انجماد درگیری های منطقه ای را توصیف کرد.

به عنوان مثال، در این زمینه می بینیم که محرک اصلی عربستان سعودی در کاهش تنش با ایران و ترکیه، خروج نظامی آمریکا از خاورمیانه بوده است (روندی که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز شد و عراق را نیز در بر خواهد گرفت. و سوریه). و برای کاهش قدرت و نفوذ خود (آمریکا) در منطقه، سعودی ها پس از خروج آمریکا از افغانستان و در عین حال مواضع تند دولت بایدن در برابر آنها که واشنگتن از جنگ یمن حمایت نکرد و تعدادی پیشرفته را عقب کشید. مکانیسم های دفاعی آنها حتی نیازهای تسلیحاتی، مهمات و فنی کسانی را که نمی خواهند تنش ها با این کشور افزایش یابد، برآورده نمی کنند.

کاهش تنش عربستان سعودی با ترکیه نیز عمدتاً به این دلیل بوده است که سعودی ها با مشاهده طیف قابل توجهی از روند کاهش تنش در منطقه، نخواستند خود را در موقعیت نامناسب قرار دهند و عملاً به دنبال آن هستند. متحدان خودشان. از حالت تنهایی خارج شوید.

یک دیپلمات ترکیه ای در گفت وگو با میدل ایست مانیتور تاکید کرد که علیرغم درخواست های مکرر ترکیه از عربستان برای کاهش تنش، عربستان سعودی پاسخی نداده است. ترکیه نیز با بازداشت در کنار عربستان سعودی سعی در حفظ منافع اقتصادی خود دارد و در مواقع بحران مالی از برخی ظرفیت های عربستان سعودی برای کاهش بحران (با جذب یا صادرات سرمایه گذاری خارجی) استفاده می کند. و خدمات).

تغییرات بزرگ در خاورمیانه!

میدل ایست مینور در گزارشی تشدید تنش های عربستان سعودی با امارات را ناشی از ترس ریاض از انزوای منطقه ای پس از خروج نظامی آمریکا از منطقه دانست و تاکید کرد که ترکیه در تلاش برای بهبود روابط خود با عربستان است. دستیابی به منافع مالی در یک بحران مالی بحرانی قرار دارد.

امارات از این طریق تنش خود را با ایران کاهش می دهد. پس از تشدید تنش بین ایران و ایالات متحده در دوران دولت ترامپ و حمایت آنها از مواضع ضدایرانی دولت ترامپ و متعاقب آن واکنش شدید ایران، امارات متوجه شد که خصومت ایران و آمریکا می تواند عواقب و هزینه های جدی داشته باشد. برای آنها. نه برای مواجهه با آنها). بنابراین آنها مسیر کاهش تنش با ایران را در پیش گرفته اند و سعی دارند به تهران این پیام را بدهند که نمی خواهند این کشور با واشنگتن درگیر شود.

تغییرات بزرگ در خاورمیانه!

هفته نامه عرب در گزارشی با اشاره به روند تنش زدایی امارات با ایران، عدم حضور موثر واشنگتن در منطقه را ناشی از نگرانی های امنیتی امارات دانست و تاکید کرد که ابوظبی توازن همزمان بین اسرائیل و ایران را می بیند. به عنوان تعادل. گری به هر دوی آنها نگاه می کند (برای امنیت خودش).

کاهش تنش میان ترکیه و امارات عمدتاً از سوی ترکیه و برای اهداف اقتصادی آغاز شده است. این بازتاب روشنی از سرمایه گذاری 10 10 میلیاردی امارات در ترکیه است که در سفر اخیر ولیعهد به آنکارا اعلام شد.

البته در شرایط خروج نظامی آمریکا از منطقه، اماراتی ها نیز در تلاش هستند تا در راستای منافع خود در خاورمیانه حملات ویژه ای انجام دهند. ترکیه و مصر نیز با انگیزه های اقتصادی تنش ها را کاهش داده اند و البته روند تنش زدایی آنکارا با کشورهای عربی را ادامه می دهند (که گاهی بازتاب همان انگیزه های تنش زدایی ترکیه با اعراب است).

همه موارد فوق نشان می دهد که تغییرات در فضای امنیتی و سیاسی در خاورمیانه باعث شده است که کشورهای خاورمیانه عملاً برنامه سیاست خارجی خود را تغییر دهند و مسیر تنش زدایی را در پیش بگیرند. موضوعی که تنش زدایی را در عمل برای آنها تاکتیکی می کند و نباید آن را یک راهبرد بلندمدت تلقی کرد (از این رو این کشورها حاضر نیستند برگه های برنده خود را در درگیری های منطقه ای تسلیم کنند). در این میان، مناطق درگیری و تنش بین قدرت‌ها در خاورمیانه همچنان فعال است و در شرایط کنونی باید به معنای واقعی کلمه مورد توجه قرار گیرد. بنابراین خاورمیانه به جای حل مسئله، موضوع را در دستور کار قرار داده است.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما