* تهیه مدرسه از جیب مردم یا از خزانه دولت؟!

[ad_1]

در لایحه بودجه سال 1401، اگرچه بودجه برخی نهادها و تشکل های مذهبی اعلام نشده بود; اما بر اساس همین لایحه غیرشفاف، بودجه مرکز خدمات حوزه های علمیه نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته است. این موضوع انتقادات زیادی را به دنبال داشته و حتی آیت الله محقق داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز از وابستگی مالی سمینارها به دولت انتقاد کرده و می گوید: آیت الله بروجردی بدون مشکل حوزه علمیه را علیه دولت اداره کرد. اما یکی از مشکلاتی که امروز در این حوزه وجود دارد این است که به دولت و دولت بستگی دارد

به گزارش شرق، آیت الله محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه که در نشست نقد و بررسی کتاب «قرن ملت حوزه علمیه و مسائل جامعه ایران» در خانه اندیشمندان علوم انسانی سخنرانی می کرد، افزود: وی گفت: بودجه مردم باید مورد استفاده حوزه قرار گیرد و حوزه مستقل باشد.وی افزود: بر ایجاد یک حوزه مبتنی بر اصرار تاکید کرد. آنها بر جدایی حوزه از سیاست متمرکز شدند و بار دیگر توانستند روحانیت را در دل مردم جای دهند».

وی با تشریح تاریخچه حوزه علمیه در جامعه گفت: جامعه هیچگاه محل تندروها نبوده است، شهر محل مطالعه و مهار است، به طلاب می گویند پایین بیایید چون به خاطر شماست. مرحوم التایی تبلیغ می کرد که شیخ عبدالکریم به ملاقات عاشیق محمد ارباب یکی از علما می رود، در بین مردم اعتباری نیست، گاهی بسیاری از طلبه ها می آیند و درس می خوانند و می روند؛ «اما شما در سیاست دخالت نکرده اید و می توانید. فقط در اینجا حوزه های انتخابیه تشکیل دهید.”

وی گفت: پس از 40 سال، صحت تحلیل او را می بینیم. سخنان ایشان و توصیه هایی که به شاگردان می شود مؤید این مطلب است. وی به دانشجویان توصیه کرد ازدواج موقت نکنند. مراقب زنانت باش یک روز سر کلاس گفته بود: «دانشجویان! برای ناراحتی همسرتان موقت ازدواج نکنید».

یکی فریاد می زند که یاد خلیفه دیگر خوب است. حاج شیخ می گفت اگر مخالفت هم می شد کار خوبی می کرد، معلوم نیست در بودجه دولتی بودجه وجود دارد یا خیر. تعیین ردیف برای این مجموعه بار اضافی زیادی بر دوش بودجه و در واقع ملت بود که طی سالیان متمادی اتفاق افتاده و آرام آرام در حال گسترش است. .

این ویژگی به حوزه علمیه و روحانیت شیعه آزادی بخشید و راه را برای قدرت معنوی و نفوذ فوق‌العاده مراجع و علما در دل توده‌ها باز کرد. حوزه های علمیه به توصیه های اکید امام خمینی (ره) مبنی بر پرهیز از بودجه دولتی عمل نکردند و این تکیه بر بودجه های دولتی علاوه بر کاهش استقلال حوزه و روحانیت، بین آنها و مردم نیز فاصله ایجاد کرد. از این رو ضرورت کاهش بودجه دولتی حوزه ها برای کاهش شکاف بین مردم و حوزه بارها مطرح شده است; اما هر بار شاهد افزایش شدید بودجه این مراکز بوده ایم.

همانطور که در این لایحه آمده است، سهم بودجه مرکز خدمات حوزه های علمیه بیشتر از سازمان حفاظت محیط زیست است. بودجه سازمان محیط زیست در لایحه بودجه 1401 2 هزار و 157 میلیارد تومان است. اکنون در بودجه هفتم لایحه بودجه سال 1401 بودجه اجرایی برخی نهادها و تشکل های مذهبی آمده است. اما نه به طور کامل، زیرا اوقاف و موسسات خیریه، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان هایی مانند جامعه المصطفی العالمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه کوم، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و… سهم زیادی در بودجه دارند. . بودجه مؤسسات مذهبی آنها همیشه مقدار زیادی نقدینگی را به عنوان بالاترین سهم خود در بودجه اختصاص می دهند که سهم آنها در سال 1401 در لایحه بودجه جاری اعلام نشده است.

به عنوان مثال، بودجه جامعه المصطفی، یکی از دریافت کنندگان اصلی بودجه دولتی، در بودجه سال 1400 نسبت به سال 1999، 75 درصد افزایش یافته است. با توجه به این افزایش بودجه، جامعه المصطفی به بودجه ای برابر با بودجه مؤسسات آموزشی کشور رسید. نکته مهم این است که جامعه المصطفی نیز مانند تمامی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور از معافیت مالیاتی برخوردار است. به نظر می رسد امسال برای پرهیز از انواع انتقادات، بودجه جامعه المصطفی و دیگر تشکل های جنجالی به تفصیل بیان نشده است. ; یعنی 43 درصد افزایش یافته است. ▪ شورای عالی دارایی های خود را از ۲۵۹.۱ میلیارد تومان در سال قبل با ۳۷ درصد افزایش به ۷۱۹.۱ میلیارد تومان رسانده است.

همچنین بودجه شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران از 391 میلیارد تومان به 460 میلیارد تومان افزایش یافته است که نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش داشته است. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با رشد 124 درصدی به 77.3 میلیارد تومان رسیده است. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نیز با رشد 53 درصدی به 38.4 میلیارد تومان رسید.

دانشگاه اهل بیت با رشد 51 درصدی به 27 میلیارد تومان رسیده است. بودجه سازمان بسیج با 45 درصد افزایش به 3083 میلیارد تومان رسیده است. بودجه مرکز نمونه اسلامی و ایرانی پیشرفت با افزایش 158 درصدی به 22 میلیارد تومان رسیده است. همین تجهیزات در دستگاه مادر در لایحه بودجه 1401 مقایسه بودجه این دستگاه ها با ردیف قبلی اشتباه است. سال ها

به گفته این سازمان، به منظور تمرکززدایی از فرآیند تخصیص بودجه و بودجه و کاهش اثربخشی چانه زنی در این حوزه، دولت در لایحه بودجه سال 1401، بودجه تجهیزات مشابه را در دستگاهی بزرگتر تجمیع کرده است. رقمی که در لایحه بودجه سال 1401 به عنوان اعتبارات هزینه ای و عمرانی سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه ها ذکر شده است تنها مختص این سازمان نیست بلکه مجموع اعتبارات سازمان های تجمیع شده در ردیف بودجه سازمان تبلیغات را نیز شامل می شود.

مقایسه ارقام ردیف بودجه سازمان تبلیغات در لایحه بودجه 1401 با بودجه سال قبل اشتباه است. بنابراین باید منتظر نهایی شدن بودجه بود تا از تغییرات جزئی بودجه حوزه های علمیه اطلاع رسانی شود و تنها شنیده ها حکایت از عدم افزایش حداقل 100 درصدی برای کل موسسات مذهبی و حوزوی دارد. دور از دسترس بودن

[ad_2]

Walker Jimenez

طرفدار تلویزیون آزاد. علاقه مندان به سفر نرد وب. گیمر. علاقه مندان به الکل ارتباط دهنده. نینجا غذا. پیشگام آبجو.

تماس با ما