تکلیف افزایش حقوق معلمان در سال 1401 چه می شود؟

[ad_1]

در رفتن در سال 1390 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منتشر شد. سندی که در فصل ششم به نظام رتبه بندی معلمان اشاره دارد. اما اکنون پس از یک دهه و کش و قوس های فراوان، مجلس یازدهم اعلام کرده در حال بررسی طرح رتبه بندی معلمان است که جزئیات آن از سوی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام شده است. وی گفت: حداقل حقوق معلمان به 8 میلیون و 20 هزار تومان می رسد. اما یکی از اعضای کمیسیون آموزش گفت که شورای اولیا این طرح را نپذیرفته و آن را رد خواهد کرد.

به گزارش فرارو، دولت در لایحه بودجه سال 1401 در جدول 9 (برآورد اعتبارات محدود در سال 1401) مبلغ 25 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان پیش بینی کرده است. بر اساس این طرح، معلمان 80 درصد از حقوق معلمان پایه در یکی از دانشگاه‌های تهران را دریافت خواهند کرد.

به گفته علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معلمان در پنج گروه دسته بندی می شوند. در گروه اول حداقل دستمزد به هشت میلیون و حقوق رتبه پنجم که از گروه های ممتاز محسوب می شود نیز به 15 میلیون تومان می رسد.

همچنین گفته می شود گروه های 2 و 3 و 4 نیز بین 8 تا 15 میلیون حقوق ما را می گیرند. پیش از این فقط معلمان مدارس مشمول طرح رتبه بندی می شدند. این نماینده مجلس می گوید اما اکنون مدیریت آموزش و پرورش نیز به این گروه اضافه شده است.

اکنون با این حساب تعداد معلمان رتبه بندی شده از 503000 به 760000 افزایش یافته است.

طرح رتبه بندی معلمان؛  آیا افزایش حقوق لغو شده است؟

آیا طرح افزایش حقوق معلمان وجود دارد؟

ساعاتی پس از اعلام جزییات طرح جدید رتبه بندی معلمان در مجلس منادی سفیدان، مهرداد ویسوکرمی، رئیس کمیسیون آموزش، یکی دیگر از اعضای این کمیسیون به سخنرانی پرداخت. وی در ویدئویی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده، می گوید امکان افزایش حقوق معلمان تا 80 درصد حقوق معلمان پایه در یکی از دانشگاه های تهران وجود ندارد.

وی معتقد است برای اجرای این طرح 170 تا 200 هزار میلیارد تن بودجه نیاز است. این در حالی است که دولت در بودجه 1401 هزار و 25 هزار میلیارد پیش بینی کرده است.

مهرداد وس کرمی گفت: دولت دوازدهمین بار مالی 20 هزار میلیارد تومانی از 170 تا 200 هزار میلیارد تومان را پذیرفته است. اما تصور ما این بود که آقای به محض روی کار آمدن دولت رئیسی فرجی، دولت سیزدهم تنها 25 هزار میلیارد تومان از این بودجه را پذیرفت.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دولت باید بودجه طرح رتبه بندی معلمان را تامین کند، گفت: بودجه دیگری برای این طرح وجود ندارد.

وی گفت: اما در صورتی که در برنامه فعلی تغییری ایجاد نشود، به دلیل عدم حمایت دولت به شورای اولیا بازمی گردند.

وی گفت: در حال حاضر افزایش جدی حقوق در لایحه تصویب از جمله بودجه ای که دولت در لایحه بودجه 1401 داده است، وجود ندارد.

علاوه بر این، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش معتقد است که این طرح بیشتر شبیه سازی است تا دنباله ای.

او می‌گوید که اسناد باید برای مرتب‌سازی ارائه شوند تا بر کیفیت کار تدریس تأثیر بگذارند و معلمان را توانمند کنند.

وزارت آموزش و پرورش نمی تواند به معلمان بازنشسته پاداش بدهد چه برسد به رتبه بندی!

طرح رتبه بندی معلمان؛  آیا افزایش حقوق لغو شده است؟مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره امکان اجرای طرح رتبه بندی معلمان با بودجه وزارت آموزش و پرورش به فرارو گفت: بودجه 1401 یکی از غیرشفاف ترین بودجه های ایران از ابتدای شروع بودجه است. در حال حاضر عدد بودجه دانشگاه تهران را برای مقایسه با بودجه دانشگاه شریف نمی دانیم. همچنین بودجه دانشگاه های دولتی تحت تاثیر نمایندگان مردم در شهرستان ها مشخص نیست. دانشگاه هایی که تحت تأثیر نمایندگان مردم ایجاد شده اند اکنون به کارخانه ای برای ساخت اسناد تبدیل شده اند.

وی در خصوص بودجه وزارت آموزش و پرورش می گوید: به طور جداگانه مشخص نیست برای هر پروژه چقدر در بودجه این وزارتخانه در نظر گرفته شده است. اما اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است طرح رتبه بندی را تکمیل می کند و حقوق معلمان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، غیرحرفه ای است. اما اگر چنین است، چرا معلمانی که سال گذشته بازنشسته شده اند هنوز جوایز خود را دریافت نکرده اند؟

این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر معلمانی که 31 شهریور امسال بازنشسته می شوند پاداش سال آینده خود را دریافت می کنند. بازنشستگان ریاست جمهوری در اولین ماه خدمت خود جوایزی دریافت می کنند.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما