حیف چین برای ایران از نگاه روزنامه اطلاعات

[ad_1]

اطلاعات: 5 ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، هفتمین نشست وزرای امور خارجه ایران و چین در روزهای اخیر می گذرد. امیر عبدالله و هیئت بلندپایه اقتصادی به کشور سفر کردند و در این سفر مهم، برنامه جامع همکاری های جامع ایران و چین (25 ساله) بر اساس اراده متقابل سران عالی رتبه دو کشور برای تقویت بیشتر همکاری های همه جانبه اعلام شد.

نکته مهم این سفر و اعلام آغاز برنامه جامع همکاری پس از گفتگوهای مفصل وزرای امور خارجه دو کشور در ووشوی چین، در بحبوحه مذاکرات برجام در وین صورت گرفت. برنامه توسعه مشارکت جامع بدون توجه به تحولات بین المللی به سیاست هر دو کشور راه پیدا کرده است.

چین، کشوری پهناور و پرجمعیت، می تواند در آینده نزدیک به اولین قدرت اقتصادی جهان با رشد اقتصادی بالا تبدیل شود. کشور با برنامه ریزی دقیق و بلندمدت و بهره گیری از دانش روز در زمینه های مختلف از جمله صنعت، تجارت، فناوری های نوین، انرژی، نظامی، محیط زیست و همه نشانه ها و نشانه ها به این هدف دست یافته است. کشور در عمل به وعده خود کوتاهی نخواهد کرد.

برنامه ریزان و سیاست گذاران چینی با تحلیل دقیق استراتژی های رقبا در حوزه های مختلف بدون رصد دقیق تحولات جهانی و ایجاد حساسیت و تاکید مطمئن بر دانش برنامه ریزان داخلی، استراتژی های مناسب و با نتایج قابل دستیابی را به دقت تدوین و اجرا کرده اند. ارزش داخلی آنها بیش از حدود است. 9 تریلیون

این شورا به عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت در حوزه سیاست و امور منطقه ای و جهانی، روابط با کشورها را بر اساس قواعد و موازین بین المللی تنظیم و اجرا می کند.

این کشور علیرغم اختلافات جدی سیاسی که با برخی کشورها به ویژه آمریکا در موضوع حاکمیت از جمله موضوع تایوان دارد، هیچ گاه سعی نکرده موضوع را آنقدر جدی جلوه دهد که تاثیر منفی بر اجرای برنامه هایش بگذارد. مناطق مختلف. تا نقشه اش را محقق کند. اگرچه هرازگاهی تنش هایی با آمریکا در تجارت و سیاست وجود داشته است، اما فراتر از آن نرفته و به بحران منجر نشده است.

از دیدگاه چین، هر بحرانی می تواند قطار توسعه کشور را که با سرعت شگفت انگیزی حرکت می کند، مختل یا کند کند، چیزی که مقامات پکن اصلاً آن را دوست ندارند. بنابراین چین از نظر سیاسی همواره به دنبال پایبندی و پایبندی به چارچوب ها و قوانین بین المللی بوده است.

در مجموع چین با اقتصاد قوی و تکنولوژی روز و برنامه ریزی قوی در زمینه های مختلف سعی در حذف رقبای خود داشته است و در این راستا باید به کشورهای با پتانسیل اقتصادی بالا مانند ایران توجه ویژه شود. و شاکتی، تاجر است. و انرژی و سایر بخش ها و عاملی تعیین کننده به ویژه در خاورمیانه است.

امضای طرح جامع 25 ساله همکاری با ایران و اجرای آن در چارچوب این رویکرد ارزیابی خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر همواره از حمایت چین در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری برخوردار بوده و بیش از یک دهه است که اولین شریک تجاری ما بوده است. در عین حال، حمایت های بین المللی چین از ایران به ویژه در موضوع هسته ای، جایگاه ایران را در مذاکرات تقویت کرده است و دولت ما نیز بارها از این موضوع تمجید کرده است.

اکنون شاهد مرحله جدیدی از مذاکرات برجامی هستیم که چین، مخالف سرسخت سیاست تحریم های یکجانبه آمریکا، حمایت از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، بدون توجه به تحولات بین المللی در دستور کار بهبود روابط با تهران است.

از سوی دیگر، در مورد موضوع مهم کرونا که در کل دنیا را درگیر کرده است و بسیاری از کشورها از جمله کشورهای غربی در پیشگیری و درمان این بیماری به ایران کمک نکردند، چین نزدیک به 120 میلیون دوز از این واکسن تهیه کرد. البته نهادها به ویژه وزارت امور خارجه و سفرای کشورمان در چین در مبارزه با کرونا نقش موثری داشته اند و اکنون که بسیاری از کشورهای غربی به این بیماری مهلک مبتلا هستند، مردم ایران در وضعیت بهتری قرار دارند. در برابر این بیماری واکسن بزنید. و واکسیناسیون به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است و این تجربه مهم همکاری با چین را البته می توان به سایر حوزه ها نیز تعمیم داد.

در حوزه کشاورزی کشور چین به ویژه بحث مدیریت آب که متاسفانه ایران در این زمینه با بحران جدی مواجه است می تواند با استفاده از فناوری بارورسازی ابرها، جمع آوری و مدیریت صحیح نهرها و رودخانه ها ما را در رفع این بحران یاری کند. سد و این موضوع نیز در طرح جامع همکاری گنجانده شده است و می تواند نویدبخش آینده بهتری برای حل مشکلات بخش کشاورزی و مشکل آب کشورمان باشد.

در بخش نفت، چین یکی از خریداران اصلی فرآورده های پالایشی ما است و در اوج تحریم ها، تحریم های یکجانبه آمریکا غیرمنطقی و غیرقابل اجرا است و اصولاً نفت ایران را تامین می کند. واشنگتن در این زمینه. دنیا ندارد و فرقی نمی کند، خریده است و اکنون یکی از مشتریان اصلی کشورمان در منطقه است و این موضوع اعتماد و اطمینان جمهوری اسلامی است و ثابت می کند که تحریم های یکجانبه آمریکا جنبه عملیاتی ندارد. و اینکه بحران اقتصادی ایجاد می کنند و به تنهایی به هدفش که سرنگونی ایران است نمی رسد.

بنابراین، حمایت بین‌المللی چین از ایران موضوع مهمی است که ایران باید برای آن توجه بیشتری به چین از نظر سیاست شرق‌نگر داشته باشد. این کشور از مذاکرات بین ایران و همسایگانش و به ویژه با کشورهای عربی و همچنین با عربستان سعودی حمایت می کند.

در موضوع یمن، افغانستان، سوریه و عراق، شباهت‌های زیادی بین دیدگاه‌های ایران و چین وجود دارد و این موضوع می‌تواند نقطه قوتی برای همکاری جمهوری اسلامی در راستای ارتقای صلح و ثبات و توسعه پایدار در منطقه باشد. همانطور که در بالا اشاره شد، روابط گسترده ایران با چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان که به زودی می تواند به قدرت اول جهان تبدیل شود، می تواند منافع بسیاری را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. در عین حال، بسیاری از شباهت های فرهنگی و تمدنی چین و ایران می تواند این رابطه را تسهیل کند.

ما نباید فراموش کنیم که نگاه چین به جهان اساساً با نگاه غرب به ویژه ایالات متحده متفاوت است. تعریف رابطه مبتنی بر احترام متقابل، عدم مداخله در امور داخلی کشورها و عدم رعایت استانداردهای دوگانه چین در روابط خود با جهان می تواند بستر مناسبی برای همکاری دو کشور و همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی باشد. البته این امر مستلزم هماهنگی و همکاری در همه عرصه های کشور از طریق برنامه ریزی منسجم و توسعه همه جانبه روابط با چین است.

[ad_2]

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما