در بازار استانبول چه خبر است؟

[ad_1]

در رفتن تجار و مغازه داران در بازار بزرگ استانبول محتاط و خوشبین هستند، زیرا اقدامات جدید تغییرات چشمگیری را در آینده لیر به همراه خواهد داشت.

روز دوشنبه، بازارهای ترکیه شاهد حرکت بی‌سابقه‌ای در برابر لیر بودند و دلار آمریکا نزدیک به 30 درصد کاهش یافت.

لیر در رشدی بی‌سابقه پس از اجرای اقدامات اقتصادی حمایتی جدید، وضعیت را بهبود بخشید و امیدهای اولیه را در میان شهروندان عادی ایجاد کرد.

از روز پنجشنبه، دلار آمریکا 11 لیر بود، در حالی که قبل از اقدام جدید، 18 لیر بود. من به یاد نمی آورم که اقتصاددانان و افراد مسن هرگز چنین تغییر بزرگی را دیده باشند.

هدف از اقدامات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تشویق شهروندان به نگهداری لیر به جای دلار در حساب های بانکی با نرخ بهره بود و بر اساس این طرح، بانک مرکزی و خزانه داری تضمین می کنند که اگر دلار در مدت کوتاهی افزایش پیدا کند، بازپرداخت آن را انجام دهند. برای بیش از سه، شش یا دوازده ماه.

حساب‌های جدید که برخی در رسانه‌های اجتماعی آن را «دلار ترکیه» می‌نامند، به نظر می‌رسد که سناریوی بی‌خطری را ارائه می‌دهند که در آن تضمین می‌شود که ترک‌ها بازدهی برابر در بازار فارکس دارند، حتی اگر بازار کمتر از نرخ بهره رسمی باشد. سرمایه گذاران هنوز نرخ بهره رسمی را دریافت می کنند.

بسیاری از صاحبان صرافی نسبت به افشای این موضوع که شهروندان عادی ترکیه برای فروش دلارهای خود به لیر به بازار آمده اند، تردید داشتند. یکی از صرافان مقابل مغازه کوچک خود در ورودی بازار بزرگ استانبول گفت: “ما نمی دانیم چه اتفاقی می افتد. اگر دلار دوباره افزایش یابد، ما تفاوت زیادی بین قیمت خرید و فروش اعمال خواهیم کرد.” .

برخلاف انتظار، هیچ صفی در صرافی ها وجود نداشت. در واقع بازار بزرگ و خیابان آلتین چیلار در همان حوالی که ده ها صراف با مغازه های طلا و جواهر فروشی دارد، مثل همیشه شلوغ نبود.

در اکثر روزها شنیدن صدای فرد کناری در آن ناحیه تقریبا غیرممکن است. صدها نفر مدام در حال خرید و فروش ارز و طلا هستند و آنقدر با تلفن همراه خود بلند صحبت می کنند که همیشه سردرگمی وجود دارد. در عوض، در روزهای اخیر به نظر می رسد حضور عمومی وجود دارد و معامله گران آرام و محتاط هستند.

یکی از آنها گفت ما نمی دانیم این قیمت ها ثابت است من دلار را به این قیمت فروختم و اگر دوباره گران شود چه؟ با این حال، یک فروشنده نقره گفت که وقتی درآمدش به سقف مورد انتظار نرسد، هرگز خوشحال نخواهد شد. این مرد که ظروف نقره خود را به کشورهای آسیای میانه صادر می کند، می گوید که اخیراً زمین خود را با خرید نقره به قیمت بالاتر از دست داده است.

وی ادامه داد: فرصت پس انداز ندارم و منتظر افزایش قیمت ها به سطوح قبلی هستم اما برای اولین بار در یک سال گذشته مهم نیست که این ضرر ناشی از امید به آینده اقتصاد مردم باشد. او به خاورمیانه گفت.

علیرغم احتیاط بازار، هاکان آران، مدیر عامل یکی از بزرگترین بانک های ترکیه، روز سه شنبه گفت که از زمانی که اردوغان از ابزارهای مالی جدید رونمایی کرد، سرمایه گذاران روزانه 1.75 میلیارد دلار فروخته اند. بر اساس گزارش بانک مرکزی ترکیه، تا اواسط 15 دسامبر، سپرده های لیری در بانک های این کشور به کمتر از دو میلیارد لیر کاهش یافته است، در حالی که سپرده های دلاری از 3 میلیارد دلار فراتر رفته است.

این رقم در دسامبر گذشته کمتر از 2 میلیارد دلار بود. بلال گولر که محصولات چوبی و سایر سوغاتی ها را وارد می کند، مغازه ای در نزدیکی بازار بزرگ در منطقه مرجان استانبول دارد. او این اقلام را از اندونزی می خرد تا در ترکیه بفروشد. وی گفت: پس از اینکه دلار برای مدت کوتاهی به بالای 18 لیر رسید، تأثیر جدی بر تجارت گذاشت.

وی گفت: کاهش ارزش لیر حاشیه سود ما را از 60 درصد به 20 درصد کاهش داد. وقتی ما و مشتریانمان این کاهش ارزش را دیدیم، تمام دارایی لیر خود را به دلار تبدیل کردیم.

گولر معتقد است بزرگترین مشکل نوسانات قیمت است. وی گفت: دلار می تواند 15 لیر یا 10 لیر باشد، فرقی نمی کند، ما نیاز به ثبات در بازارهای مالی داریم تا بتوانیم محاسبات دقیق انجام دهیم و از زیان های غیرمنتظره جلوگیری کنیم. گولر معتقد است که اقدام اخیر نیازهای صاحبان مشاغل و مشاغل را برآورده نخواهد کرد، زیرا آنها سرمایه و تجملاتی برای ماندن در ابزارهای مالی برای سه ماه یا بیشتر ندارند. دوباره ذخیره کنید.

وی گفت: “اگر مردم عادی پول خود را به لیر تبدیل کنند و در بانک بگذارند، ما سود خواهیم داشت. در این صورت، وام گرفتن از بانک ها آسان تر می شود. برای سرمایه گذاری برای ترکیه نرخ سود کمتری وجود دارد.” او گفت. مهمتر از آن. به طور کلی، ما خواهان ثبات هستیم. دیدن تلاش دولت برای انجام کاری خوب است.

برخلاف سال های گذشته، مراکز خرید نزدیک بازار بزرگ استانبول شلوغ نیستند، اگرچه خلوت هستند و مشتری ندارند. برخی از گردشگران در اطراف مغازه ها هستند، برخی با خریداران محلی قدم می زنند. این بدان معناست که این مناطق سایه های گذشته را با خود حمل می کنند. با این حال، احتیاط در امیدهای گولر غیر معمول نیست.

ابراهیم سلجوقی که ظروف شیشه ای و ظروف آشپزخانه را هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای خارجی می فروشد، به خاورمیانه گفت: «اردوغان بار دیگر صداقت و توانایی خود را در یافتن راه حل برای مشکلات سیاسی و اقتصادی که ثابت شده است، نشان داد.» به دلیل نوسانات در قیمت دلار، تولیدکنندگان از فروش خودداری کرده‌اند و با وجود پیشنهاد ما برای پرداخت سه برابر قیمت عادی، از فروش خودداری کرده‌اند، دخالت‌های اخیر دولت بسیار مناسب و با تاخیر است.»

سلجوقی می گوید که به آینده ترکیه از نظر اقتصادی باور دارد و کالاهای ترکیه کیفیت بهتری نسبت به کالاهای چینی دارد. او می گوید مشکل اصلی ترکیه بی ثباتی است. وی به خاورمیانه گفت: اگر بتوانیم دلار را در حد مشخصی نگه داریم، گردش مالی آنها در بازار افزایش می یابد، زیرا مردم می دانند که ارزش پول جیبی آنها تا چند ماه آینده کاهش نمی یابد. او اعتراف می کند که دلار خریده و ضرر کرده است، اما می گوید: مشکلی نیست، ضرری برایم مهم نیست، الان بیشتر از پول به امید نیاز داریم.

منبع: خاورمیانه آی.

ترجمه: فرارو

[ad_2]

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما