«دلار ترکیه» رونمایی شد!

[ad_1]

در رفتن رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه از ابزار سرمایه‌گذاری جدید مبتنی بر ارز خارجی، لیر، رونمایی کرد.

چی شد

اردوغان مدت‌ها اصرار داشت که نرخ‌های بهره ترکیه پایین بماند و در ماه اوت بانک مرکزی این کشور طی چند ماه گذشته مجموعه‌ای از کاهش نرخ بهره را تعیین کرد. کاهش نرخ بهره واقعی به زیر 14 درصد، سرمایه گذاران ترکیه را مجبور به فرار از بازار ارز خارجی (مانند فارکس) کرد.

اردوغان شب گذشته با ابزار سرمایه گذاری جدید لیر وحشت را متوقف کرد. حداقل، در حال حاضر.

ابزار جدیدی که برخی در شبکه‌های اجتماعی آن را «دلار ترکیه» می‌نامند، این مشکل را حل می‌کند: اگر سرمایه‌گذاران ارز خارجی خود را به لیر تبدیل کنند و در حساب‌های پس‌انداز با سررسید معین سرمایه‌گذاری کنند، خزانه‌داری ترکیه بازدهی برابر را در بازار ارز تضمین می‌کند. بازار روباه اگر کمتر از نرخ بهره رسمی باشد، باز هم سرمایه گذاران نرخ بهره رسمی را دریافت خواهند کرد.

نورالدین نباتی وزیر دارایی ترکیه در بیانیه ای کتبی گفت که بازار جدید دارای گزینه های سررسید سه، شش، نه و دوازده ماهه خواهد بود و سرمایه گذاران تنها در صورتی پس انداز خواهند کرد که سپرده های خود را قبل از پایان دوره از حساب پس انداز خارج کنند. آن را بر اساس نرخ ارز دریافت خواهند کرد.

این ابزار اساساً سرمایه گذاران ترکیه ای را از نگهداری پول خود در سپرده های ارزی بی نیاز می کند و انگیزه زیادی برای خرید لیر ایجاد می کند. بر اساس گزارش انجمن بانکداری ترکیه، در روزهای اخیر با وجود بسته شدن بازار، بیش از یک میلیارد دلار خرید و فروش و تراکنش بانکی صورت گرفته است.

با این حال، اقتصاددانان به شدت از این طرح انتقاد کرده اند، زیرا بدهی عمومی را افزایش می دهد و خزانه داری بین نرخ ارز خارجی و لیر تفاوت قائل می شود. یک استراتژیست ارشد Blue Bay Asset با تیم خود گفت: “در واقع، همه این اقدامات فقط دلاری شدن را افزایش می دهد، زیرا مبنای سپرده گذاری فارکس یا فارکس خواهد بود و دلاری شدن از بخش خصوصی به بخش دولتی تغییر خواهد کرد.” . مدیریت در لندن او جهت و انتقال را می یابد.»

از سوی دیگر، بسیاری از اقتصاددانان ترکیه استدلال کرده اند که بازار جدید به طور مخفیانه نرخ بهره را افزایش می دهد، زیرا خزانه داری در واقع شکاف تورمی را جبران می کند. رفعت گورکی ناک، اقتصاددان معروف، در توییتی نوشت: «آنها نرخ بهره را به شدت افزایش دادند بدون اینکه نامی ببرند. اگر نرخ ارز 40 درصد و نرخ سود 14 درصد باشد، آیا خزانه داری 26 درصد پرداخت می کند و این نرخ سود نامیده نمی شود؟! باور نکردنی “.

همچنین این نگرانی وجود دارد که ابزار مالی جدید باعث افزایش تورم شود، زیرا باید لیر بیشتری را وارد بازار کند.

خلقت قدیمی؟

این ابزار مالی کارشناسان را به یاد تجربه قدیمی مشابه ترکیه در دهه 1970 می اندازد. در آن زمان، ترکیه با راه‌اندازی طرحی به نام سپرده‌های قابل تبدیل لیر ترکیه (CTLD) در تلاش برای جذب ارز خارجی (عمدتا اتباع ترک مقیم خارج از کشور) بود. سپس مشخص شد که این طرح سود اصل و سپرده را در برابر تمام خطرات ناشی از کاهش ارزش پول ملی تضمین می کند.

این طرح در نهایت منجر به بحران اعتباری بزرگ توسط بانک های داخلی ترکیه شد و موج جدیدی از تورم و بار سنگینی بر دوش خزانه داری ترکیه ایجاد کرد. دلار به ترکیه وام داد

روزنامه‌نگار برجسته ترکیه، باریسودان سودان، روز سه‌شنبه در ستونی نوشت که این ایده برای اولین بار در سال 2018 توسط مقامات مطرح شد، اما به دلیل عواقب اجتماعی و جدی که بر خزانه کشور داشت، به سرعت کنار گذاشته شد.

به گفته منابع نزدیک به سودان، لطفی الوان وزیر دارایی ترکیه که اخیراً استعفا داده است، پس از شروع کاهش ارزش لیر در سال جاری با این ایده مخالفت کرد. وی گفت: اگر این طرح در زمان بحران ارزی از کنترل خارج شود، ضربه سختی به دولت ترکیه وارد می شود و بحران عمیق تر می شود و خطرات برای ترکیه افزایش می یابد. الوان همچنین گفت که این طرح می تواند به معنای انتقال ثروت به اقشار مرفه تر جامعه باشد، زیرا آنها می توانند بیشتر سرمایه گذاری کنند و سود بیشتری نسبت به سایرین دارند.

بوقلمون

در هر صورت تاثیر فعلی این طرح بر نرخ ارز موجی از خوشحالی را در محافل دولتی ترکیه به راه انداخته است. فخرالدین آلتون، مدیر رابط اردوغان گفت: رویدادهای اخیر نشان داد که رئیس جمهور به قول خود عمل کرده است. عمر چلیک، رهبر حزب عدالت و توسعه، مجموعه‌ای از عکس‌ها را در توییتر به اشتراک گذاشت که اردوغان را در حال اهتزاز پرچم ترکیه نشان می‌دهد. چلیک نوشت: ترکیه پیروز می شود. روزنامه صبا وابسته به دولت ترکیه در تیتر خود نوشت: اعلام اردوغان طرح دلاری شدن را خنثی کرد.

روزنامه ینی فک حامی دولت مصاحبه ای را با شهروندی منتشر کرد که روز سه شنبه وارد صرافی شده بود و پس انداز دلاری خود را فروخته بود. او گفت: «خوشحالم که دلار آمریکا کاهش یافته است، با وجود اینکه پولی از دست داده ام.

منبع: خاورمیانه آی.
ترجمه: فرارو

[ad_2]

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما