دولت چگونه تورم را کنترل خواهد کرد؟

[ad_1]

در رفتن اداره مرکزی آمار ایران اعلام کرد تورم سالانه خانوارهای کشور در دی ماه به 42.4 درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک واحد درصد کاهش داشته است. با وجود کاهش یک درصدی تورم سالانه، مرکز آمار می گوید تورم ماهانه در ماه دسامبر دوباره نقطه به نقطه افزایش یافت.

به گفته فرارو، تورم در ژانویه 1400 نسبت به دسامبر 0.7 درصد افزایش یافته است. تورم در گروه مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات از 1.1 درصد به 1.7 درصد و در گروه مواد غذایی و آشامیدنی به 1.7 درصد افزایش یافت.

بر این اساس، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» مربوط به گروه «دخانیات»، «نان و غلات» با برنج ایرانی و گروه «ادویه و ادویه جات» است. زعفران و رب گوجه فرنگی فرانسوی است. در گروه اصلی «کالاها و خدمات غیرخوراکی»، اجاره بهای واحدهای مسکونی، در گروه «هتل و رستوران»، قیمت اقامت در هتل ها و مسافرخانه ها و در گروه «پوشاک و کفش» بالاترین. افزایش انواع پوشاک نسبت به ماه قبل

عواقب حذف 4200 تومان;  افزایش 150 درصدی قیمت کالاها در سال آیندهدولت چگونه تورم را کنترل خواهد کرد؟
مرتضی عزتی کارشناس مسائل مالی در گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه کنترل تورم در ایران به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده است، گفت: اگر دولت بخواهد تورم را کنترل کند، وضعیت تولید ملی بسیار خطرناک خواهد بود و باید با بیکاری بالا مواجه شویم، بنابراین ظرفیت دولت این است که موضوع و مهمترین بحث البته کنترل تورم می تواند منجر به بیکاری بالا شود بنابراین کنترل تورم و بیکاری گسترده موضوعی بسیار بحث برانگیز است.

وی افزود: اما این بدان معنا نیست که دولت تورم را رها کند و بگذارد بالا بیاید، در این زمینه دولت باید تقویت تولید ملی را در دستور کار قرار دهد چرا که در صورت افزایش تولید و ادامه رشد اقتصادی. تا چند سال دیگر اگر مثبت باشد تورم کنترل می شود اما در صورت تشدید رکود در اقتصاد کشور با بیکاری بالا مواجه خواهیم شد که عواقب آن به مراتب جدی تر از افزایش قیمت ها در بازارهای مختلف خواهد بود. بخش ها بازار

عزتی در پاسخ به این سوال که آیا دولت توان کنترل تورم را دارد، گفت: بخشی از دولت که تورم را کنترل می کند، دولت می تواند آن را کنترل کند، از طریق سیاست های اقتصادی و مالی می تواند تورم را کنترل کند، دولت اکنون در حال چاپ پول برای تورم است. کسری بودجه خود را پوشش دهد، مشکل این است که تورم در سه سال گذشته رو به افزایش بوده است و این اقدامات غیرتورمی به نوعی نتیجه خواهد داد.

این استاد دانشگاه افزود: اما دولت نباید به جای کاهش هزینه های غیرضروری، تسهیلات تولید را مسدود کند، به نوعی کاهش بودجه سرمایه گذاری و تخصیص تسهیلات در بخش تولید یکی از دلایل آن است که اقتصاد ایران را تضعیف کرده است.

این کارشناس اقتصادی درباره تبعات حذف ارز 4200 تومانی افزود: درصد با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد که می تواند ضربه بزرگی به بازار و سفره مردم وارد کند.

عزتی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات نیز تاثیرگذار است که جهش بزرگ تورم در سال آینده را به دنبال خواهد داشت، بنابراین دولت نباید در شرایط فعلی چنین اقدامی انجام دهد. از سوی دیگر نکته مهم در مورد حذف ارز 4200 تومانی این است که این اقدام باید به آرامی و در شرایط ثبات اقتصادی انجام شود و دولت یک بار هم نمی خواهد این کار را انجام دهد.

وی افزود: دولت باید صبر کند تا بورژوازی به نتیجه برسد و پس از احیای توافق هسته ای، با ورود دلارهای بلوکه شده ایران به کشورهای دیگر، ارز را به 20 هزار تومان برسانند، اگر این اتفاق افتاد. واردات کالا از یک سو باعث کاهش تورم می شود و از سوی دیگر آثار حذف ارز 4200 تومانی به شدت کاهش می یابد که در این صورت می توان بازار کالاهای اساسی را مدیریت و کنترل کرد.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما