هشدار مجلس به رئیس دولت!

[ad_1]

شارگ نوشت: روز گذشته دولت سیزدهم با 36 تذکر کتبی نمایندگان مجلس به رئیس جمهور و وزرا رکورد زد. این در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده، حداقل 255 سوال از سوی نمایندگان دولت در گزارش افتتاحیه دولت مطرح شده و این روند همچنان ادامه دارد. به گفته معاون پارلمانی دولت، تعداد سوالات از زمان تشکیل دولت چهار تا پنج برابر شده است. کار کنید. صدها سوال فقط توسط سه نماینده مطرح شد.

بر اجزای مختلف مجلس شورای اسلامی نظارت می شود. این نظارت توسط کل مجلس (مانند استیضاح و سوال)، هر یک از نمایندگان (اخطار)، رئیس مجلس (رعایت قوانین دولت)، کمیسیون داخلی مجلس (کمیسیون نود قانون اساسی) یا زیرمجموعه مجلس صورت می‌گیرد. دیوان محاسبات). . ابزار نظارتی مجلس نیز عبارتند از: تذکر شفاهی، تذکر کتبی، سؤال از وزرا و رؤسای جمهور، طرح‌ریزی، تحقیق و تفحص، رأی اعتماد، رعایت ماده (234) آیین‌نامه داخلی مجلس (نقض، تحقیر دادگاه یا انکار)، ماده. 90 قانون اساسی همچنین نظارت و تصویب برخی از امور اجرایی خاص از قبیل نظارت بر کمیسیون های فوق، نظارت بر دیوان محاسبات، نظارت بر مقررات دولت، نظارت بر نمایندگان قوه مجریه، نظارت بر عملکرد دستگاه های دولتی، کمیسیون های ویژه بر عهده کمیسیون است. .

میزان موفقیت این نوع نظارت محل بحث و انتقاد جدی است، اما حداقل نتیجه نشان دادن خط بحرین و جلب امضای روحانیون است که پس از موجی از حمایت های پارلمانی این امر بیشتر نمایان می شود. برای دولت سیزدهم این اظهارات که در ابتدا فقط کابینه را هدف قرار داده بود، به مرور زمان باعث توهین رئیس جمهور نشد. یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس در تاریخ 11 آبان، یادداشت 51 نماینده را که نیاز به تسریع در معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش داشتند، به رئیس جمهور قرائت کرد.

تذکرات هشت نماینده دیگر به دولت و هیئت دولت نیز در مجلس قرائت شد. 24 تذکر در 12 مهر و 8 تذکر در 8 مهر خوانده شد و هفته ای نبود که در ابتدای پاییز تذکر کتبی یا شفاهی نداشته باشد. اما اگر تمام جلسات و تذکرات مجلس را که هر هفته خوانده می شود بشمارید و قبل از سؤالات وزرا و روسای جمهور قرار دهید، نمی توانید به بیش از 500 پرونده برسید که برای چهار ماه رقم بدی نیست. فعالیت های دولتی همانطور که می بینید مجلس یازدهم هم اکنون در کنار دولت است. نکته جالب توجه در تعداد اخطارهای مجلس قرن یازدهم این است که آنها تنها پنج ماه پس از شروع فعالیت خود در سال گذشته اخطاریه های کتبی به قوه مجریه صادر کردند که حاوی 112 مورد بود. بنابراین در رابطه با دولت روحانی تعداد تذکرات رکوردشکنی است و به عنوان مثال در دوره چهار ساله مجلس دهم (7 خرداد 1395 تا 15 اردیبهشت 1395) در مجموع 15 هزار و 453 تذکر کتبی و شفاهی شده است. . به دولت ها داده شد. 12 هزار اخطار به دولت دو هزار و 17 تذکر به روحانیون داده شد.

به گفته علی اصغر یوسف نژاد، یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس قبل، در سال 97 طی 380 روز حداقل 3000 اخطار کتبی به روحانیون و وزرا ارسال شده است. همچنین در سال 92 در سه ماهه نخست دولت حسن روحانی در 96 روز، دولت هزار و 429 تذکرات مجلس را در صحن خواند؛ به این ترتیب ارقام بیانیه بحرین درباره دولت روحانی از الگوی معمول در مجلس گذشته به طور قابل توجهی بالاتر نیست، اما در مقایسه با موج حمایت از دولت سیزدهم در مجلس یازدهم، آمارها رو به افزایش و بازتاب است. نارضایتی نمایندگان مردم. پارلمان محافظه کار توسط یک دولت موقت رهبری می شود.

به ویژه به گفته حسینی معاون پارلمانی دولت، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 577 معاون پارلمانی و مدیران کل وزارتخانه ها در مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی به سوالات اعضای شورای اسلامی حضور یافته اند. مونتاژ. همچنین 796 نفر از اعضای کابینه دولت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار و به سوالات آنها پاسخ دادند و 870 بار نیز نمایندگان برای پیگیری امور با وزرای وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی دیدار کردند. حسینی چندی پیش با ابراز ناراحتی از تذکرات و سوالات هیئت دولت گفت: 39 سوال از وزیر نیرو در خصوص کم آبی مطرح شده است اما وزرای دولت به تازگی آمده اند و انتظار داریم نمایندگان مردم آن را بدهند. مدتی برای دیدن وزرا و عملکرد آنها. نقش وزرای جدید قطعا رسیدگی به مشکلات فعلی نیست. البته وزرا در مجلس در حال ارتباط هستند.

وی افزود: 36 نماینده در مورد جلوگیری از انتصابات خانوادگی اشاره کردند، خواستیم برای پیگیری مثال بزنیم، برخی گفتند ما به آینده نگاه می کنیم و نمی خواهیم بعداً چنین انتصاباتی اتفاق بیفتد، برخی گفتند از رسانه ها شنیده ایم بنابراین ما این سوالات را قبل از انتشار در رسانه ها و صحنه نمایش بپرسید و اگر پاسخ قانع کننده ای نداشتند اعلام کنند.

این پیش بینی بارها محقق شد اما در نهایت رد شد، اما روند کنونی و دغدغه نمایندگان مردم برای حل نشدن چالش های مهم اقتصادی و اجتماعی پیش روی کشور به گونه ای پیش می رود که مردم بحرین از سوال پرسیدن و انگشت نشان دادن دست برندارید. به سمت گزینه بازرسی. وزرا بروند

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما