رازهای رکودهای مختلف در بورس تهران

[ad_1]

این روزها چه بازار منفی باشد و چه مثبت، چیزی که با معمول متفاوت است، فضای ضعیف در بورس است. حجم و ارزش معاملات بسیار پایین است و آمارهای حوالی خرداد نشان می دهد که خبری از فروش انبوه نیست و سایر معامله گران برای خروج از جلسه آب و آب نمی اندازند. اما دلیل آن چیست؟

به گزارش دنیای اقتصاد، بورس تهران در حال رکود است و در روزهای اوج سال 99 حدود 30 هزار میلیارد تومان بود که اکنون به مرز تنها 3 هزار میلیارد تومان نزدیک می شوند. این کاهش 90 درصدی ارزش معاملات سهام است، اما نه به دلیل قفل شدن سهام در محدوده فروش بزرگ، بلکه به دلیل ضعف معاملات در عرضه و تقاضا است. هیچ خریدار با انگیزه ای در بازار وجود ندارد و تمایل کمی برای فروش سهام وجود دارد. اما طبق آمار در 5 ماهه اول سال 99، 98 درصد از سرمایه واقعی خارج از بورس وارد بازار شد و در این شرایط نوع بازیگران بورس نیز تغییر کرد. علاوه بر این، فضای انتظار و بلاتکلیفی و البته غیبت یک ماهه خودروسازانی که دیروز به این شرکت ها پیوستند، از دلایل اصلی رکود در معاملات تالار شیشه ای تلقی می شود.

این روزها چه بازار منفی باشد و چه مثبت، فضای تنبلی که در تالار شیشه ای ایجاد می شود با حالت عادی متفاوت است. حجم و ارزش معاملات بسیار پایین است و هم اکنون ارزش کل معاملات در بورس (بورس، فرابورس و بازار پایه) به نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان می رسد. این رقم نشان دهنده پایین ترین سطح از ژوئن سال جاری است، اما تفاوت قابل توجهی در کاهش در آن زمان وجود دارد. در آن زمان فضای مورد انتظاری در اقتصاد کشور حاکم بود. در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، ذی نفعان ترجیح می دادند با پیش بینی نتیجه انتخابات و رئیس جمهور بعدی، مبالغ سهام خود را نگه دارند و پس از اعلام نتایج، درباره حضور یا عدم حضور در بازار تصمیم بگیرند. حدود 10 ماه. نشان داده نشد. شرایطی که بر دامنه نوسانات بین خطوط فروش سنگینی می کند و منجر به انجماد و کاهش ارزش سهام می شود.

امروزه اینطور نیست. نه خبری از فروش انبوه است، نه دلالان سهامی که آب و آب می ریزند تا از جلسه معاملاتی بیرون بیایند، نه خریدار در بازار و نه فروشنده ای تلاش می کند. اما دلیل آن چیست؟ کارشناسان برای وضعیت فعلی تالار شیشه ای چند سناریو ارائه می دهند که هر کدام می تواند وضعیت امروز بورس تهران را توضیح دهد.

محل انتظار به دلیل نامشخص بودن

ابهام و بلاتکلیفی مدت‌هاست که نه تنها بر بورس تهران بلکه بر سایر معاملات بازار ملک سایه افکنده و توانایی سرمایه‌گذاران در پیش‌بینی روند بازار را تضعیف کرده است. در سایه این بلاتکلیفی البته با چاشنی سیاست های نادرست اقتصادی، فضای مورد انتظاری بر بازار حاکم شده که در کاهش ارزش معاملات بورس نیز به خود اهمیت داده است. جایی که به گفته کارشناسان، تقاضای ضعیف مهمترین عامل در رکود بورس است. اکنون علاوه بر این تقاضای ضعیف، ذینفعان قصد ندارند سهام خود را نقد کنند و چشم‌انداز روشنی از آینده اقتصادی و سیاسی کشور داشته باشند.

یک ماه بدون ماشین

در پی اختلاف بر سر افزایش قیمت خودرو در اواسط مهرماه و لغو افزایش قیمت ها طی 48 ساعت آینده، این سهامداران خودرو جریمه شدند و حدود یک ماه شاهد دارایی های سه خودروساز معلق بودند. اگرچه بالاخره روز گذشته قفل ها باز شد و در معاملات بورس شاهد بازگشت خودروها بودیم، اما در ماه گذشته به دلیل عدم حضور آنها، ارزش معاملات با افت قابل توجهی مواجه شد. این نظرسنجی نشان داد که خودروسازان جزو گروه هایی هستند که بیشترین اوراق قرضه سهام را دارند. سه خودروساز ثابت شامل خودرو، خساپا و خپر 30 درصد سهام شناور برآورد شده و همواره سهم قابل توجهی در ارزش کل معاملات سهام داشته اند. با پایان یافتن این نشانه ها، اما رکود معاملات سهام نیز بیش از گذشته به نظر می رسید و ارزش معاملات بورس تنها 2 هزار میلیارد تومان را تجربه می کرد.

هنرمندان مختلف امروزی

به تازگی «دنیای اقتصاد» در گزارشی از خروج ۹۷ درصد سهامداران خرد از گروه خبر داده که به مجموع بورسیه های پنج ماهه سال ۹۹ اضافه شده است. آمارها نشان می دهد از ابتدای سال تا 19 مرداد 99 که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به قله خیره کننده 28 میلیون و 780 هزار واحدی رسید، بیش از 95 هزار میلیارد تومان پول واقعی از معاملات بورس جذب شد. . از آن زمان با تغییر جهت نماگرهای بورس، شرایط نیز تغییر کرد و در بیشتر روزها واقعیت در نقش فروشنده ظاهر شد که منجر به ریزش 93 هزار میلیارد تومانی از این گروه از سهام شد. فعالان بازار تا پایان معاملات روز چهارشنبه 17 آذر. به این ترتیب به نظر می رسد حدود 98 درصد از سهامداران جدید تاکنون به بهانه کسب سود بیشتر از حد معمول در سایر بازارها و مصون ماندن از تورم و کاهش ارزش ریالی دارایی های خود وارد بورس شده اند. راه خروج. کدام سهامداران، طبق شواهد، بیشترین علاقه مندی به معاملات را داشتند.

حالا که سهامداران احساسی بورس را ترک کرده اند، چه گروهی از دلالان در تالار شیشه ای مانده اند؟ امروزه کارشناسان بورس اوراق بهادار تهران را در سه گروه طبقه بندی می کنند.

سهامداران باتجربه: کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر معامله گران سهام اکثریت سهامدارانی هستند که قبلاً چنین نوساناتی را تجربه کرده اند و می دانند که کاهش قیمت ها دائمی نخواهد بود. نزدیک ترین نمونه، بزرگترین رکود تاریخ بورس از سال 92 تا 94 است که بیش از 700 روز به طول انجامید و شاخص کل بورس تهران بیش از 30 درصد سقوط کرد. شباهت نزولی به رکود فعلی بورس، اما بالاخره یک روز به پایان رسید و برای مدتی آن بیماران از بورس سود زیادی بردند.

سهامداران ارزشی: دسته دوم معامله گرانی که امروز در بورس باقی مانده اند، سهامدارانی هستند که همواره به پرتفوی خود از دیدگاه بنیادی و تحلیلی نگاه کرده اند و اکنون معتقدند سهامی که در اختیار دارند از هر لحاظ ارزشمند است و دلیلی برای این کار ندارند. . از دارایی های ارزشمند آنها قدردانی کنید. چوب حراج. هر روز و هر دقیقه، این معامله گران تمام متغیرهای اساسی موثر بر معاملات سهام را پیش بینی می کنند و این متغیرها را به سود تحلیلی سهام خود تبدیل می کنند و با اطمینان در انتظار آینده درخشان پرتفوی خود هستند.

سهامدارانی که آبشان تمام شده است: گروه دیگری از معامله گران بورس تهران نیز به نظر می رسد سهامدارانی باشند که در 16 ماه گذشته بیش از نیمی از دارایی خود را از دست داده اند. این گروه از بازرگانان را احتمالاً می توان به دو گروه تقسیم کرد. گروهی از ذینفعان متاثر که راه دیگری برای جبران زیان خود نمی شناسند و اکنون برای بهره مندی از رویکرد بلندمدت در معاملات بازار سهام به کارشناسان متکی هستند، سیاست خویشتن داری و پیش بینی را در پیش گرفته اند و گروهی دیگر. این گروه باید برای انتقال سرمایه خود ریسک بیشتری بپذیرد. در بازار دیگری که چشم انداز آن چنان که باید مشخص نیست، تنها می توانند به آینده بورس امیدوار باشند.

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما