رجعی: رد صلاحیت هاشمی و لاریجانی یعنی الان در حلقه آنها نیست

[ad_1]

مشاور سابق هاشمی رفسنجانی گفت که بدجنس آقای هاشمی و آقای هاشمی. شباهت‌های لاریجانی به حدی بود که به نظر می‌رسید با وجود 12 سال ریاست، بالاترین دبیر کل کشوری شورای امنیت، نمایندگان مجلس و وزرا، عده‌ای دیگر در حلقه داخلی قرار نخواهند داشت.

به گزارش ایلنا، غلامعلی رجعی، مشاور سابق آیت الله هاشمی رفسنجانی، دارای شخصیت سیاسی معتدل و خودداری بود. هاشمی گفت: در تاریخ کشور جایگزینی برای بزرگان وجود ندارد و هیچکس نتوانسته آنها را آشکار کند، زیرا بزرگان ویژگی هایی دارند که با چندین دهه تجربه به دست آورده اند و کار آسانی نیست. برای بدست آوردن این تجربه؛ بنابراین فکر نمی کنم آقای هاشمی جایگزین شده باشد.

تا زمانی که از همه قوانین پیروی کنند، افراد دیگر می توانند مکتب خویشتنداری برگرفته از بطن اسلام را پرچم گذاری و نمایندگی کنند. به آن به عنوان یک شعار تبلیغاتی نگاه نکنید و بعد آن را فراموش نکنید. عوامل زیادی در اعتدال وجود دارد از جمله تفرقه، تعداد و خویشتن داری در استفاده از جریان های سیاسی، اما این موضوع دیگر دیده نمی شود و جریان های سیاسی کنار گذاشته می شوند و کشور از ظرفیت، تجربه و قدرت محروم می شود.

از جمله وظایف مجلس شورای اسلامی می توان به موارد زیر اشاره کرد: مشاوران هاشمی در خصوص دلایل تصمیمات کلیدی هاشمی گفتند: این مشکل سه جنبه دارد. در وهله اول بعد از امام، آقای هاشمی تاثیرگذارترین شخصیت سیاسی و مدیریتی کشور بود. او به جز قوه قضائیه که ریاست جمهوری را نپذیرفت، سمت های دیگری در کشور داشت.

از طرفی کشور دوران پس از جنگ را می گذراند که آقای هاشمی ریاست جمهوری را بر عهده گرفت. پنج استان کشور به دست دشمن افتاد، سرزمین ها و روابط کشور با دنیا قطع شد و خزانه کشور تقریباً خالی شد. آنها می خواستند یک جهش به کشور داشته باشند. آقای هاشمی بر اساس ویژگی های خاص واقع گرایی خود توانست با بهره بردن از مردم ایران را به کشوری در حال توسعه و در حال توسعه برساند.

وی افزود: کشور، زیرساخت ها، بنادر و بسیاری از شهرها ویران شده، شهرهای پشت جبهه نتوانسته اند توسعه پیدا کنند زیرا بودجه کشور برای جنگ و بخشی دیگر برای مدیریت کشور اختصاص یافته است. او گفت که پولی برای توسعه کشور نیست، پول در هوا است. شما باید پول داشته باشید تا با کشورهای خارجی رابطه داشته باشید و امروز روابط شما با کشورهای خارجی خوب نیست و اگر قرار است پول وارد کشور شود باید روابط با کشورهای خارجی بهبود یابد نه به هر قیمتی.

ما باید به خارج برویم و با پول آنها کشور را بسازیم. او معتقد بود که اگر به این شکل عمل کنیم، نباید تصور کنیم که این سرمایه داران می خواهند سود ببرند. زیرا کسی که با خود پول می آورد طبیعتاً می خواهد سود کند.

رجعی گفت: آقای هاشمی در این مورد به فکر بازی برد-برد هستید. بهترین زمان برای روابط ایران با عربستان در زمان آقای هاشمی بود. این یک تجربه طلایی برای کشور بود که توانستیم نفت خیزترین کشور خاورمیانه را جذب کنیم.

با وجود همه مخالفت ها با ریاست جمهوری ایران در کنفرانس سازمان دولت اسلامی، ملک عبدالله موافقت کرد و آقای. این شورا پس از پایان دوره آقای هاشمی در دوره ریاست جمهوری خاتمی به تهران منتقل شد. آقای. این نتیجه واقع گرایی، تجربه و هوشمندی هاشمی بود و به شرایط حساس پس از جنگ برمی گردیم.

پنج سال از رحلت آقای هاشمی می گذرد اما در دو انتخابات گذشته 98 و 1400 بسیاری از اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند. گفت: آقای هاشمی وظایف زیادی داشت. یکی از وظایف به خاطر 59 سال سابقه و دوستی با رهبری بود که قدرت چانه زنی اش با سایر افراد متفاوت بود. ممکن است خیلی ها رئیس جمهور شوند، اما قدرت چانه زنی ندارند.

وی ادامه داد: آقای هاشمی با قدرت چانه زنی خود بارها رهبری را به واسطه گری در این مسائل ترغیب کردند و رهبری نیز بارها مخالفت کردند و بارها اعلام کردند که وقتی اداره شرع کشور حق دارد، شما من زیر نظر شما هستم. کنترل است. این مهم است که بدانیم چه کسی می خواهد بازیگر شود.

رجعی در ادامه گفت: نکته بعدی این بود که آقای هاشمی گفتند به هیچ وجه نباید قهر کنیم. وی از سوی دیگر خواستار خویشتن داری بیشتر و استفاده از همه نیروها شد. وی در دولت سازندگی اعلام کرد که دولت من در آن زمان ائتلافی متشکل از دولت های علی اصغر جرعی و عبدالله نوری بود. پس توصیه به خویشتن داری کرد.

اگر الان بودند و آقای رئیسی انتخاب می شد، معمولاً پیشنهاد می کردند که کابینه را طوری تنظیم کنید که از قدرتی که سرمایه کشور است استفاده کنید. حیف است که اصلاح طلبان بیش از سی سال است که در عرصه سیاسی ظهور کرده اند، خدماتی داشتند، مردم در دهه های مختلف انتخابات به آنها رای میلیونی دادند، کنار گذاشته شدند. حالا اینکه چقدر به آن کسب و کارها توجه شده است موضوع دیگری است.

بعد از آخرین نطق نماز جمعه آقای هاشمی در 26 تیر 88، پس از انتخابات آن سال، آقای هاشمی به اصلاح طلبان روی آورد، تحلیل در پاسخ به این سوال غلامعلی راجعی بود که چیست؟ دلایل این تغییر چه بود؟ آقای هاشمی چون معتقد به خویشتن داری بود با روحانیت ارتباط داشت و هیچکس نمی توانست به آقای هاشمی برچسب جناح راست و اصلاح طلب بزند.

آقای هاشمی در این زمینه عاقل بود. او معتقد بود که بین دو طرف شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد. گویی گاهی نظر روحانیت یا برخی اقدامات اصلاح طلبان در تعامل با حکومت و رهبری را تایید نمی کند; پس تنها بود.

وی افزود: شرایط سیاسی ایجاد شد و بعد از سال 88 نتوانست برود و گفتمان را بخواند و مشخص شد که آخرین گفتمان خواهد بود. نماز جمعه برگزار شد و او به افراط گرایی و عصیان متهم شد و هفته بعد مشخص شد که دیگر ترجیح نمی دهد در نماز جمعه شرکت کند.

قاعدتاً سعی می کردند اصلاح طلبان را به سمت خود بکشانند و با یکدیگر و با کمک چهره های شاخصی چون علی اکبر ناطق نوری و سید حسن خمینی یادگار امام در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 پیروز شوند. روحانی علیرغم آرای کم کاندیدای انتخابات بود. در سال 94 که اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را شامل می شد، به سمتی رفتند که می خواستند. در نهایت وقتی نتیجه لازم را گرفت آقای هاشمی رادیکال عصبانی شد و این رفتار حتی پس از مرگ هم ادامه دارد.

غلامعلی رجعی درباره ترور هاشمی در سال 92 و جزییات سخنان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات وقت محمود احمدی نژاد در دیدار با اعضای شورای نگهبان گفت: به ویژه آقای احمدی نژاد. پرونده هاشمی مطرح شد. .

او به این فکر می کرد که در آن جلسه چه تصمیمی بگیرد و دلیل داشت که آقای هاشمی الان 80 ساله است و نمی تواند کشور را اداره کند. اما وزرای اطلاعات عموما به اعضای شورای نگهبان می گویند که آقای هاشمی حدود 70 تا 80 درصد آرا را دارد و اگر این روند ادامه پیدا کند به 90 درصد می رسد.

تعمیم دیگر این بود که اگر بیاید، کشور باید بهای آن را بپردازد. بنابراین دو تصمیم می توان گرفت؛ یکی باید جلوی ثبت نامش را بگیرد، بعد از دو بار ثبت نام، باید از شانس رقابت با او استفاده کنید. او دومی را انتخاب کرد و واجد شرایط انتخابات نشد. یعنی سنش بالاست و قدرت و توانایی اداره کشور را ندارد. دلیل دوم هم مطرح شدن نام مهدی هاشمی در جلسه بود که شورای اولیا اعلام کرد که پرونده مربوط به یک نفر است.

بالاخره تصمیم گرفته شد و تصمیم را اجرا کردند. به نظر من این یکی از اشتباهاتی بود که در دهه نظام دیدیم.

وی همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا می توان برکناری علی لاریجانی را به برکناری آقای هاشمی در سال جاری موکول کرد؟ شورای نگهبان دلایلی برای رد صلاحیت لاریجانی بیان کرد که شری به آن اشاره کرد. لاریجانی پاسخی تاریخی داد. یکی از شباهت ها این است که عده ای با وجود اینکه رئیس مجلس، دبیر شورای عالی امنیت ملی، 12 سال نماینده مجلس و وزیر هستند، دیگر در هیئت رئیسه نیستند. داخل

این هم یکی دیگر از دلایل رد صلاحیت آقای هاشمی بود، اما مثلاً در رد صلاحیت لاریجانی تابعیت دخترش را آورد و او دروغ بودن آن را ثابت کرد. یا لاریجانی را متهم به مغرضانه کرد اما ثابت کرد که اینطور نیست و شورای اولیا را متهم به مغرضانه کرد.

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما