رونمایی از سیاست خارجی جدید ترکیه؛ اردوغان به دنبال چیست؟

[ad_1]

در رفتن «دیپلماسی مدرن» در گزارشی با پرداختن به کارکردهای منطقه ای دولت ترکیه به ویژه در شرایط کنونی، این کشور را بازیگری می داند که تمام تلاش خود را می کند تا بتواند متحدان جدیدی برای خود بیابد و در نتیجه از انزوا خارج شود. . سیاست آن در خاورمیانه و تنش با کشورهای مختلف منطقه. که البته آسان نیست.

دیپلماسی مدرن می نویسد: «کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه و به تبع آن افزایش قدرت و نفوذ ایران در خاورمیانه (با توجه به امکان لغو تحریم های هسته ای از سوی آمریکا)، همه قدرت های منطقه (خاورمیانه) آنها را مجبور می کنند تا روابط خود با همسایگان خود را مجددا ارزیابی کنند.”

ترکیه نیز در این راستا گامی در جهت کاهش تنش ها و اتخاذ روند آشتی با دیگران برداشته است. البته این کشور انگیزه ها و دلایل متفاوتی برای پیگیری این دستور کار دارد. انفعال ترکیه در چارچوب گفتمان سیاست خارجی «نئو عثمانی» از سوی اکثر کشورهای عربی به عنوان تهدیدی جدی برای وضعیت موجود در منطقه تلقی شده است. در این میان همکاری نزدیک ترکیه با برخی سازمان ها و سازمان های اسلامی مانند اخوان المسلمین که فعالیت آن در بسیاری از کشورهای عربی و حتی روسیه ممنوع است، بی اعتمادی و بدگمانی رژیم های عربی را نسبت به ترکیه برانگیخته است.

بنابراین، جای تعجب نیست که مثلاً در تشدید تنش ها بین قطر و دیگر کشورهای عرب خلیج فارس، شرط اصلی کشورهای عربی برای رفع محاصره و تحریم دوحه این بود که قطر باید پایان یابد. کاهش سرعت ترکیه نفوذ و حضور نظامی در قلمرو آن. در سال 2018، انور قرقاش مشاور امور خارجه امارات از کشورهای عربی خواست در برابر تسلط فزاینده ترکیه در خاورمیانه و همچنین ایران مقاومت کنند. مصر در عین حال از اعضای اتحادیه عرب خواست در قبال حضور و عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه موضع قاطعانه ای اتخاذ کنند.

به گزارش فررو، در این شرایط ترکیه که عملا خود را در انزوای منطقه ای دیده بود و در عین حال روابطش با آمریکا و ناتو را دچار تنش جدی کرده بود، عملا مجبور به عقب نشینی و اقدام علیه برخی دولت های منطقه شد. . رویکردی هماهنگ در پیش گرفت. در این زمینه، به ویژه، ترکیه در انعطاف پذیری خود در روابط خود با امارات، مصر و عربستان سعودی تجدید نظر کرده و به دنبال حذف این روابط به عنوان “جنگ سرد” در عمل است. و با آنها تعامل سازنده داشته باشید. کشورهای عربی فوق، جدای از اختلافات شخصی خود با ترکیه، حمایت جدی ترکیه از اخوان المسلمین در مصر و لیبی را تهدید می کنند و در عین حال برخی از خطرات اقدامات ترکیه در شمال عراق و سوریه را ارزیابی می کنند. در این زمینه دیدیم که امارات سفارت خود را در سوریه بازگشایی کرد و مصر رایزنی های گسترده ای برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب انجام داد. این البته با مخالفت عربستان سعودی مواجه نیست.

مذاکرات بین عربستان سعودی و ترکیه در سال گذشته از سر گرفته شده است. در همین راستا وزیر خارجه ترکیه در ماه می به عربستان سعودی سفر کرد. با این حال، با وجود لغو ممنوعیت عربستان سعودی برای واردات کالاهای ترکیه در داخل مرزهای خود، کل این روند متوقف شده است.

در اواخر سال 2020، رئیس جمهور ترکیه تمایل خود را برای احیای روابط تاریخی با مصر اعلام کرد. در این راستا، ترکیه علاوه بر تلاش برای پایان دادن به انزوای سیاسی خود، به دنبال ایفای نقش بسزایی در روند انتقال گاز مصر از طریق خطوط لوله خود و کسب منافع اقتصادی ویژه در منطقه بوده است. اگرچه مصر به پروژه های مشابه علاقه مند بود، اما باید با یک گزینه عملاً سودآور روبرو می شد: از طریق اسرائیل از طریق زمین و دریا (که روابط مصر با آن در طول سالیان متداول شده است) یا از طریق قبرس و یونان (مصر روابط نزدیکی با آنها دارد، به ویژه کشورهای بخش انرژی کشورها می توانند رویکردی حساب شده برای تجارت با ترکیه اتخاذ کنند.

وی گفت: اگر شاهد باشیم که ترکیه در پی اقدامات مصر گام های جدی برای ایجاد ثبات در منطقه برمی دارد، این می تواند مبنایی برای عادی سازی روابط با آنکارا باشد. البته در مورد نقش وزرای خارجه مصر یک شوخی دیپلماتیک وجود دارد: «وقتی یک دیپلمات از کلمات «شاید» و «شاید» استفاده می کند، معنایی ندارد.

این در حالی است که ترکیه به روابط خود با امارات خوشبین تر است. در ماه نوامبر، رجب طیب اردوغان میزبان محمد بن زاید، ولیعهد و حاکم غیررسمی امارات بود. در جریان این مذاکرات، دو طرف بر سر سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری امارات در اقتصاد ترکیه به توافق رسیدند. وی همچنین در مورد وضعیت سیاسی خاورمیانه به توافق رسید. رئیس جمهور ترکیه پس از این مذاکرات از آغاز فصل جدیدی در روابط ترکیه با امارات خبر داد.

در این میان هیچکس از آغاز فصل جدیدی در روابط ترکیه با اسرائیل صحبت نمی کند. در این زمینه، رهبران ترکیه و اسرائیل اخیراً یکدیگر را مورد خطاب قرار داده‌اند و اردوغان به‌ویژه گفته است که «اگر روابط دوجانبه و روابط عمومی خارجی نشان از درک متقابل داشته باشد، تفاوت‌ها در روابط کاهش می‌یابد». نیروهای امنیتی ترکیه اخیرا تعدادی جاسوس اسرائیلی را در خاک ترکیه دستگیر کرده اند. البته او خیلی زود آزاد شد و رئیس جمهور اسرائیل از اردوغان به خاطر تصمیم به اصطلاح بشردوستانه اش تشکر کرد. با این حال منابع رسانه ای اعلام کردند که دو طرف آماده تبادل سفیر هستند. قبل از دولت ترامپ، ترکیه سفیر خود از اسرائیل را به دلیل اقدامات نیروهای امنیتی اسرائیل در سرکوب فلسطینیان و تغییر پایتخت سلطنتی اسرائیل فراخواند.

با این حال، توسعه چشمگیر روابط ایران و ترکیه یک نمونه عینی از چگونگی حل تنش های فزاینده از طریق دیپلماسی است. روابط ایران و ترکیه همواره مظهر عجیب تنش و همکاری بوده است. رقابت شدیدی بین دو طرف برای نفوذ در خاورمیانه وجود دارد و این امر تا حدودی به تضعیف اعتماد آنها کمک کرده است.
علاوه بر این، ترکیه یکی از اعضای ناتو و دشمن اصلی ایران در کنار متحدان آمریکاست. از سوی دیگر ترکیه در تلاش است تا روابط خود را با اسرائیل و عربستان سعودی عادی کند. گسترش نفوذ ترکیه در آسیای مرکزی و قفقاز نیز ایران را با چالش هایی مواجه کرده است. موضوع قره باغ یک هشدار اخیر به ارتش ایران و ترکیه است.

اما با کمال تعجب، انیگز وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با همتای ترکیه ای خود در 15 نوامبر اعلام کرد که دو طرف در سفر آتی اردوغان به ایران در ماه دسامبر بر روی نقشه راه بلندمدت همکاری به توافق رسیده اند. امسال توافق کرده اند.

اما بر خلاف تصور رهبران ترکیه، اوضاع بر وفق مراد خود پیش نمی رود. رهبران ترکیه اکنون احساس می کنند که کاهش روابط آنها با اسرائیل، اعراب منطقه و ایران تنها منافع و نفوذ آنها را افزایش می دهد. اما نخست، کارشناسان معتقدند که روند آشتی ترکیه با اعراب منجر به اتحاد آنها نخواهد شد و تنها باید به عنوان یک “آتش بس استراتژیک” تلقی شود. اردوغان دیگر مانند گذشته مجذوب کشورهای عربی نیست و موضوع فلسطین که به آن اعتبار پیدا کرده است، با عادی شدن روابط بین برخی کشورهای عربی و اسرائیل تا حد زیادی جذابیت خود را از دست داده است.

دوم اینکه در شرایط کنونی اسرائیل می خواهد روابط با ترکیه فراتر از تنش زدایی معمول باشد و قصد ندارد در موضوعات مختلف از جمله همکاری های انرژی به ترکیه امتیاز بدهد.

این در حالی است که ترکیه و ایران منافع اقتصادی مشترک زیادی دارند. در این زمینه بازار ترکیه به منابع انرژی ایران و ایران نیز به کالاهای ساخت ترکیه نیاز دارد. از سوی دیگر، هر دو طرف نسبت به جنبش های کردی حساس هستند. او همچنین در مورد مسائلی مانند سوریه و افغانستان نگرانی های جدی دارد.
اما اگر قرار است ترکیه در سیاست خارجی خود به نتایج مثبتی دست یابد، باید در برخی رویکردهای سیاست خارجی خود تجدید نظر کند. دستیابی به این مسئولیت دشواری برای رهبران ترکیه است. رهبرانی که در سال های اخیر نقش بسزایی در آسیب های سیاسی کشور داشته اند.

[ad_2]

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما