زندگی و روزگار حمید لبخنده خالق در پناه تو و در قلب من

[ad_1]

در رفتن حمید لبخنده روز گذشته به دلیل عوارض ناشی از عمل جراحی درگذشت. کارگردانی که در دهه هفتاد با دو مجموعه تلویزیونی «در پناه تو» و «در قلب من» در ذهن بینندگان و منتقدان جای گرفت.

به گزارش فرارو، لبخنده در ۲۵ تیر ۱۳۱۰ در اهواز به دنیا آمد. نزدیکان او می گویند که حمید لبخنده در 16 سالگی به تئاتر علاقه مند شد. شرکت در کلاس بازیگری حسینعلی طباطبایی.

اما سپس وارد دانشگاه شد و بازیگری و کارگردانی نمایش را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان رساند.

او در اوایل دوران دانشجویی با استاد فقید هنرهای زیبای دانشگاه تهران آشنا شد. در برخی از نمایشنامه های محمد کوثر شرکت کرد. سپس در چند اجرا توسط گروه تئاتر عابر پیاده که توسط مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ تأسیس شده بود به روی صحنه رفت.

اما آشنایی او با حمید سمندریان در دهه پنجاه مهمترین عامل کارنامه هنری او بود.

زندگی و روزگار حمید لبخنده  خالق در پناه تو و در قلب من

حمید لبخنده; از تئاتر و رستوران گرفته تا قاب تلویزیون

لبخنده در سال های پایانی این دهه در «مردگان مرده و مدفون» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد اما این آغاز آشنایی و دوستی آنها بود و تقریباً تا آخرین روز زندگی شان ادامه داشت.

البته بخش مهمی از این دوستی راه اندازی آکادمی تئاتر و راه اندازی رستوران در ساختمان محل زندگی حمید سمندریان بود.

حمید لبخنده می گوید در اوایل دهه شصت، تفنگداران دریایی اجازه ورود به تالار وحدت را نداشتند و می خواستند شخصاً گروه را پیدا کنند. اما او ناراحت شد و تصمیم گرفت در مجموعه ای که در آن زندگی می کرد، آکادمی تئاتر خود را راه اندازی کند.

در کنار این اقدام، حمید سمندریان، حمید لبخنده، هما رستا و مادرش در همان ساختمان محل زندگی سمندریان رستورانی راه اندازی کردند که به امرار معاش و از طرفی آموزش و تمرین تئاتر کمک می کرد. با این حال، رستوران خیلی زود ورشکست شد و همه در مسیر اشتباه رفتند.

در این میان حمید لبخنده به تلویزیون رفت و از سال 65 تا 90 دوازده سریال تلویزیونی ساخت. راوی خبر در این آثار می تواند از این شرح بی نهایت، کیسا، خالو، مهر و ماهچه کیسه، میرزا یحیی کیسا، در پناه تو، در قلب من، با من بمان، پیدا کن و پنهان کن، جاسوسان یاد کند. و اسرار خانه

اما مهمتر از همه، در پناه شما و در قلب من، بخش‌هایی از این دو سریال همچنان هرازگاهی بین کاربران پخش می‌شود.

حمید لبخنده به غیر از تلویزیون به سینما هم رفت اما سینما جنبه خوب خود را نشان نداد. او در سال 2000 فیلم آبی را ساخت اما شکست خورد.

حمید لبخنده در راه حمید سمندریان

سرانجام در دهه نود، عرصه بازیگری و کارگردانی را رها کرد و به آکادمی آموزش بازیگری حمید سمندریان بازگشت تا او را در این عرصه همراهی کند. اما در کنار هم یک سال بیشتر دوام نیاوردند و حمید سمندریان در سال 1370 درگذشت.

سپس به هما روستا کمک کرد تا آکادمی دریایی را به مدت سه سال حفظ کند. سرانجام در سال 1394 هما روستا چشم خود را به روی دنیا بست و حمید لبخنده به مدت 6 سال مدیریت آموزش بازیگری حمید سمندریان را بر عهده گرفت.

[ad_2]

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

تماس با ما