سرکرده داعش ابوابراهیم قرشی که بود؟

[ad_1]

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ابوابراهیم هاشمی، رهبر گروه دولت اسلامی یا داعش کشته شده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید بمبی در جریان عملیات نظامی آمریکا در استان ادلب سوریه منفجر شد و خود و خانواده اش کشته شدند.

این بزرگترین عملیات آمریکا از زمان ترور ابوبکر البغدادی، رهبر سابق داعش است.

سرکرده داعش ابوابراهیم قرشی که بود؟حمله بایدن و هریس به رهبر داعش در اتاق فرماندهی

اما ابوابراهیم هاشمی گرشی کیست؟

او را خلیفه بدون قلمرو خلافت توصیف کردند. او پیش از خلافت مسئولیت بسیاری از فعالیت های به اصطلاح دولت اسلامی را بر عهده داشت.

اعضای گروه او را «حاجی عبدالله» خطاب می کردند. نامه دیگری از جانشین بغدادی در میان ده ها نام گیج کننده ای بود که برای حفظ هویت وی به کار رفته بود و حتی اعضای داعش نیز نام واقعی او را نمی دانستند.

امیر محمد سعید مولا، امیر محمد عبدالرحمن المولا الصلبی یا ابوابراهیم هاشمی القرشی که نام اصلی او از اعضای داعش مخفی مانده است، در منطقه المحلبیه موصل به دنیا آمد. استان نینوا عراق. پدرش در یکی از مساجد اذان می‌کرد و دو همسر داشت.

حاجی عبدالله در سال 1355 در شهر کوچکی به دنیا آمد و در زمان مرگ 45 سال داشت.

او یکی از 17 فرزند خانواده بود. مردم محلی از آنها به عنوان خانواده های بزرگ، تحصیل کرده و محترم یاد می کنند.

محلبیه، تلعفر و حضر روستاهای دورافتاده ای در نزدیکی موصل بودند که القاعده در سال 2003 در آنجا ظهور کرد و پایگاهی مستحکم ایجاد کرد. در واقع بیشتر فرماندهان و نیروهای امنیتی داعش از منطقه به ویژه از تلعفر آمده بودند.

چطور از پله ها بلند شد؟

زمانی که ایالات متحده در سال 2003 به عراق حمله کرد، عبدالله حاجی شروع به همکاری با گروه های کوچک جهادی القاعده کرد.

با تشدید اوضاع در عراق، این بدان معنا بود که افراد دارای تحصیلات دینی، مانند حاج عبدالله، و کسانی که با گروه های افراطی کار می کنند، شانس بیشتری برای رسیدن به رأس هرم رهبری گروه داشتند.

گفته می شود وی در دانشگاه موصل حقوق شریعت خوانده است.

او در سال 2008 دستگیر شد و تنها خاطره او در آن زمان این بود که توسط نیروهای آمریکایی در زندان بوکا در جنوب عراق بازجویی شده بود. او چندین ماه مورد بازجویی قرار گرفت. ارتش ایالات متحده می گوید که اطلاعات بهتری نسبت به ده ها شبه نظامی در جریان بازجویی به آنها ارائه کرده است، اما این ادعاها قابل تأیید نیست.

او در اوایل سال 2010، بیش از یک دهه پیش، به ابوبکر البغدادی، رهبر وقت داعش روی آورد. خروج نیروهای آمریکایی از عراق فرصت خوبی برای داعش بود تا خود را بازسازی کند.

یکی از اعضای داعش که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی گفت که حاجی عبدالله ابوبکر البغدادی به اندازه او توانایی ندارد و حداقل نمی تواند مانند او صحبت کند.

در طول ظهور داعش، او به عنوان وزیر دادگستری خدمت می کرد و بر مجازات های شدید از جمله مجازات اعدام نظارت می کرد.

پس از اینکه داعش در سال 2014 شنگال را تصرف کرد، وحشیگری آن بیش از پیش آشکار شد. هزاران ایزدی کشته شدند. 7000 زن ایزدی به بردگی گرفته شدند و تعدادی نیز کشته شدند. عملیاتی که سازمان ملل آن را نسل کشی می داند.

برخی از درون داعش ادعا می کنند که برخی از نیروهای داعش عراقی در آن زمان با اسیر شدن زنان مخالف بودند، اما حاج عبدالله برای زنان مبنای مذهبی داشت و آنها را به بردگی می گرفت.

سرکرده داعش ابوابراهیم قرشی که بود؟

چگونه او رهبر داعش شد؟

با ادامه تهاجم نظامی بین المللی علیه داعش، تعدادی از سرکردگان این گروه کشته شده اند و حاج عبدالله ابوبکر البغدادی باقی مانده شروع به نزدیک شدن کرده است.

تلاش های زیادی برای ترور عبدالله صورت گرفته است که تنها یکی از آنها نزدیک به هدف قرار گرفته است.

یکی از اسرای داعش می گوید: “او در حین راه رفتن مورد اصابت هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت. فکر نمی کنم خلبان آمریکایی باشد. او چهار ماه مجروح و در بیمارستان بستری بود و یکی از پاهایش قطع شد.”

ناپدید شدن دومین شهر بزرگ عراق در سال 2017 آغازی برای افول داعش بود. عقب نشینی اعضای گروه آغاز شد. در مهرماه همان سال، بغدادی و حاج عبدالله وارد شهر مرزی ابوکمال سوریه شدند و مورد حمله هوایی خونین قرار گرفتند. محافظان آنها کشته شدند.

پس از حمله به شهر باغز در مرز سوریه رفتند. سرکرده داعش در سال 2019 در آنجا کشته شد. در نتیجه هزاران داعشی و خانواده هایشان تسلیم شدند.

گفته می شد که او با ترکمن ها پیوندهای قومی داشت. مردم تلعفر نیز عمدتاً ترکمن مسلمان هستند. ترک بودن به این معنا بود که او به دلیل اینکه از قبیله پیامبر نبود، مستحق خلافت گروهی به نام دولت اسلامی نبود. اما داعش این موضوع را رد کرده است.

در 26 اکتبر 2019، پس از مرگ ابوبکر البغدادی در اشغال آمریکا، حاج عبدالله که پیش از این جانشین بغدادی به شمار می رفت، رهبری این گروه را بر عهده گرفت.

ابوبکر البغدادی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ توسط نیروهای آمریکایی ترور شد و جانشین وی که در این دو سال نتوانست گروه دولت اسلامی را به قدرت بازگرداند، دو سال بعد یعنی در فوریه 2022 در دوران ریاست جمهوری جو بایدن ترور شد.

منبع: بی بی سی

[ad_2]

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما