شرایط بهبود وضعیت بنزین چیست؟

[ad_1]

یک کارشناس ارشد انرژی گفت: «تغییر نحوه تحویل بنزین یک موضوع بسیار پیچیده است. من مدعی عادلانه بودن قیمت بنزین و حامل های انرژی نیستم، اما سوال اینجاست که آیا قیمت های دیگر عادلانه است؟ به عنوان مثال، در غیاب رقابت و وجود انحصار، خودروسازان قیمت های خود را به مصرف کنندگان تحمیل می کنند. نرخ دستمزد به دلیل بیکاری زیاد و کمبود سرمایه گذار و رکود اقتصادی بر کارگران و کارمندان تحمیل می شود.

به گزارش ایلنا، غلامحسن حسن تاش ضمن ارزیابی طرح جدید عرضه بنزین کوتا گفت: ابتدا باید اشاره کنم که تاکنون هیچ طرحی از سوی من و کارشناسان منتشر نشده و شفاف و شفاف است و صرفا به نقل از برخی از معدن .مسئولین مصاحبه کننده گفتند که می خواهند ماهیانه 15 لیتر بنزین بر اساس کارت ملی برای هر شهروند توزیع کنند و ابتدا آن را به صورت پایلوت در قشم و کیش اجرا کنند و باید منتشر شود که پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گسترده ای دارد و تاکنون منتشر شده است. مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته و نتایج و نتایج آن خوب است.

آیا بنزین گران می شود؟

وی در خصوص مزایا و معایب این طرح گفت: این موضوع تا چه حد مطرح شده است، ممکن است مناقصه گران نیت خوبی داشته باشند، اما فکر می کنم دولت راهی برای افزایش قیمت بنزین پیدا کرده است. و اقتصاد را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد. سوابق ذهنی و تجربیات من حاکی از این است که دولت هرگز نخواسته است با مشکل انرژی برخورد کند و آن را به طور کلی و درست حل کند و فقط هر بار که دیگ ها به ته می رود سعی در افزایش قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین دارند. برای توجیه افزایش قیمت بنزین، اصطلاح عدالت اجتماعی قانع کننده ترین واژه در این میان است که مدام تکرار می شود، زیرا جنبه مردمی هم دارد. من از نظر پیشنهادی هیچ مزیتی برای این طرح نمی بینم، اما به نظرم معایب آن زیاد است و مهم ترین عیب آن تشدید همزمان رکود و تورم است.

من با بنزین یارانه ای مشکل دارم

این کارشناس ارشد انرژی در پاسخ به این سوال که آیا نیازی به تغییر روش توزیع یارانه ای بنزین وجود دارد؟ وی گفت: ابتدا باید بگویم که من با مفهوم بنزین یارانه ای و یارانه ای مشکل دارم. در ساختار تورمی، سطح عمومی قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد و دلار افزایش می‌یابد، سپس قیمت بنزین با قیمت منطقه‌ای آن (FOB Gulf) با نرخ دلار جدید مقایسه شده و مابه‌التفاوت یارانه پرداخت می‌شود. حال سوال اینجاست که چرا حقوق و دستمزد کارمندان و بازنشستگان را با تورم یا دلار جدید مقایسه نمی کنیم؟ چگونه می توانیم هزینه های افراد به ویژه اقشار آسیب پذیر را افزایش دهیم اما درآمد آنها را به تناسب افزایش ندهیم؟

وی افزود: هر بار که سطح عمومی قیمت ها و نرخ دلار افزایش می یابد این بحث مطرح می شود که آیا باید قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی را با این سطح جدید قیمت ها و نرخ ارز تعدیل کنیم، چرا این تصمیم این گونه است. دشوار؟” زیرا همه می دانند که این تاثیرات بر تورم اثر می گذارد و آثار تورم همیشه بر زیان اقشار ضعیف و کم درآمد است. بنابراین اشتباه است که بگوییم تثبیت قیمت بنزین به نفع ثبات اقتصادی و کنترل تورم است و از آنجایی که هست به نفع همه است، پس فقط به نفع ثروتمندان است، فقط ثروتمندان سود می برند. بدون درآمد ثابت و به راحتی می توانید رشد کنید. تحمیل قیمت و افزایش هزینه آنها بر دیگران و افزایش قیمت اشکالی ندارد.

مصرف افزایش نمی یابد

حسن تاش در خصوص احتمال افزایش مصرف بنزین گفت: بر اساس آنچه گفته شد بر این عقیده هستم که این طرح باعث افزایش مصرف نخواهد شد.

تغییر نحوه تحویل بنزین دشوار است

وی گفت: «تغییر نحوه تحویل بنزین موضوع بسیار پیچیده ای است. من مدعی عادلانه بودن قیمت بنزین و حامل های انرژی نیستم، اما سوال اینجاست که آیا قیمت های دیگر عادلانه است؟ به عنوان مثال، در غیاب رقابت و وجود انحصار، خودروسازان قیمت های خود را به مصرف کنندگان تحمیل می کنند. نرخ دستمزد به دلیل بیکاری زیاد و کمبود سرمایه گذار و رکود اقتصادی بر کارگران و کارمندان تحمیل می شود.

شرایط بهبود وضعیت بنزین چیست؟

وی گفت: سیاست های کلان اقتصادی باید اصلاح شود، جهت گیری اقتصاد باید اصلاح شود و تا آن زمان موضوع بنزین حل نمی شود، بنابراین من می گویم چرخه رکود نباید تشدید شود. تجربیات گذشته را باید با دقت مطالعه کرد. به عنوان مثال در تمام دنیا خودروها برای مصرف کنندگان بهتر شده اند و در همه کشورهای توسعه یافته سیاست حاکم بر خودروهای ارزان تر، سوخت گران و تعمیرات و قطعات گران است و نتیجه آن تعمیر و نگهداری خودروهای قدیمی است که مصرف سوخت را افزایش می دهد و بنابراین به نام سود، صنعت خودرو در حال رونق است و خودروهای نسل جدید دائماً با مصرف سوخت بهتر جایگزین می شوند، اما ما دقیقا برعکس هستیم. خودروهای بسیار گران، تعمیرات نسبتاً ارزان و سوخت نسبتاً ارزان نمی‌توانست خودروهای مدل بالا را که سرمایه خوبی محسوب می‌شوند و همچنین سوخت‌های گران توزیع می‌کنند به مردم تحمیل کند، بنابراین نظام اقتصادی نیازمند اصلاح است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من برخی از افراد در دولت فقط به دنبال افزایش قیمت بنزین به نوعی برای حل مشکل بودجه هستند و با نگاه به تبعات اجتماعی که در سال 98 دیدند به دنبال راه هایی برای کنترل نارضایتی های اجتماعی هستند. و به نوعی واداشتن مردم به انجام آن، و بقیه حرفه، به نظر من یک بهانه است.

قیمت بنزین نباید تغییر کند

حسنتاش در ادامه تاکید کرد: به نظر من قیمت بنزین در سناریوی فعلی نباید تغییر کند چرا که بر تورم تاثیر می گذارد و مردم نمی توانند تورم بالاتر را تحمل کنند. حدود بیست سال پیش که دولت وقت طمع گران شدن بنزین را داشت، مدیریت انرژی مدیریت برنامه تحقیقی را با هدف اثبات ناعادلانه بودن یارانه عمدتاً بنزین آغاز کرده بود. از من نیز دعوت شد تا نتایج را ارائه دهم و اگرچه مطالعه به درستی انجام شد، اما جداول، نمودارها و شبیه‌سازی‌ها به گونه‌ای بود که توسعه‌دهنده مجبور شد اعتراف کند که به قول او «اگرچه سیستم توزیع یارانه بنزین ناعادلانه است و مالکان خودرو. آنها درآمد بیشتری دارند، اما این مدل نشان می‌دهد که بدون این کمک‌ها، وضعیت توزیع درآمد بدتر از ضرر برای فقرا خواهد بود.

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما