پیام های همکاری موشکی چین و عربستان چیست؟

[ad_1]

در رفتن پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» در گزارش اخیر سازمان اطلاعات آمریکا مبنی بر همکاری چین با عربستان سعودی برای ساخت موشک های بالستیک در خاک عربستان، به طور خاص به دنبال شفاف سازی موضوعات کلیدی در روابط چین و عربستان بود. اکنون نتایج منطقه ای را بررسی کنید. از این مشکل

میدل ایست مانیتور گزارش داد: هفته گذشته اطلاعاتی درز کرد که عربستان سعودی در حال توسعه موشک های بالستیک با کمک چین است. اندکی پس از آن، ایران در رزمایش «پیامبر اعظم 17» موشک‌های بالستیک شلیک و آزمایش کرد و بار دیگر منطقه خلیج‌فارس را به پیشرو در اخبار بین‌المللی تبدیل کرد.

به گزارش فرارو، عربستان سعودی متحد آمریکا در منطقه است و واکنش واشنگتن به افزایش علاقه به روابط با چین، به ویژه در زمینه هایی مانند برنامه موشک های بالستیک این کشور، نگرانی ها را برانگیخته است. چالش ها و مسائل؟ در شرایط کنونی، چینی ها مصمم به افزایش نفوذ خود در خلیج فارس هستند. موضوعی که در نوع خود چالش بزرگی برای آمریکاست.

عربستان سعودی و جستجو برای شرکای امنیتی جدید

با توجه به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ناتوانی ایالات متحده در توقف این تحولات و همچنین ورود اخیر ایران به سازمان همکاری شانگهای (به عنوان یک عضو کامل)، به نظر می‌رسد تهران می‌تواند جای پای محکمی به دست آورد. سیاست خارجی. چین برنده خواهد شد. این مسائل ایران را در بستر خصومت منطقه ای ایران و عربستان سعودی در جایگاهی عملی قرار داده است.

در این زمینه، تضعیف عربستان در زمانی که جو بایدن در قدرت است و ابتکار آمریکا برای خروج سیستم دفاعی خود از ریاض پایتخت عربستان در سپتامبر سال جاری، عربستان را غافلگیر کرده است. به این توجه کنید آنها باید گزینه های ایمنی را پیدا کنند.

عربستان سعودی علاوه بر خرید موشک های بالستیک دانگ فنگ 3 از چین (که در سال 1988 خریداری کرده بود)، همواره بخش مهمی از خریدهای نظامی این کشور از کشورهای غربی بوده است. البته این روند از زمان تأسیس عربستان سعودی در سال 1932 ادامه داشته است. با این حال، سعودی ها اکنون به شدت این وابستگی به کشورهای غربی را در مسائل دفاعی و نظامی به چالش می کشند.

این اقدام عربستان پیامی مهم به چین، بزرگترین رقیب آمریکا در صنایع دفاعی و تسلیحاتی ارسال می کند. در این زمینه تغییرات قابل توجهی در سیاست خارجی آمریکا در حال رخ دادن است. پیش از این واشنگتن منطقه خلیج فارس را منطقه مهم و دارای اولویت بالا برای محاصره اتحاد جماهیر شوروی می دانست.

در همان زمان، ایالات متحده منطقه را به عنوان منطقه ای برای امنیت انرژی و برای امنیت اسرائیل تجزیه و تحلیل می کرد. تا اوایل سال 2010، آمریکا مهمترین ضامن ثبات سیاسی و تمامیت ارضی کشورهای عربی خلیج فارس بود، اما از آن زمان تاکنون این کشور به تدریج از جایگاه خود برای تضمین امنیت منطقه خارج شده است.

در این زمینه، جهت گیری جدید در سیاست خارجی آمریکا و دستور کار کاهش وابستگی واشنگتن به منابع انرژی خاورمیانه و در عین حال محدود کردن چین به برنامه اصلی سیاست خارجی آمریکا، منطقه خلیج فارس است. به آمریکا باختند.

بر اساس نظریات روسای جمهور مختلف آمریکا مانند آیزنهاور (1957)، نیکسون (1969) و کارتر (1980)، ایالات متحده منطقه خلیج فارس را منطقه مهم و حیاتی برای منافع آمریکا دانسته و اعلام کرده است که هر گونه چالش با آمریکا منافع می تواند با زور برآورده خواهد شد.

در این زمینه، کهنه شدن نقش آمریکا به عنوان ضامن امنیت کشورهای عربی خلیج فارس و وادار کردن آمریکا به کشورهای منطقه به دفاع از خود، مهمترین دلیل و محرکی است که چرایی سعودی ها را توضیح می دهد. به دنبال جایگزین ها هستند. آنها برای خودشان گزینه های امنیتی هستند.

سیاست چین برای ورود به منطقه خلیج فارس

تغییر اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا و خروج این کشور از جایگاه تضمین امنیت کشورهای عربی خلیج فارس، خلأ قدرت منطقه‌ای عملاً قابل توجهی را ایجاد کرده است و چین برای پر کردن این خلاء حرکت کرده است. چین سال هاست که به دنبال جای پای محکمی در سیاست جهانی است. در این زمینه، چین با استفاده از محرک های مختلف از جمله مسائل انرژی، تجارت و سرمایه گذاری به دنبال نفوذ به حوزه سنتی نفوذ آمریکا در نقاط مختلف جهان و پاسخ به اقدامات ضد چینی آمریکا است.

در این راستا، منطقه خلیج فارس برای چین از نظر امنیت انرژی بسیار مهم است. نباید فراموش کرد که اقتصاد چین به طور فزاینده ای به منابع انرژی وابسته است و منطقه خلیج فارس مهم ترین منبع انرژی جهان است. این منطقه دو سوم ذخایر نفت و گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و از نظر جغرافیایی به چین نزدیک است. در حال حاضر منطقه خلیج فارس بیش از 55 درصد نفت مورد نیاز چین را تامین می کند.

در حال حاضر چینی ها نیز با افزایش تقاضا برای گاز طبیعی مواجه هستند که می تواند وابستگی آنها به خاورمیانه را افزایش دهد. چین که در سال 2021 روزانه 15 میلیون بشکه نفت مصرف می کند، پیش بینی می شود با افزایش مصرف به حدود 20 میلیون بشکه در روز در سال آینده، نیازهای انرژی چین در خارج از خلیج فارس را تامین کند. ، می تواند هزینه ها و چالش های واقعاً قابل توجهی را برای پکن به همراه داشته باشد. . به همین دلیل منطقه خلیج فارس به یکی از جذاب ترین و مهم ترین مناطق در سیاست خارجی چین تبدیل شده است.

علاوه بر این، منطقه خلیج فارس مشوق های قابل توجهی برای چین در زمینه هایی مانند تجارت و سرمایه گذاری فراهم می کند. موفقیت طرح اقتصادی معروف “یک کمربند، یک جاده” چین که برای اولین بار در سال 2013 اعلام شد، تا حد زیادی به همکاری و همکاری کشورهای خلیج بستگی دارد. علاوه بر این، کشورهای حاشیه خلیج فارس که منابع غنی نفتی دارند و به دنبال توسعه زیرساخت های خود با استفاده از دلارهای نفتی بی پایان هستند، انگیزه های قابل توجهی را برای چین فراهم می کنند تا حضور اقتصادی بهتر و بیشتری در منطقه داشته باشد. این امر به ویژه برای چین مهم است، زیرا سیاست خارجی اصلی این کشور طی سال‌ها تجارت و سرمایه‌گذاری بوده است.

از سوی دیگر، باید توجه داشت که در ماه‌های اخیر، چین که با توافق خصمانه «آگوس» (ائتلاف قدرت‌هایی مانند آمریکا، انگلیس و استرالیا با هدف محدود کردن پکن در شرق آسیا) مواجه شده است، روابط خود را توسعه داده است. با کشورهای حاشیه خلیج فارس می خواهد با فعالیت هایی این مشکل را حل کند. توسعه مشارکت استراتژیک چین با ایران، به ویژه به عنوان کشوری که به معنای واقعی کلمه نظم مستقر در خاورمیانه را به چالش می کشد، برای پکن بسیار مهم است.

در شرایط کنونی جهان، سیاست بین‌الملل بازتابی از شدت خصومت ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده و چین است. در جریان این رقابت ها، کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل موقعیت خاص ژئوپلیتیکی، مزیت های ایدئولوژیک و همچنین ذخایر غنی انرژی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در طول سال ها، ایالات متحده به شدت با همکاری با متحدان منطقه ای خود در چین، به ویژه در زمینه هایی مانند صنایع دفاعی و فناوری پیشرفته مخالفت کرده است. با این حال، اکنون با غیرقابل پیش بینی بودن سیاست خارجی ایالات متحده، حتی متحدان آن نیز مجبور شده اند با توجه به تهدیدات جدیدی که با آن مواجه هستند، به دنبال گزینه های امنیتی جایگزین باشند. این را در چارچوب تحولات اخیر و افشای همکاری چین با عربستان سعودی در ساخت موشک های بالستیک می بینیم. در این زمینه، اشتیاق چین برای پرکردن خلأ حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس نشان می دهد که در آینده نزدیک منطقه شاهد تغییرات جدی در سیاست منطقه خواهد بود.

[ad_2]

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما