شواهد روشن توافق برجام در بودجه

[ad_1]

عباس عبدیعباس عبدی; اولین لایحه بودجه دولت جدید به مجلس ارائه شد. مزایا و معایب بودجه ریزی باید توسط کارشناسان بررسی شود، اما برخی از مسائل رایج و منطقی و سیاسی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.

اولین نکته این است که همسویی کامل دولت و مجلس روی خط سیاسی این انتظار را ایجاد می کند که حداقل بررسی بودجه از وضعیت گوشت قربانی گذشته خارج شود. از بین رفتن انسجام بودجه به دلیل فشار نمایندگان مجلس و جلوگیری از رای مثبت به این لایحه در ازای برآورده شدن مطالبات منطقه ای و محلی به معنای قربانی کردن گوشت است. این وضعیت به دلیل افزایش بی رویه هماهنگی و هزینه های بودجه و همچنین تامین منابع درآمد ساختگی و غیر واقعی همواره مختل می شود.

نکته بعدی حذف 4200 تومان است که ظاهرا خبری از پرداخت ارز ترجیحی 4200 تومانی در بودجه سال 1401 نیست. این امر حتی اگر اثر حذف ارز باشد ضروری است. ادامه با همان دستور غیرممکن است. بنابراین لازم است این ارز مضر ریشه کن شود.

البته باید توجه داشت که این حذف باید به یک قانون تبدیل شود. یعنی بعد از این زیر بار دو یا چند قیمت مثل خودرو یا مهمتر از همه ارز نروید. در حال حاضر هزاران تومان فاصله بین قیمت بازار و نیم ارز وجود دارد. اغلب کالاهایی که با این ارز وارد کشور می شود به صورت ارز آزاد فروخته می شود اما در عمل واردکننده آن ارز را نیم بها گرفته است و این کرایه بسیار قابل توجهی است.

نرخ دلار در لایحه بودجه ۲۳ هزار تومان است. طبیعتاً این نرخ به طور مستقیم به مذاکرات چانه زنی بستگی دارد. حتی نشریات معتبر اقتصادی جهان نیز پیش بینی کرده اند که نرخ کمتر از این رقم مشروط به حل مشکل بورژوازی خواهد بود. اما اگر برجام حل نشود چنین نرخی ایده ای بیش نخواهد بود. الان به 30000 تومان رسیده است. بنابراین فرض می کنیم که نویسنده بودجه و دولت به نتیجه مصوبه اعتماد نسبی دارند. شاید بتوان گفت که این بهترین شاهد و قیاسی است که نشان دهنده قصد دولت برای حل مشکل است.

یک نکته بسیار مهم این است که اگر نرخ دلار را 23 هزار تومان و همه ارزها را یکسان فرض کنیم، حداقل دستمزد که حدود 4.5 میلیون تومان است، حدود 200 دلار می شود. حتی اگر قدرت خرید 23 هزار تومانی بیش از یک دلار باشد، به هر حال این ناهماهنگی بین ارزش بازار ارز و قدرت خرید آن منجر به هدر رفتن منابع کشور می شود که باید مستقلاً جبران شود و از سوی دولت جدی گرفته شود. دولت. اقدامی در این خصوص صورت گرفته است. به طور خلاصه تنها راه بازگرداندن سرمایه به کشور و جلوگیری از فرار سرمایه از کشور است. دلیل بالا بودن نرخ ارز در بازار نسبت به قدرت خرید ریال، افزایش تقاضا برای خروج سرمایه از کشور و همچنین ناامیدی از آینده و ارزش ریال است.

آقای رسی در معرفی لایحه بودجه در مجلس به دو موضوع اشاره کرد که باید به آن رسیدگی شود. ابتدا گفت در چند ماه اخیر دولت قبل برای ما هزینه ها و تعهداتی ایجاد کرده است که به دلیل کمبود کارشناسان، دولت و مجلس را آزار می دهد. دولت مانند رودخانه است. یک جریان ثابت، نه ایستا. این تعهدات متعلق به دولت شما نبوده، می‌توانست در سال‌های قبل انجام شود و مسئولیت اجرای آن بر عهده همین دولت است، تا روز تحویل دست از کار برنمی‌دارند. بنابراین در این موارد باید نظر صریح و شفاف داد تا مخاطب به جزئیات این ادعا پی ببرد.

وی همچنین گفت: در دولت قبل اقتصاد کشور به کشورهای غربی گره خورده بود و همه در رنج بودند. اتفاقاً بودجه فعلی با فرض 23 هزار تومان در سال آینده به این معناست که اقتصاد کشور بر اساس سرنوشت برجام ساخته می شود. بیایید یک مشکل را بررسی کنیم. اگر بتوانید سال آینده 23 هزار تومان بدون حل بورژوازی به مردم بدهید، این امتیاز مطلق مالی و مدیریتی شما و دولتتان خواهد بود و اگر نمی توانید بدهید، البته نه، پس بپذیرید که این ادعاها صرفا اعلامیه است. دیگران را سرگرم کنید یا از گفتگو خارج کنید.

یک نکته دیگر را عرض کنم. حل بورژوازی شرط لازم و کافی برای حل مشکلات کشور نیست و تنها در این صورت است که باید آستین ها را بالا بزنیم و تغییرات اساسی ایجاد کنیم. ما منتظر هستیم.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما