عواقب برداشت همزمان 4200 تومان

[ad_1]

در رفتن به گفته کارشناسان اقتصادی، تورمی که مردم سال ها متحمل آن شده اند، در گذشته بی سابقه بوده است. طبیعتاً در چنین سناریویی قیمت کالاهای اساسی و کالاهای اساسی در بازار افزایش چشمگیری خواهد داشت.

به گزارش فرارو، اعلام نرخ تورم از سوی دولت که به طور رسمی بالای 50 درصد است، از ابتدای سال به افزایش شدید قیمت ها منجر شده و در عین حال قیمت کالاهای عمومی مانند برنج و سویا، روغن و شکر افزایش یافته است. ، چای، گوشت، مرغ و … این روزها بسیار تورم شده و روز به روز قیمت آنها افزایش می یابد، علاوه بر این افزایش تورم و قیمت دلار که از دلایل اصلی این افزایش عظیم است. مسائل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد.

از ایجاد جهش تورم گرفته تا دو برابر شدن هزینه های زندگیتکلیف ارز 4200 تومانی چه می شود؟
علی قنبری، اقتصاددان است گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه برنامه خاصی برای کنترل قیمت کالاها وجود ندارد، گفت: در ابتدای دولت یازدهم کنترل تورم و دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی اولویت اول دولت اعلام شد اما در عمل شاهد اظهارات ضد و نقیض هستیم. در این چند ماه اخیر مسئولان مالی دولت بازار با جنجال های زیادی مواجه شده اند.

وی افزود: معاون اقتصادی رئیس جمهور در آبان ماه اعلام کرد که تا دو ماه آینده خبرهای خوبی از اقتصاد اعلام می شود یا یارانه نقدی افزایش می یابد، دیدیم که رئیس سازمان بودجه و وزیر دارایی هم دغدغه داشتند. و در عمل دیدیم که هیچ کاری انجام نشد.

قنبری گفت: در مورد یارانه نان هم همینطور است، رئیس برنامه میرکاظمی عنوان کرد که دولت قصد دارد به مردم کارت نان بدهد اما همین سازمان تا زمانی که هست از این کار خودداری می کند. در حالی که کنترل می شود نمی بیند

وی گفت: ما در شرایط به اصطلاح جنگ اقتصادی هستیم و تحریم ها فشار زیادی را به مردم و کشور وارد کرده است و ما به یک فرماندهی اقتصادی واحد نیاز داریم. در دولت تشکیل می شود اما متاسفانه در عمل چنین چیزی رعایت نمی شود. آنها از این مشکل می ترسند و نمی خواهند خود را سرزنش کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در این راستا دولت روحانی ارز ترجیحی را به طور کلی و در همه کالاها حذف نکرده است، چرا که دولت افزایش قیمت را به دلیل خروج 4200 پوشش نمی دهد، باید مسیر را تغییر داد. تومان از مبلغ یارانه ای که می خواهد به صورت نقدی به مردم بدهد.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز 4200 تومانی باید برنامه ریزی شود و از سوی دیگر در شرایط ثبات اقتصادی و نه اینکه فشار زیادی به کشور وارد شود و به آرامی انجام شود، گفت: ارز هیچ تاثیری روی سفره مردم ندارد نه همه چیز به یکباره از دولت. تصمیم به حذف تمام یارانه های اقلام اساسی.

قنبری افزود: با توجه به تجربیات گذشته باید بدانید که باید قیمت کالاهای اساسی را دو برابر کنیم، این اتفاق هم برای کالای 4200 تومانی فعلی و هم عدم ارجحیت برای کالاهایی مانند برنج رخ می دهد و باید دقت شود. در غیر این صورت تبعات اجتماعی و اقتصادی حذف ارز 4200 تومانی می تواند بسیار جدی باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت نمی تواند بر توزیع و قیمت این کالاها نظارت داشته باشد چرا که سازوکارهای لازم برای ساماندهی کالاهای اساسی را ندارد چرا که نیاز به بودجه و امکانات هنگفتی دارد بنابراین بازنگری در سیاست‌های کلان دولت برای کنترل بازار ضروری است، در غیر این صورت با نظارت بخشی یا نظارتی، بازار چندان روان نخواهد بود، اما سردرگمی‌های زیادی به وجود می‌آید.

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما