فاش شدن اسرار تازه توسط خانواده سعودی؛ ملک سلمان کجاست؟

[ad_1]

نزدیک به یک سال و پنج ماه است که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با مقامات داخلی و خارجی ملاقات نکرده است. رویدادها به ویدئو کنفرانس محدود می شود و تمامی دیدارها و پذیرایی های رسمی مقامات کشورهای دیگر توسط پسرش محمد بن سلمان برگزار می شود.

در گزارشی به نقل از منابع سیاسی سعودی، غیبت پادشاه با دستگیری برادرش احمد بن عبدالعزیز مرتبط بود. 5 مارس 2020 است.

به گفته منابع سعودی، «احمد بن عبدالعزیز» و «سلمان بن عبدالعزیز» آخرین پسران «عبدالعزیز آل سعود» از گروه سدیری هستند. گروهی با نفوذ و احترام بالا در خانواده سلطنتی. «محمد بن نایف» اما عهدنامه قبلی نیز از گروه سدیر است. (گروه سدیری یا هفت سدیری، هفت برادر از فرزندان ملک عبدالعزیز آل سعود و دختر همسرش احمد السدیری. این هفت نفر به الفهد نیز معروفند).

احمد بن عبدالعزیز در نوامبر 2017 از عربستان سعودی به لندن پرواز کرد و محمد بن سلمان قبل از دستگیری تعداد زیادی از شاهزادگان در هتل ریتز کارلتون در ریاض به لندن پرواز کرد. او سپس یک سال بعد با تضمین آمریکا و کشورهای اروپایی به عربستان سعودی بازگشت. ولیعهد جوان و احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف در 7 مارس 2020 دستگیر و روانه زندان شدند، تضمینی که ظاهراً برای ولیعهد جوان ارزشی نداشت.

فاش شدن اسرار تازه توسط خانواده سعودی؛  ملک سلمان کجاست؟

محمد بن نایف (راست) و احمد بن عبدالعزیز (چپ)، دو رقیب بن سلمان برای تاج و تخت

تاکنون اتفاق جدیدی نیفتاده است و واضح است که بن سلمان قصد دارد شاهزادگان اصلی را برای رسیدن به تاج و تخت جلو ببرد. اما این چه ربطی به عدم حضور در مقابل دوربین رسانه ای شاه دارد؟ و چرا او تمام وقت خود را در شهر جدید نئوم می گذراند و با شاهزاده ها یا مقامات داخلی و خارجی ملاقات نمی کند؟

بر اساس گزارش سعودی لیکس، پادشاه عربستان سعودی پیش از 7 مارس 2020 مشغول کارهای روزمره خود، استقبال از هیئت های خارجی در کاخ و شرکت در مراسم تودیع و معارفه وزرا و سفرا بوده است. به عنوان مثال، پادشاه عربستان سعودی در 13 ژانویه قبل از اینکه محمد بن سلمان برادرش را دستگیر کند، برای شرکت در مراسم تشییع جنازه سلطان عمان به عمان سفر کرد. در 19 ژانویه وزیر امور خارجه قبرس را پذیرفت و در 20 ژانویه برای زمین «پورت محمد» دعا کرد. وی همچنین در جلسات هیئت دولت در روزهای 21 و 28 ژانویه شرکت کرده بود.

او در 26 فوریه از رئیس جمهور موریتانی در کاخ استقبال کرد. روز بعد، او با رئیس جمهور الجزایر دیدار کرد و در جلسه کابینه در سوم مارس شرکت کرد. این بدان معناست که او قبل از 7 مارس 2020 در جلسات و گردهمایی های مختلف پادشاه عربستان در مقابل رسانه ها ظاهر شده است، اما پادشاه از زمان دستگیری احمد بن عبدالعزیز در این مراسم حاضر نشده است.

همزمان با ترور وحشیانه جمال خاشقچی روزنامه نگار مشهور سعودی در استانبول، فضای بین المللی علیه محمد بن سلمان تشدید شد و در رسانه ها صحبت های زیادی مبنی بر اینکه کشورهای غربی می خواهند احمد بن عبدالعزیز را جایگزین او کنند، به گوش می رسد. .

وزرای خارجه آمریکا و انگلیس پیش از دستگیری احمد بن عبدالعزیز با پادشاه عربستان دیدار کردند تا درباره توافق برکناری محمد بن سلمان و فشارهای خارجی پادشاه عربستان برای برکناری پسرش از استانداری گفتگو کنند. اما محمد بن سلمان عموها و عموزاده های خود را دستگیر و زندانی کرد و پدرش را به منطقه نئوم در سواحل دریای سرخ فرستاد تا فقط در یک ویدئو کنفرانس شرکت کند و با کسی ملاقات نکند.

این بدان معناست که محمد بن سلمان نه تنها رقبای خود را برای پادشاهی شکست داد، بلکه یک قیام مسالمت آمیز علیه پدرش به راه انداخت و عملاً همه چیز را تحت کنترل گرفت.

پس از دستگیری احمد بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تنها دو بار در رسانه ها و در ریاض ظاهر شد. اولین مورد در 8 مارس 2020، دومین روز بازداشت احمد بن عبدالعزیز بود و سلمان با سفرای اروگوئه و اوکراین دیدار کرد. به گفته منابع سعودی، این دیدار به قصد دلجویی از پادشاه در مورد دستگیری برادرش انجام شده است. صحنه دوم در 9 مارس 2020 اتفاق افتاد و پادشاه عربستان سعودی در جلسه کابینه حاضر شد. از آن زمان او به مدت یک سال و پنج ماه در نئوم بوده است.

فعالیت های سلمان بن عبدالعزیز در این مدت با مکالمات تلفنی و سخنرانی های مجازی کوتاه و قطع شده و حضور مجازی در جلسات کابینه محدود شده است. زمانی که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه وارد ریاض شد، مورد استقبال محمد بن سلمان قرار گرفت. زمانی که سران کویت، امارات، قطر، عمان و بحرین در دسامبر 2021 وارد عربستان شدند، غیبت پادشاه عربستان در این استقبال مشهود بود.

به طور قطع نمی‌توان گفت، اما ارتباط همه نشانه‌ها و رویدادها و زمان‌بندی وقایع، به‌ویژه همزمانی دیدار وزرای خارجه آمریکا و انگلیس با پادشاه عربستان پس از دستگیری احمد بن. «نقش سلمان بن عبدالعزیز در حالی که قبلاً فعال بود، این فرض را تقویت می‌کند که پادشاه عربستان در بازداشت است و پسرش از اقدامات محمد بن سلمان ناراضی است».

وب سایت افزود: در بازداشت سلمان بن عبدالعزیز، اما این که آیا توافق نامه معتبر است یا نه، این واقعیت را رد نمی کند که محمد بن سلمان می تواند هر کاری انجام دهد. او مادر و خواهرش را اسیر کرد، پسرعموهایش را دستگیر کرد و در زمان سلطنت ملک عبدالله نقشه ترور او را کشید. مخاطبان به اتفاق معتقدند که شخصیت مضطرب بن سلمان به گونه ای است که اجازه می دهد پدرش را دستگیر کنند.

علیرغم همه اینها و پاکسازی گسترده رژیم سلطنتی و سرکوب مخالفان و کسانی که ایمانشان مشکوک بود، به عقیده مخالفان، فضای سیاسی عربستان مساعد نیست، اما توافق جوان نیست و نارضایتی بسیاری وجود دارد. محله ها در جامعه عربستان

[ad_2]

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما