قیمت واقعی بنزین و نان و دلار و مرغ!

[ad_1]

در رفتن قیمت واقعی کالاهای مختلف موضوعی است که در هفته های اخیر مورد بحث مسئولان و کارشناسان اقتصادی بوده است. در یک مورد، پورمحمدی، معاون مالی سازمان برنامه و بودجه گفته است که قیمت واقعی بنزین 20 هزار تومان است در حالی که بنزین در حال حاضر 3 هزار تومان عرضه می شود.

به گزارش فرارو، در خصوص قیمت واقعی مرغ نیز گفته می شود در صورت خروج ارز ۴۲۰۰ تومانی دام، قیمت مرغ از ۳۱ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان و لانه تخم مرغ از ۴۳ هزار تومان به ۹۰ تومان افزایش می یابد. هزار تومان.

علاوه بر این، بحث های زیادی در مورد نرخ واقعی ارز وجود داشته است.

با این حال، این سوال که قیمت واقعی چقدر است و چگونه تعیین می شود، در خانه باقی می ماند.

قیمت واقعی ارز و مرغ و سایر کالاها را بازار تعیین می کند

قیمت واقعی چقدر است و چگونه تعیین می شود؟وحید شقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال با فرخ تعامل کرد وی گفت: در علم اقتصاد بازار قیمت را تعیین می کند و اقتصاد بازار قیمت را تعیین می کند. اما مشکل اصلی این است که قوانین بازار در هیچ حوزه ای از اقتصاد ایران وجود ندارد. قوانین بازار خاصی وجود دارد و زمانی که بازار واقعاً آماده است، قیمت ها باید از تعادل عرضه و تقاضا خارج شوند. اما در ایران که بازاری ایجاد نشده و قوانین بازار حاکم نیست، شاهد انحراف در کرایه ها و قیمت ها و تغییرات قیمت هستیم. برای ایجاد یک سیستم بازار باید عرضه کنندگان و متقاضیان رقابتی و شفاف حضور داشته باشند و نظام تقاضا و عرضه تعادلی بین قیمت و تولید ایجاد کند.

وی افزود: اما در اقتصاد ایران به دلیل انحصار دولت یا انحصار بخش خصوصی و عدم شفافیت و مداخله، شاهد شکل گیری بازار نیستیم. مثلاً در کشور بازار ارز، بازار خودرو، بازار میوه، بازار سرمایه و … داریم. خیر و انحصارها و مداخلات باعث عدم تقارن اطلاعاتی و عدم شفافیت و رقابت می شود. عدم تعادل بازار بنابراین فقدان بازاری با حمایت های غلط دولت و رانت ها و انحصارهای موجود سیگنال اشتباهی به اقتصاد و جامعه می دهد. علاوه بر این، سیستم ناکارآمد یارانه ها انحرافات قیمتی را تشدید کرده است. بنابراین بدون بازار و بدون رعایت قوانین بازار، نظام قیمتی در اقتصاد ایران مختل شده و قیمت ارز، مرغ و سایر محصولات مصنوعی دچار نوسان و انحراف شده است.

کارشناسان اقتصادی می گویند که نهادهای حمایتی و نظارتی نتوانسته اند شرایط بازار را به هم بریزند و نهادهای حمایتی و نظارتی آنها انحرافات، احتکار و رانت را افزایش داده اند. با این حال، تا زمانی که اقتصاد ایران به قوانین بازار پایبند نباشد، چالش های قیمتی حل نخواهد شد.

وی افزود: تا زمانی که نگرش دستوری اقتصادی وجود داشته باشد بدون بازار نمی توان از قیمت و قیمت واقعی صحبت کرد و هر اقتصاددانی که نظر می دهد یک فرد است، نظر و درست نیست.

وی گفت: بازار قیمت واقعی ارز و مرغ و سایر کالاها را تعیین می کند. و بازار را شکل دهید. زیرا نظام بازار قیمت ها را متعادل نگه می دارد و دولت می تواند با اعطای یارانه نقدی از دهک های پایین تر حمایت کند.

[ad_2]

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما