میرکاظمی از هر نئولیبرالی نئولیبرال تر!

[ad_1]

در رفتن دولت در نظر دارد ارز کالای ترجیحی 4200 تومانی را حذف کند. اما چالش این است که از شر ارز ترجیحی نان و دارو خلاص شویم. البته اکنون رئیس سازمان برنامه و بودجه می گوید دولت در حال بررسی طرح کارت نان برای کنترل فشار حذف اولویت ها بر مردم است.

به گزارش فرارو، در طرح جدید سازمان برنامه و بودجه دولت می خواهد به مردم کارت نان بدهد و فرد دارای این کارت نان را به قیمت روز از نانوا بخرد. اما باید قیمت جدیدی برای بیکر تعیین کرد و در نهایت دولت ما بعداً برای بیکر تفاوت ایجاد می کند.

با این حال، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه می گوید که بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی طرح تعریف سامانه هستند. وی گفت: در مرحله اول بحث خروج ارز ترجیحی سرمایه گذاران مطرح شد و اجرای طرح کارت نان منوط به تصمیم مجلس است.

عدم افشای جزئیات طرح کارت نان ابهامات زیادی را در اذهان مردم ایجاد کرده است. اولین ابهام این است که هنوز مشخص نیست که آیا کارت های اعتباری نان برای هر نفر سهمیه ای تعیین می کند تا هر فرد بتواند در ماه مقدار مشخصی نان بخرد و مازاد بر آن با قیمت آزاد خریداری کند. یعنی طرحی مشابه سهمیه بنزین ماهیانه خودروها که در آن فرد پس از استفاده از سهمیه یارانه ای مابقی نیاز خود را با قیمت آزاد تامین می کند.

همچنین هنوز مشخص نیست که دولت پس از خرید نان به قیمت فعلی از بیکر، چه زمانی مابه التفاوت قیمت نان و نانوایی را پرداخت خواهد کرد. در چنین سناریویی، اگر دولت زمان غیرمنطقی یا تاخیر در پرداخت را در نظر بگیرد، صنعت نانوایی با چالش بزرگی مواجه خواهد شد. از سوی دیگر در چنین شرایطی تامین نان مردم با مشکل مواجه خواهد شد. ابهام دیگر این است که کارت نان به صورت نقدی شارژ می شود یا به صورت سهمیه روی کارت ها؟

میرکاظمی از هر نئولیبرالی نئولیبرال تر است/ اجرای چنین طرح هایی برخلاف اعلام دولت اصلی است.

کامران ندری استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق است

قیمت ها به دلیل حذف یارانه نان سر به فلک کشیده است

کامران ندری استاد اقتصاد و اقتصاد دانشگاه امام صادق است. گفتگوی فرعون وی با توجه به اینکه مایحتاج زندگی مردم دنیا معمولا در شرایط خاص و جنگی یارانه ای است، گفت: قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و از طرفی سفره های مردم کم شده است. ارز ترجیحی کالای اساسی بود تا با قیمت کمتری به دست مردم برسد. ورودی

وی در ادامه افزود: من به شدت با حذف یارانه نان مخالفم زیرا فشار زیادی به مردم وارد می کند، دولت می خواهد همزمان یارانه را کاهش دهد و به اصطلاح قیمت ها را درست کند، روزاریو دچار مشکل شده است.

نادری گفت: به طور کلی اگر محدودیت ها برداشته شود و درآمد مردم به مرور زمان بهبود یابد، دولت می تواند یارانه کالاهای اساسی و یارانه های پنهان و انرژی را حذف کند. اما این نیاز به یک برنامه ریزی درست دارد که باید به تدریج انجام شود اما چگونه انجام شود. دولت می خواهد این کار را با رسیدگی به معیشت مردم و بهبود وضعیت اقتصادی انجام دهد، اما اکنون برنامه هایی بر خلاف شعارهای اولیه دولت برای ارتقای سطح زندگی مردم و ایجاد عدالت در حال انجام است.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر در دولت قبل این کار انجام می شد عادلانه بود، اما اکنون با توجه به اعلامیه هایی که در دولت آقای رئیسی انجام شده، موافق اجرای چنین طرحی نیستم، ما یک ایده آل و یک ایده آل هستیم. اندیشه.” در حالی که اقتصاد نئولیبرال فقط می تواند یارانه ها را حذف کند، حتی اگر جامعه این موضوع را نپذیرد، مشکل می تواند تبعات زیادی داشته باشد، در حالی که دست اندرکاران حذف 4200 تومان به آن توجهی ندارند. بعد اجتماعی این مشکل است اما این نکته بسیار مهم است.

وی افزود: اگر بخواهیم مردم و بازار را از نظر قیمتی هل بدهیم قطعا این مشکل معیشت مردم را با مشکلات اساسی مواجه می کند و باید با موج دیگری از تورم مواجه شویم که البته ممکن نیست و برای اینکه بتوانیم به توزیع ارز ادامه دهید، اما همانطور که گفته شد این امر باید به درستی انجام شود، اما متاسفانه در حال حاضر این اقدام برای اجرای طرح وجود ندارد.

حمایت میرکاظمی به شدت نادرست است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت می خواهد یارانه ها را برای سلطه مردم یعنی نان کاهش دهد، گفت: اگر می خواهید کالاهایی مانند گوشت، روغن و نان را از بین ببرید و به اصطلاح قیمت آن ها در بازار ثابت شود، می توانید. به هر نحوی به کالاهای اساسی یارانه بدهند.

وی با انتقاد شدید از عملکرد مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه که می خواست در مورد همه کمک های اولیه تا حد امکان صحبت کند، تصریح کرد: برای یک خانواده چهار نفره باید افزایش یابد، اما اگر دولت بخواهد با پرداخت 120 هزار تومان یارانه جبران کنید، نه تنها راه جبرانی وجود دارد، بلکه نحوه توزیع کمک های نقدی نیز مبهم است و ممکن است متعلق به همه مردم نباشد، پس دولت اقدام کند. میزهای مردم را کوچکتر از قبل کنید.

ندری خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور تصمیم بسیار اشتباه دولت عدم حذف ارز اولویت دار برای نیازهای روزانه مردم است. حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی باعث افزایش قیمت مرغ به 60 یا 80 هزار تومان می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: مثلا وقتی سوار تاکسی می شوید، راننده تاکسی به دلیل افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ، کرایه خود را افزایش می دهد و یا حتی حقوق شما را برای تعمیر لوازم خانگی مردم افزایش می دهد، همین. این امر باعث افزایش سطح زندگی مردم شده است.

بیماران خاص چگونه هزینه درمان خود را پرداخت می کنند؟
وی گفت: در حال حاضر ارز انتخابی داروها هنوز قطع نشده است به طوری که داروهای بیماران تخصصی در بازار کمیاب شده و یا با قیمت بالاتری به مردم عرضه می شود در حالی که بیماران خاص در حال حاضر از ارز 4200 تومانی محروم هستند. واحد پول.” آنها توان درمان خود را ندارند، پس اگر ارز دولتی برداشته شود چگونه می توانند هزینه درمان خود را تامین کنند؟ بحث حذف یارانه نان نیز مطرح است. حفظ و تسلط بر مردم. هیچ نوع تورمی نباید وجود داشته باشد.

ندری تصریح کرد: رئیس جمهور در مجموع حذف 4200 تومان را ممنوع کرده است اما این نگرانی وجود دارد که برخی از دولتمردان از جمله رئیس سازمان برنامه بر این کار پافشاری کنند. حداقل باید به میرکاظمی گفت که او بیشتر نئولیبرال است. هر نئولیبرالی از یک سو اصرار دارد ارز 4200 تومانی را از همه کالاها و داروها حذف کند، اما از سوی دیگر معتقد است که حقوق ها فقط باید به طور متوسط ​​10 درصد افزایش پیدا کند چرا که باعث افزایش تورم می شود. اینطور نیست. توضیح دهید که او چگونه در این دو موضوع عدالت را رعایت می کند، بنابراین از یک طرف قیمت ها را اعلام می کند، اما از طرف دیگر اینکه گفته می شود دستمزد باعث افزایش تورم می شود که کاملا غیرقابل قبول است، استدلال نادرستی است.

وی افزود: در حال حاضر شرایط تولید با سیاست های مشابهی اداره می شود به عنوان مثال یکی از دوستانم کارخانه کوچک کارتن سازی دارد در حالی که قیمت گاز مصرفی در ماه 3 میلیون تومان بود و در ماه های اخیر قیمت آن 10 برابر شده است. قبض 30 میلیون تومان بود آیا برای حمایت از محصول اعلامی بود؟

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در این باره می گوید: «مشکلات مردم تا زمانی که دولت روی کار نیاید گره نمی خورد، اما اگر سرکار بیاید، دولت به مردم فشار می آورد تا هزینه آن را بپردازند و مردم می پردازند. ” این نکته اصلا قابل قبول نیست، در بودجه و در بحث مالیاتی این فشار به مردم جور دیگری وارد می شود، در همین بودجه از دلار ۴۲۰۰ تومانی به ۳۰ هزار تومان افزایش ۶ برابری دادند. در چنین سناریویی اگر دولت و مجلس بخواهند مردم را تحت فشار اقتصادی قرار دهند به ناچار قیمت ها افزایش می یابد و این امر تبعات اجتماعی دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما به نظر می رسد. طراحان به این مشکل توجهی ندارند.

نادری تاکید کرد که باید به آقای میرکاظمی که همچنان بر خروج ارز مورد نظر اصرار دارد، گفته شود که «کجا اضطرار است» بدون توجه به فضا و شرایط، به این خانوارها فشار وارد شود. مشکل به سراغ مردم خواهد رفت، زمانی که دولت های مختلف با سیاست های ناکارآمد خود چنین وضعیتی را به وجود آورده اند، سال هاست که قیمت ها سرکوب شده و قیمت های منجمد شده به طور طبیعی توسط دولت های مختلف، اما در عین حال و وجود بسیاری، اجازه گرانی طبیعی را نمی دهند. مشکلات دولت باید در مورد 7 کالای اساسی و دارو نیز همین کار را انجام دهد. همزمان.

[ad_2]

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما