راه حل پیشنهادی غرب برای خواسته های ایران در وین

[ad_1]

یک رسانه آمریکایی از پیشنهادات غرب برای حل برخی اختلافات در مذاکرات لغو تحریم ها در وین خبر داده است.

به گزارش فارس، سایت پولیتیکو به نقل از برخی دیپلمات های غربی مدعی شده است که هنوز به طور کامل متقاعد نشده اند که ایران علاقه مند به مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و معتقدند ایران در حال تلف کردن زمان برای پیشبرد برنامه هسته ای خود است.

رسانه‌ها در حال بررسی مهم‌ترین نقاط اختلاف در مذاکرات و راه‌حل‌های احتمالی پیشنهادی طرف‌های غربی برای حل آن هستند.

مواد مولکولی

به گزارش پولیتیکو، یکی از محورهای اصلی مناقشه در مذاکرات وین تعیین راه برای رساندن مواد هسته ای انباشته ایران به سطح سال 2015 است.

به گفته رسانه ها، یکی از راه های خلاص شدن از شر مازاد مواد هسته ای ایران، انتقال آن به روسیه است. زمان بر است، اما راه حلی عملی است که قبلاً اجرا شده است.

سانتریفیوژهای پیشرفته ایران – سانتریفیوژها دشوارتر هستند و هنوز روی آن توافقی صورت نگرفته است – سانتریفیوژها تجهیزاتی هستند که برای تولید اورانیوم غنی شده با سرعت بالا حرکت می کنند.

بر اساس توافق هسته ای برجام، سطح مجاز غنی سازی اورانیوم برای ایران 3.67 تعیین شد که قرار بود با سانتریفیوژ نسل اول در نیروگاه غنی سازی سوخت نطنز محقق شود، اما آمریکا از برجام خارج شد و کشورهای اروپایی از خود عقب نشینی کردند. تعهدات ایران اعلام کرد کردها تحریم های عملیاتی برجام را لغو کرده اند و ایران سطح غنی سازی خود را به 60 درصد رسانده است.

پولیتیکو به نقل از دیپلمات های غربی می نویسد که برخی کشورها از ایران می خواهند سانتریفیوژهای پیشرفته خود را نابود کند، اما ایران ترجیح می دهد چنین تجهیزاتی را ذخیره کند.

به گفته رسانه ها، یکپارچه سازی زیرساخت این سانتریفیوژها، مانند کابل ها و سایر تاسیسات الکترونیکی، یک مصالحه است.

تایید و بررسی واقعیت

اگرچه تعهدات هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رصد می‌شود، اما هیچ نهاد نظارتی بر لغو تحریم‌ها از سوی غرب وجود ندارد و مذاکره‌کنندگان باید درباره اعتبار تحریم‌ها مذاکره کنند.

او منتظر است تا ایران با پیشنهاد جدیدی در این هفته به وین بیاید. به گفته پولیتیکو، یکی از راه حل های این مشکل می تواند صدور دستورالعمل به دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در مورد نحوه تجارت با ایران باشد. ابزار دیگری که می توان از آن استفاده کرد، مذاکره بر سر میزان صادرات نفت ایران یا افتتاح حساب های بانکی است.

یک دیپلمات غربی به پولیتیکو گفت که با خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام، واشنگتن باید “گام اول مهم” را بردارد و برخی تحریم ها علیه تهران را کاهش دهد.

ضمانت

بحث دیگر این است که ایران از غرب برای ماندن در برجام درخواست تضمین کرده است، زیرا قانونگذاران جمهوری خواه در کنگره آمریکا تهدید کرده اند در صورت بازگشت به قدرت، برجام را پاره خواهند کرد.

ایران از آمریکا خواسته است که تضمین های قانونی برای عدم تکرار ریاست جمهوری دونالد ترامپ ارائه کند.

به عنوان مثال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که ایالات متحده باید تضمین های جدی و کافی مبنی بر معتبر بودن خود ارائه دهد.

پولیتیکو نوشت، اما جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا نمی تواند این را تضمین کند. او در حال حاضر با یک کنگره دوقطبی روبرو است و برخی از دموکرات‌های هم‌پیمانش دیدگاه‌های خود را درباره دیپلماسی با ایران ندارند.

اما راه هایی وجود دارد. به عنوان مثال، ایالات متحده ممکن است در صورت از سرگیری موافقت دولت بعدی، توافقات خاصی را مشمول یک دوره مشخص تمدید کند.

دولت بایدن همچنین می تواند به شورای امنیت سازمان ملل که در ماه اکتبر در حاشیه نشست G20 تشکیل شد، تعهد سیاسی بدهد. Politico مدعی است که این موضوع برای شرکت هایی که به دنبال تعامل با ایران هستند نیز مهم خواهد بود.

مهلت بازی؛ این بار در پایان ژانویه

از زمان آغاز دور اول مذاکرات تحریم‌ها در دولت سیدابراهیم رئیسی در 28 دسامبر، دیپلمات‌های غربی تلاش کرده‌اند تیم ایرانی را برای پذیرش خواسته‌هایشان تحت فشار قرار دهند.

با این حال، مقامات ایرانی در مذاکرات وین گفتند که نتیجه برای تهران مهمتر از زمان بندی است. تهران در تلاش است تا برجام را به سمت توافقی دوجانبه و متوازن سوق دهد که از همان روز اول اجرایی شدن آن به توافقی تبدیل شده که برخی از منافع اقتصادی ایران را به دلیل برخی سیاست های آمریکا و غرب از بین برده است.

پولیتیکو به نقل از برخی «مقامات نزدیک به بحث» مدعی شده است که این پنجره در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه بسته خواهد شد. البته پولیتیکو به نقل از منابع دیگر اعلام کرد که تاریخ مشخصی برای زمان توافق تعیین نشده است.

این آخرین تاریخی است که منابع غربی برای دستیابی به توافق مهلت داده اند. در دور قبلی مذاکرات، رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که ایران تا پایان دسامبر فرصت دارد درباره این توافق تصمیم‌گیری کند.

دیپلمات‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه هفته گذشته در بیانیه‌ای گفتند که نمی‌خواهند «مهلت جعلی» برای مذاکرات تعیین کنند و برای دستیابی به توافق «چند هفته» و نه چند ماه فرصت دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایران باید «فوریت واقعی» را به مذاکرات وین اضافه کند.

پولیتیکو به نقل از دیپلمات های غربی گفته است که آنها هنوز مطمئن نیستند که آیا ایران علاقه مند به پیشبرد مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی است یا صرفاً وقت خود را برای پیگیری برنامه هسته ای خود هدر می دهد.

یک دیپلمات ارشد غربی گفته است که به دلیل کمبود وقت، گفتگوی این هفته مستلزم “مذاکرات موازی در مورد همه موضوعات” است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران گفته است که ایران «حملات ساختگی» طرف مقابل را نخواهد پذیرفت.

خطیب زاده روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود به خبرنگاران گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا ایالات متحده و سه کشور اروپایی دستور کار واقعی برای تعهد به تمام جنبه های لغو تحریم ها را تعیین کرده اند یا خیر. که صحبت از آن شد که در دور هفتم معاملاتی داشتیم و در روزهای اول دور هشتم پیشرفت داشتیم و بستگی به این دارد که طرف مقابل با جدیت وارد شود. ما در چهار زمینه پیشرفت داشته ایم: تأیید، هسته، تضمین و تأیید، در برخی زمینه ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر. از سوی دیگر، امروز روزی است که تعهد خود را نشان دهیم و نشان دهیم که می‌توانیم در زمینه‌هایی که پیشرفت کمی داشته‌ایم، مانند لغو مصوبات یا در زمینه‌های تضمین و راستی‌آزمایی، پیشرفت کنیم.»

خطیب زاده گفت: ما هیچ ضرب الاجل جعلی را قبول نداریم و امیدواریم خودشان هم به آن ضرب الاجل های جعلی باور نکنند، خوب تفاهم داشته باشیم.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما