نامه 100 نماینده مجلس به رئیس جمهور

[ad_1]

100 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور خواستار لغو واگذاری 18 درصدی سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس شدند.

به گزارش ایسنا، متن نامه 100 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به شرح زیر است:

«حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی
رئیس جمهور محترم

موضوع: بررسی و لغو واگذاری 18 درصد سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس

سلام و خداحافظ
ارادتمند شما،

واگذاری 18 درصد باقیمانده سهام دولتی در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، تاریخی ترین حراج در بورس و خصوصی سازی، در حالی انجام می شود که چنین واگذاری بزرگی در خرید و فروش مستقیم نیست. در بیع دین. خیر و کوتاه بودن مدت تصمیم و اجرای آن نیز قابل تامل است. شایان ذکر است که 15 درصد از این مبلغ به صورت بلوکی عرضه می شود که به این معناست که تعداد کمی از سهامداران بورسی قادر به خرید سهام هلدینگ (که نزدیک به دو میلیارد دلار است) خواهند بود.

با توجه به اهمیت موضوع برای احضار ریاست محترم جمهور از موارد زیر استفاده می شود.

1- با واگذاری 18 درصد سهام دولت در حال حاضر تحت مدیریت وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ابزار توسعه و نقش اداری شرکت ملی صنایع پتروشیمی عملاً از بین رفته و فلسفه آن از بین رفته است. به عبارت دیگر نقش توسعه دولت در صنعت پتروشیمی به کلی حذف می شود و توسعه صنعت پتروشیمی که در برخی موارد تخصصی و استراتژیک است و سرمایه گذار بخش خصوصی را جذب نمی کند، نیازمند سرمایه گذاری دولت و حضور جدی است. کلید تکمیل زنجیره ارزش و تشویق بخش خصوصی به مشارکت است.

این در حالی است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سهام کمتر از 20 درصد در هلدینگ خلیج فارس تنها حضور و برنامه ریزی در اجرای ابزارهای سرمایه گذاری و پروژه های راهبردی دارد و قطعا واگذاری این سهام مانع از فعال شدن راهبردی دولت می شود. طرح. ید را تخلیه می کند.

خرید بلوک های 2 تا 15 درصدی با هم برای چند ذینفع امکان پذیر است که بتواند چنین نقدینگی را تامین کند. با این مهلت در اجرای واگذاری و با این کیفیت و در دوره تغییر و تحول دولت، قطعاً خطاهایی در قصور و عدم رعایت اقتصاد و حسن و فساد آن به وجود خواهد آمد.

3- لازم به ذکر است که واگذاری بلوکی سهم دولت در هلدینگ های بزرگ خصوصی برخلاف سیاست های دولت مردمی و اقتصاد مردم است.

4- نکته بسیار مهم و واضح دیگر این است که مهمترین دلایل این واگذاری پرکردن کسری بودجه و جذب نقدینگی است که در شرایط فعلی و با اصرار به روش فروش عمده و بلوکی این امکان را فراهم می کند. خریدار تنها با 30 درصد ارزش غیر واقعی، سهام استراتژیک و مهم کشور را نقد و مابقی ارزش سهام را به صورت اقساطی خریداری می کند و قدرت دولت و سیاست گذاری در منطقه را می شکند. با توجه به اینکه چنین خریدار دائمی معمولاً حاضر به خرید سهام به صورت انحلال یا رد بدهی است، همین حداقل پیش پرداخت کمکی به دولت برای تامین کسری بودجه نخواهد کرد.

با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی به ارزش این هلدینگ اعتقاد دارند، بیش از 30 درصد از این هلدینگ در صنعت پتروشیمی نشان دهنده ارزش آن در حدود 30 میلیارد دلار است که در حال حاضر ارزش آن سیزده است. میلیاردها دلار وجود دارد. پیش رفتن

5. اگرچه حدود چهل درصد از سهام این هلدینگ بزرگ در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شده است، اما بازیگران اصلی آن سهامداران اصلی هستند، بنابراین می توانیم با واگذاری هر چه بیشتر سهام به مردم، آن را تقویت کنیم. شفافیت به دلیل فساد، آن را مهار کرد که یکی از سیاست های اصلی حکومت مردمی است.

لذا پیشنهاد می شود جناب عالی از واگذاری بی تدبیری و عجولانه این سهام جلوگیری کنند تا با عنایت به موارد فوق، مطالعه بیشتر و برنامه ریزی بهتر تصمیمی جامع و مطلوب اتخاذ نمایند.

در پایان با حضور جناب رئیس جمهوری اسلامی ایران با حضور کارشناسان و نمایندگان امضاکنندگان نامه درخواست می کنیم نسبت به ارائه توضیحات تکمیلی و کارشناسی در خصوص ابعاد فنی و موضوعی اقدام مقتضی انجام شود. “

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما